59
حديث پژوهي

۲. نوگرايان

اين جريان ، با تأثيرپذيرى از خاورشناسان و مطالعات آنان در ضمن اظهار اعتقاد به حجّيت حديث و خبر واحد، بر ميراث حديثى بر جاى مانده ، ايرادهاى جدّى اى گرفته اند.
برخى از كسانى كه چنين نگرشى دارند، عبارت اند از:

يك . رشيد رضا (م ۱۳۵۴ق)

وى از يك سو ، بر نقد متن در تفسير المنار و برخى از نوشته هايش تأكيد مى ورزد و از ديگر سو ، به وجود روايات جعلى و اسرائيلياتْ تأكيد داشته، راويانى چون وهب بن منبه و كعب الأحبار را به شدّت ، مورد انتقاد قرار مى دهد و روايات آنان را ساختگى مى شمارد. ۱
همين ديدگاه، سبب انتقاد بر او و نقد ديدگاه هايش شد و در مجله المنار از سوى عبدالرحمن الجمجوبى ، مورد محاجه و نقد قرار گرفت. ۲ البته وى نيز به تفصيل، از عقيده خود دفاع كرد و به انتقادها پاسخ گفت.

دو . احمد امين (م ۱۹۵۴م)

وى در دو كتاب ضحى الإسلام و فجر الإسلام ۳ ، اهتمام جدّى به نقد متن دارد و معتقد است كه بايد در پرتو مطالعات تاريخىِ درست ، به نقد روايات پرداخت.

سه . محمود ابو رَيّه (م۱۹۷۹م)

وى دو كتاب مستقل در تبيين ديدگاه هاى خود منتشر كرده است : يكى كتاب أضواء

1.تفسير المنار، ج۳، ص ۱۴۱؛ مجله المنار، جلد ۲۷، ص ۶۱۴ ـ ۶۱۵.

2.مجله المنار، جلد ۲۷، ش۵، ص ۳۷۷ ـ ۳۸۶ و ش ۶، ص ۴۷۹ ـ ۴۶۲.

3.ضحى الإسلام، ج۲، ص ۱۰۶ ـ ۱۳۷؛ فجر الإسلام ، ص ۲۱۷ ـ ۲۱۸.


حديث پژوهي
58

شكل گرفته اند . اين پنج جريان ، عبارت اند از:
۱. قرآنيون، ۲. نوگرايان، ۳. صوفيه، ۴. سَلَفى ها، ۵. جريان غالب.
شكل گيرى هر يك از اين جريان ها، بسترى فرهنگى و جغرافيايى ويژه خود داشته است : خاستگاه قرآنيون ، شبه قاره هند و مصر است ، خاستگاه نوگرايان را بيشتر مى توان در مصر جستجو كرد ، سلفى ها بيشتر در سوريه و عربستان فعاليت داشته اند و جريان صوفيه ، در غرب جهان اسلام ، حضور چشم گيرى دارد.
اينك به گزارش اجمالى از اين پنج جريان ، اهتمام مى ورزيم ، بدان اميد كه روزنه اى به روى پژوهش هاى گسترده و عميق بگشايد.

۱. قرآنيون

اينان تنها قرآن، سنّت عملى پيامبر (از آن رو كه متواتر است) و سنّت قولىِ متواتر را معتبر مى دانند ، در استخراج معارفِ دين ، به خبر واحد اعتنايى ندارند و در انكار حجّيت خبر واحد، به هشت دليلْ تمسك كرده اند كه يا به انكارِ وحيانى بودن حديث برمى گردد و يا انكار احراز و اثبات آن.
خاستگاه اين ديدگاه، در دوره معاصر، هند و مصر است و مى توان از سيد احمدخان هندى (۱۸۱۷ ـ ۱۸۹۷م) و شاگردانش چون چراغ على (۱۸۴۴ ـ ۱۸۹۷م)، محمّد توفيق صدقى (۱۲۹۸ ـ ۱۳۵۶ق / ۱۸۸۱ ـ ۱۹۲۰م) در مقاله «الإسلام هو القرآن وحده»، ابو شادى احمد زكى (۱۸۹۲ ـ ۱۹۵۷م) در كتاب ثورة الإسلام، دكتر اسماعيل دهم (۱۳۲۹ ـ ۱۳۵۱ق / ۱۹۱۱ ـ ۱۹۴۰م) در كتاب مصادر التاريخ الإسلامى ، محمّد ابو زيد الدمنهورى (م ۱۲۸۸ق / ۱۸۷۱م) در كتاب تفسير القرآن بالقرآن ، به عنوان كسانى كه به صراحت ، به اين مسئله پرداخته اند و درباره اش قلم زده اند ، نام بُرد. ۱

1.براى آگاهى بيشتر از اين ديدگاه و نقدهاى وارد بر آن، ر. ك: مقاله «رابطه قرآن و حديث» (كه در همين بخش بدان اشاره شد)؛ القرآنيون و شبهاتهم حول السنّة، خادم حسين الهى بخش؛ قصة الهجوم على السنّة ؛ زوابغ فى وجه الحديث قديماً و حديثاً ، صلاح الدين مقبول احمد، ص ۶۹ ـ ۲۵۴.

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2595
صفحه از 400
پرینت  ارسال به