307
حديث پژوهي

بزرگوارش امام حسن عليه السلام بوده است. اطّلاعات گسترده و دقيقى از شرح حال او در دست نيست. مورّخان ، سال ولادت او را معلوم نساخته اند؛ امّا در سال وفاتش ، سه قول است:
۱ . در سن هفتاد سالگى ، در سال ۸۸ق ، وفات يافت. بر اساس اين رأى ، ولادت او در سال هجدهم هجرى و پس از رحلت رسول خداست. ۱
۲ . در سال ۸۲ق ، در سن نودسالگى از دنيا رفت . بر اساس اين نظر ، ولادت او هشت سال قبل از هجرت ، يعنى سال پنجم بعثت رسول خدا اتفاق افتاده است كه سنّ كميل را هنگام رحلت پيامبر، هجده سال نشان مى دهد . ۲
۳ . در سن هفتاد سالگى ، در سال ۸۲ق ، از دنيا رفته است . در اين صورت ، بايد ولادت او را سال دوازدهم هجرى بدانيم . اين نظر را زِرِكْلى در الأعلام ، برگزيده است ۳ .
پاره اى مورّخان ، نوشته اند كه كميل ، به دست حجّاج بن يوسف ثقفى ، به شهادت نايل آمد. كميل ، مردى برجسته و اهل دقّت و از صاحبان سرّ اميرالمؤمنين عليه السلام بود؛ چنان كه روايات نقل شده از وى نيز بدين امر ، گواهى مى دهند . ۴
او همچنين كارگزار اميرالمؤمنين بر هيت (شهرى نزديكى فرات) بود كه به وسيله بُسر بن اَرطات (عامل خونريز معاويه) ، مورد تهاجم قرار گرفت. چنان كه در نهج البلاغة آمده است ، اميرالمؤمنين عليه السلام نامه اى به وى نگاشته و او را سرزنش مى كند.
حديث شناسان ، كميل را قليل الحديث معرّفى كرده اند و جستجوى در مصادر، بيانگر اين نكته است. جهت آشنايى با شخصيت كميل ، فهرستى اجمالى از

1.تهذيب التهذيب، ج۸، ص۴۴۸ .

2.تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام ، ج ۳ ، ص ۲۹۳ .

3.الأعلام خير الدين، ج ۵، ص ۲۳۴ .

4.روضات الجنّات، ج ۶، ص ۶۱؛ تاريخ الإسلام، ج ۳، ص ۲۹۳؛ الكامل فى التاريخ، ج ۳، ص ۱۸۵؛ الإصابة، ج ۳، ص ۳۱۸؛ بحار الأنوار، ج ۹، ص ۶۳۶ .


حديث پژوهي
306

ما پيامبران ، مأمور شديم كه مردمان را بر جايگاه خود بنشانيم و با آنان ، به اندازه خودشان سخن بگوييم. اميرمؤمنان نيز فرمود:
وليس كلّ العلم يستطيع صاحب العلم أن يفسّره لكلّ الناس لأنّ منهم القوى والضعيف ولأنّ منه ما يطاق حمله ومنه ما لا يطاق حمله. ۱
صاحبان دانش نمى توانند همه دانش را براى مردم تفسير كنند؛ زيرا برخى مردمان ، توانا و برخى ناتوان اند؛ همان گونه كه بخش هايى از دانش را مى توان دريافت و بخشى ديگر را نمى توان يافت.
بزرگان دين، اين سفارش ها را خود ، در هدايت و تبليغ ، با دقّت تمام ، اجرا مى كردند.
يكى از مضامين عرفانى اى كه در پاره اى منابع حديثى ، منقول است (و گوياى همين نكته پيش گفته) ، روايتى است معروف به «حديث حقيقت» كه كميل بن زياد نخعى ، آن را از اميرمؤمنان عليه السلام روايت كرده است. در اين روايت ، كميل ، ابتدا از حقيقت مى پرسد و حضرت على ، از پاسخ سر بازمى زند و با اصرار كميل ، رشحه هايى از حقيقت را باز مى نمايد.
اين حديث ، مورد شرح و تفسير بسيار قرار گرفته است . در اين جا ، به تصحيح و ارائه يكى از آن شروح مى پردازيم. پيش از نقل رساله ، مطالبى را به عنوان درآمد ، پيرامون كميل، حديث حقيقت، مصادر و شروح آن، صاحب اين رساله و نسخه هايش در چهار بخش خواهيم آورد.

يك . كميل بن زياد نخعى

كميل بن زياد نخعى ، يكى از شيعيان اميرالمؤمنين عليه السلام و همراهان وى و فرزند

1.بحار الأنوار، ج۹۳، ص۱۴۱ .

  • نام منبع :
    حديث پژوهي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2650
صفحه از 400
پرینت  ارسال به