179
حديث پژوهي

برده اند ـ ، دقيق نيست و بر خلاف اصطلاح رايج آن ، در عصر شيخ طوسى است.
از اين چهارصد عنوان، برخى با تعبير «اصل» در فهرست نامه ها معرّفى شده اند و برخى با تعبير «كتاب» و تنها مصنّفات از اين گونه نوشته ها خارج مى گردند.
نكته ديگرى كه مى توان از اين نظريه ، استنباط كرد، اين است كه: اين تعبير كه «اصحاب امام صادق عليه السلام ، چهارصد اصل نوشته اند» نيز صادق خواهد بود؛ زيرا مى توان در ميان آثار اصحاب امام صادق عليه السلام ، چنين تعدادى را با عنوان اصل و كتابْ نشان داد.
اينك پس از اين درآمد، مطالب در سه بخش عرضه مى گردد:
۱ . معرّفى اصول؛ ۲ . معرّفى كتب؛ ۳ . تحليل و بررسى نتايج و شناسايى موارد قابل بازسازى. ۱

اصول

پيش از معرّفى اصول، ذكر چند نكته ، مفيد است:
۱ . شيخ طوسى در الفهرست، در شرح حال حميد بن زياد مى نويسد:
... ثقه كثير التصانيف، روى الاُصول أكثرها، له كتب كثيرة على عدد كتب الاُصول. ۲
اين تعبير، دو شاهد دارد كه تعداد اصول نزد شيخ طوسى ، معلوم بوده است: يكى آن كه مى گويد: حميد بن زياد، اكثر آنها را روايت كرده و ديگر آن كه كتاب هاى وى را به تعداد كتب اصول مى داند. ضمنا معلوم مى شود كه كتاب هايش نيز فراوان اند ؛ چون او را با وصف «كثير التصانيف» ياد كرده است.
از سوى ديگر در الفهرست، افراد كثير التصنيف ـ كه دويست يا سيصد اثر داشته اند ـ

1.بخش هاى دوم و سوم اين مقال ، در دفتر ديگرى از حديث پژوهى خواهند آمد ، إن شاء اللّه .

2.الفهرست، ص ۶۰ (ش ۲۲۸) .


حديث پژوهي
178

«له نحو من خمسمئة مصنّف و رسالة... فمن كتبه»:
الفهرست، ش ۵۸۷.
«حسن التصنيف... من كتبه»:
رجال النجاشى ، ش ۲۳۷.

ه . تقابل كتاب با تصنيف

شيخ طوسى ، در يك مورد، اين دو تعبير را مقابل هم قرار داده است، آن جا كه در شرح حال فضل بن شادان (/شاذان) نيشابورى مى نويسد:
له كتب و مصنَّفات. ۱
از آن رو كه كتاب، اعم است و شامل اصل نيز مى گردد، ممكن است در اين تعبير، از كتاب، معناى اصل، اراده شده باشد و بدين جهت، آن را مقابل مصنَّف قرار داده است.
بر اين اساس، اصل ، به نوشته هايى اطلاق مى شود كه از روى منبع ديگرى ، اخذ نشده اند و مصنَّف ، به نوشته هايى گفته مى شود كه از آثار پيشين نيز استفاده كرده اند و كتاب، عنوانى عام است كه هم بر اصلْ تطبيق مى شود و هم بر مصنّف. بر اين پايه، مدّعاى شيخ مفيد و ديگران كه اصول را چهارصد عنوان گفته اند، اين خواهد بود كه دست نوشته هاى حديثى نخستين در عصر حضور ، به چهار صد مى رسد، گرچه مجموع آثار شيعه ، بيش از اين تعداد است.
همچنين بر پايه همين نظر، به كار بردن تعبير «مصنَّف» براى اصول چهارصدگانه ـ چنان كه محقّق حلّى، ۲ شهيد اوّل، ۳ شيخ حسين بن عبدالصمد ۴ و ميرداماد، ۵ به كار

1.همان، ص ۱۲۴ (ش ۵۵۲).

2.ر . ك : المعتبر، ص ۵ .

3.ر . ك : الذكرى، ص ۶ .

4.ر . ك : وصول الأخيار إلى اُصول الأخبار، ص ۴۰ .

5.ر . ك : الرواشح السماوية، ص ۱۸ ـ ۹۹ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2610
صفحه از 400
پرینت  ارسال به