67
حديث پژوهي

چهره هاى شاخص جريان سلفى به شمار مى رود ـ ، به چشم مى خورد. ابن غمارى ، كتابى را با عنوان الردّ المقنع على الألبانى المبتدع ۱ تحرير كرد كه ظاهراً به چاپ نرسيد.
طرفداران ابن غمارى نيز كتاب هايى بر ردّ آلبانى تحرير كرده اند؛ مانند:
ـ وصول التهانى فى الرد على الألبانى ، محمود سعيد الممدوح.
ـ تناقضات الألبانى، حسن السقاف.

چهار. دعوت به اجتهاد

ابن غمارى ، علماى دين را به اجتهاد در فهم دين فرا مى خوانْد و از تقليد ، بر حذر مى داشت. وى مراجعه مستقيم علما و انديشمندان را به كتاب و سنّت لازم شمرده ، تقليد را ويژه عوام مى داند. ۲
دكتر شوقى بشير ، در مقاله اى با عنوان «التأويل الباطنى عند الجمهوريين» ۳ از شكل گيرى فرقه اى در سودان با نام «جمهوريين» ، به رهبرى محمود محمّد طه در سال ۱۹۵۲م ، ياد مى كند . اينان براى تمام نصوص ، دو معنا منظور مى كنند: معناى قريب و معناى بعيد، كه معناى بعيد، مقصود اصلى گوينده است و با تأويل باطنى مى توان بدان رسيد.
شوقى بشير در اين مقاله، در تبيين انديشه هاى حديثى فرقه جمهوريين، از كتابى با عنوان موقف الجمهوريين من السنّة النبويّة ۴ به قلم خودش ياد مى كند، كه نگارنده اين سطور ، بدان دست نيافته است.

1.جهود المعاصرين فى خدمة السنّة المشرفة ، محمّد عبد اللّه ابو صعليك ، ص ۱۱۱ .

2.همان، ج۱، ص ۹۶ ـ ۱۰۳.

3.اين مقاله در كتابى با اين مشخصه ها به چاپ رسيده است: ندوة التأويل فى الفكر التراثى والمعاصر، د. سعيد توفيق، جامعة الامارت العربية المتحدة، ۲۰۰۴م/۱۴۲۵ق.

4.مشخصات كتاب شناختى اين اثر چنين است: موقف الجمهوريين من السنّة النبويّة ، شوقى بشير، رابطة العالم الإسلامى، ۱۹۸۷م .


حديث پژوهي
66

سهروردى. اين كتاب سهروردى ، از متون اصلى عرفا به شمار مى رود؛
ـ غنية العارف بتخريج أحاديث عوارف المعارف ، اين اثر ، خلاصه شده كتاب عواطف اللطائف است؛ ۱
ـ الأسرار العجيبة بشرح أذكار ابن عجيبة ، اين كتاب ، شرح اَذكار جدّش سيد احمد بن عجيبه است. ۲
وى ، بجز اين آثار، كتاب هاى ديگرى نيز در تبيين معارف صوفيه، سلسله مشايخ و تراجم آنان نوشته است كه عبارت اند از:
ـ البرهان الجلى فى تحقيق انتساب الصوفية إلى علىّ و الاتّصال بأبى الحسن الشاذلى ؛
ـ مجمع فضلاء البشر من أهل القرن الثالث العشر؛
ـ مناهج التحقيق فى الكلام على سلسلة الطريق؛
ـ لثم النعم بنظم الحكم. ۳

دو. محبّت اهل بيت عليهم السلام

وى ، بر پايه آيه مباهله، حديث كساء، حديث طير، حديث منزلت و... افضل امّت را پس از پيامبر، پنج تن آل عبا برمى شمرد ۴ و كتابى در اثبات حديث «أنا مدينة العلم و على بابها» ۵ نگاشته است .

سه. نزاع با سلفى ها

در ميان آثار ابن غمارى و پيروان وى ، نوشته هايى در ردّ ناصر الدين آلبانى ـ كه از

1.عواطف اللطائف ، ج ۱ ، ص ۸۷ ـ ۸۸ .

2.همان جا.

3.همان، ص ۸۵ ـ ۸۸.

4.همان، ص ۵۰ ـ ۵۲ و ۷۱ ـ ۷۲.

5.مشخصه هاى كتاب شناختى چاپ اُفستى از اين اثر چنين است: فتح الملك العلى بصحّة حديث باب مدينة العلم على ، أحمد بن محمّد بن الصديق الغمارى ، اصفهان: مكتبة الامام أميرالمؤمنين،۱۴۰۳ق/۱۳۶۲ش.

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2567
صفحه از 400
پرینت  ارسال به