التحوّل، و إلى شى ء آخر فوق هذا كله، و هو إن احتكاك المسلمين باليهودية و المسيحية و رغبتهم فى أن يضعوا من شى ء الإسلام فى كفّة من شى ء هذين الدينين قد شجعاهم على وضع تلك القصص الّتى حاطوا بها شخص النبى. ۱
اين مدخل ، با نقدهاى عالمانه امين الخولى ، همراه شده است.
۲. دراسات محمّدية يا درس فى الإسلام ، ايگناتس گلدزيهر، ج ۲
اين كتاب ، در سال ۱۸۸۹ و ۱۸۹۰ م، منتشر شد.
جلد دوم اين اثر ، مربوط به حديث است. عبد الرحمان بَدَوى ، درباره اين بخش مى نويسد :
مهم تر و جدى تر از اين، بخش دوم كتاب است. در نيمه اوّل آن ، بهترين تحقيقات در زمينه حديث وجود دارد كه مقدمه و پيش درآمدى بر سلسله تحقيقات مهم بعدى است كه تاكنون نيز ادامه دارد. ۲
ظاهراً ترجمه عربى اين كتاب ، در مصر منتشر شده، ولى نگارنده ، بر آن ، دست نيافته است ؛ امّا فصل هايى از آن ، در مجله كلية الدعوة الإسلامية (ش ۳ ـ ۸ و ۱۳) در ليبى ، به عربى ترجمه و منتشر شده است.
همچنين در همان مجلّه، آقاى صديق بشير نصر ، دو نقد بر آن نوشته است (شماره هاى ۳ و ۸).
۳. العقيدة و الشريعة فى الإسلام ، ايگناتس گلدزيهر
اين كتاب ، با ترجمه عربى و تعليقات دكتر محمّد يوسف موسى و دكتر على حسن عبدالقادر و استاد عبدالعزيز عبدالحق ، در قاهره ، در دار الكتب الحديثة ، در ۴۰۷ صفحه منتشر شده است .
اين كتاب ، در شش بخش ، سامان يافته است : محمّد صلى الله عليه و آله ، تطوّر الفقه، نمو العقيدة و