65
حديث پژوهي

و استخراج كتب حديث ، بسيار تلاش كرده و آثارى نيز در اين زمينه تحرير نموده كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم :
۱. الأسهاب فى الاستخراج على مسند الشهاب ، ۲ ج ؛
۲. المداوى لعلل المناوى ، ۶ ج ؛
۳. عواطف اللطائف من أحاديث عوارف المعارف ، ۲ ج ؛
۴. فتح الوهاب بتخريج أحاديث مسند الشهاب، ۲ ج ؛
۵. المستخرج على الشمائل المحمّدية، ۱ ج ؛
۶. مسالك الدلالة على مسائل الرسالة لابن أبى زيد، ۱ ج ؛
۷. هداية الرشد لتخريج أحاديث بداية ابن رشد، ۸ ج؛
۸. فتح الملك العلى بصحّة حديث باب مدينة العلم على، ۱ ج؛
۹. درء الضعف عن حديث من عشق فعف، ۱ ج .
يادآورى مى شود كه آثار وى را تا ۲۵۰ عنوان نيز بر شمرده اند. ۱

ويژگى هاى فكرى ابن غُمارى

يك. دفاع از احاديث مورد قبول عرفا و صوفيه

نمونه بارز و برجسته اين ويژگى را در اين كتاب هاى وى مى توان جست :
ـ درء الضعف عن حديث من عشق فعف، ۲ كه به اثبات صدور و صحّت محتواى اين حديث پرداخته است؛
ـ عواطف اللطائف من أحاديث عوارف المعارف ، ۳ در استخراج احاديث عوارف المعارف

1.ر. ك: درء الضعف عن حديث من عشق فعف، ص ۱۲ ـ ۱۳؛ عواطف اللطائف من أحاديث عوارف المعارف، ج۱، ص ۴۲ـ۴۷ .

2.مشخصه هاى كتاب شناختى اين اثر چنين است: درء الضعف عن حديث من عشق فعف، قاهره: دار الامام الترمذى، ۱۴۱۶ق/۱۹۹۶م.

3.مشخصه هاى كتاب شناختى اين اثر چنين است: عواطف اللطائف من أحاديث عوارف المعارف ، مكّة مكرّمة: المكتبة المكيّة،۱۴۲۲ق/۲۰۰۱م.


حديث پژوهي
64

مدنى، احكام خانواده و احكام كيفرى ـ ، از بخش هاى ثابت دين نيستند . ۱
باور به ثبات اينها و تلاش براى تطبيق آنها در هر زمان و مكان، سبب گرفتارى ها و عقب ماندگى هاى مسلمانان شده است. وى براى تثبيت نظريه خويش ، از طريق بررسى تاريخى احاديث و روايات وارد شده است. او معتقد است كه حديث ، در قرن اولْ كتابت نشد و همين عامل، زمينه هاى جعل و وضع روايات را پديد آورد؛ ضمن آن كه بر برخى از صحابه مانند أبو هريره ، خرده مى گيرد و در عدالت تمامى صحابه ، تشكيك روا مى دارد. همچنين از عدم به كار گرفتن نقد متن ، سخن مى گويد.
وى ، در صدد است كه از مجموعه مباحث ، چنين نتيجه گيرى كند كه اختلافات در تدوين و كتابت حديث و نيز جعل و وضع، سبب شده تا بخش معاملات، جزو ثابت شريعتْ تلقّى گردد. ۲

۳. صوفيه

يكى از جريان هاى معاصرِ حديثى در ميان اهل سنّت، جريان متمايل به تصوّف است. صوفى گرى ـ كه در ميان مسلمانان ، پيشينه اى طولانى دارد ـ امروزه نيز در كشورهاى مغرب اسلامى و شمال افريقا ، از جايگاهى گسترده و وسيع برخوردار است.
تبلور اين جريان را در تاريخ معاصر حديث ، مى توان در أحمد بن محمّد بن صدّيق الغمارى (۱۳۲۰ ـ ۱۳۸۰ق) يافت. وى زاده شهر طنجه از كشور مغرب و درس آموخته دانشگاه الأزهر است. وى براى كسب حديث، به كشورهاى ديگرى چون سوريه، عربستان (مكه)، لبنان و يمن نيز مسافرت كرده است. ۳ او براى تخريج

1.تدوين السنّة، ص ۱۲ ـ ۱۳ و ۱۴.

2.براى آگاهى بيشتر از جريان نوگرايان، ر. ك : موقف المدرسة العقلية من السنّة النبويّة، الأمين الصادق الأمين، ج۲، ص۱۸۳ ـ ۴۳۳؛ الإسلام والحداثة، عبدالمجيد الشرفى، ص۹۳ـ۱۱۱.

3.ر . ك : مقدمه محمود سعيد ممدوح بر كتاب عواطف اللطائف من أحاديث عوارف المعارف ، إبن الغمارى، ج۱، ص ۹ ـ ۳۷ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2654
صفحه از 400
پرینت  ارسال به