مدنى، احكام خانواده و احكام كيفرى ـ ، از بخش هاى ثابت دين نيستند . ۱
باور به ثبات اينها و تلاش براى تطبيق آنها در هر زمان و مكان، سبب گرفتارى ها و عقب ماندگى هاى مسلمانان شده است. وى براى تثبيت نظريه خويش ، از طريق بررسى تاريخى احاديث و روايات وارد شده است. او معتقد است كه حديث ، در قرن اولْ كتابت نشد و همين عامل، زمينه هاى جعل و وضع روايات را پديد آورد؛ ضمن آن كه بر برخى از صحابه مانند أبو هريره ، خرده مى گيرد و در عدالت تمامى صحابه ، تشكيك روا مى دارد. همچنين از عدم به كار گرفتن نقد متن ، سخن مى گويد.
وى ، در صدد است كه از مجموعه مباحث ، چنين نتيجه گيرى كند كه اختلافات در تدوين و كتابت حديث و نيز جعل و وضع، سبب شده تا بخش معاملات، جزو ثابت شريعتْ تلقّى گردد. ۲
۳. صوفيه
يكى از جريان هاى معاصرِ حديثى در ميان اهل سنّت، جريان متمايل به تصوّف است. صوفى گرى ـ كه در ميان مسلمانان ، پيشينه اى طولانى دارد ـ امروزه نيز در كشورهاى مغرب اسلامى و شمال افريقا ، از جايگاهى گسترده و وسيع برخوردار است.
تبلور اين جريان را در تاريخ معاصر حديث ، مى توان در أحمد بن محمّد بن صدّيق الغمارى (۱۳۲۰ ـ ۱۳۸۰ق) يافت. وى زاده شهر طنجه از كشور مغرب و درس آموخته دانشگاه الأزهر است. وى براى كسب حديث، به كشورهاى ديگرى چون سوريه، عربستان (مكه)، لبنان و يمن نيز مسافرت كرده است. ۳ او براى تخريج
1.تدوين السنّة، ص ۱۲ ـ ۱۳ و ۱۴.
2.براى آگاهى بيشتر از جريان نوگرايان، ر. ك : موقف المدرسة العقلية من السنّة النبويّة، الأمين الصادق الأمين، ج۲، ص۱۸۳ ـ ۴۳۳؛ الإسلام والحداثة، عبدالمجيد الشرفى، ص۹۳ـ۱۱۱.
3.ر . ك : مقدمه محمود سعيد ممدوح بر كتاب عواطف اللطائف من أحاديث عوارف المعارف ، إبن الغمارى، ج۱، ص ۹ ـ ۳۷ .