عنوان فصل سوم كتاب، «الشبهات المشتركة بين المستشرقين» است كه در آن ، هفت ايراد خاورشناسان از جمله : انكار اصالت قرآن، تشكيك در داستان هاى قرآنى و... را به بحث مى گذارد .
در فصل پايانى كتاب، ديدگاه هاى دو تن از مستشرقان به نام سديو و لامنس را مورد نقد و بررسى قرار مى دهد.
۴. المستشرقون و السيرة النبويّة (بحث مقارن فى منهج المستشرق البريطانى المعاصر مونتغومرى وات) ، د. عماد الدين خليل، الدوحة: دارالثقافة، ۱۴۱۰ق / ۱۹۸۹م.
نويسنده، پس از مقدمه اى طولانى، با اشاره به سخن مستشرقان درباره سيره، كتاب مونتگُمرى وات (محمّد فى مكة) را مورد نقد و بررسى قرار مى دهد.
نويسنده ، معتقد است كه در اين كتاب ، دو گونه نقص روشى به چشم مى خورد : از يك سو، جانب نقد و نفى را چنان شدت بخشيده كه درباره بسيارى از مسلّمات تاريخى نيز تشكيك روا داشته است و از ديگر سو، پيش فرض هايى براى خود منظور داشته كه مطالب مشكوك را به صورت جزمى و قطعى ارائه مى كند.
اين امور ، باعث مى شوند كه هيچ مستشرقى نتواند سيره را تحليل كند و از انحراف دور بماند . چنين شخصى حتّى اگر از اطلاعات فراوان برخوردار باشد و انگيزه هاى معتدل داشته باشد ، با اين حال ، گرفتار لغزش عمدى يا خطايى خواهد شد ، كه با روح سيره و يكپارچگى اش نمى سازد.
۵. المستشرقون والسنّة ، د. سعد المرصفى، الكويت: مكتبة المنار الإسلامية ـ بيروت: مؤسّسة الرمان، الطبعة الاُولى، ۱۴۱۵ق / ۱۹۹۴م، ۸۰ ص.
اين كتاب ، در سه فصل تنظيم شده است. در فصل نخست، با عنوان «أضواء على الاستشراق و المستشرقين» ، از شكل گيرى انگيزه ها و ايرادهاى مستشرقان سخن مى گويد. در فصل دوم، با عنوان «شبهات حول مفهوم السنّة و تدوينها» ، ديدگاه هاى