55
خردگرايي در قرآن و حديث

۴۲.امام على عليه السلام :بهترين بخشش ها خرد است .

۴۳.امام على عليه السلام :نشانه نعمت كامل ، زيادتى خرد است .

۴۴.امام على عليه السلام :برترين نعمت ، خرد است .

۴۵.امام على عليه السلام :برترين بهره آدمى، خرد اوست ؛ اگر خوار شد ، خرد ، او را عزيز گرداند ؛ اگر فرو افتاد ، خرد او را رفعت بخشد ؛ و اگر گمراه شد ، او را راهنمايى كند ؛ اگر سخن گفت ، او را نگه دارد .

۴۶.امام على عليه السلام :نعمتى برتر از خرد نيست .

۴۷.امام حسن عليه السلام :خرد ، بهترين بخشش خداوند به بنده است ؛ زيرا بدان از آفتهاى دنيا بِرَهد و از عذاب دوزخ در امان ماند .

۴۸.امام على عليه السلامـ در ديوان شعر منسوب به ايشان ـ: بهترين بهره خداوند بر انسانها خرد است و هيچ يك از خوبى ها به پايه آن نرسد . اگر خداى رحمان ، خرد انسانى را كامل كرد ، اخلاق و بصيرت او نيز به كمال رسد .

۲ / ۳

بنياد انسان

۴۹.پيامبر صلى الله عليه و آله :اى گروه قريش ! همانا تبار آدمى، دين اوست ؛ جوانمردى ، خلق و خوى اوست ؛ و بنيادش خرد اوست .

۵۰.امام على عليه السلام :بنياد آدمى ، خرد اوست . مرام و آيين هر كس به عقل اوست ، و جوانمردى هركس به آن است كه خود را در كجا قرار دهد .

۵۱.امام على عليه السلام :بنياد انسان زيرك ، خرد اوست ، و جوانمردى او ، به خُلق و خُويَش بسته است ، و تبار او به دين اوست .


خردگرايي در قرآن و حديث
54

۴۲.الإمام عليّ عليه السلام :خَيرُ المَواهِبِ العَقلُ .

۴۳.عنه عليه السلام :مِن كَمالِ النِّعَمِ وُفورُ العَقلِ .

۴۴.عنه عليه السلام :أفضَلُ النِّعَمِ العَقلُ .

۴۵.عنه عليه السلام :أفضَلُ حَظِّ الرَّجُلِ عَقلُهُ ، إن ذَلَّ أعَزَّهُ ، وإن سَقَطَ رَفَعَهُ ، وإن ضَلَّ أرشَدَهُ ، وإن تَكَلَّمَ سَدَّدَهُ .

۴۶.عنه عليه السلام :لا نِعمَةَ أفضَلُ مِن عَقلٍ ۱ .

۴۷.الإمام الحسن عليه السلام :العَقلُ أفضَلُ ما وَهَبَهُ اللّهُ تَعالى لِلعَبدِ ، إذ بِهِ نَجاتُهُ فِي الدُّنيا مِن آفاتِها وسَلامَتُهُ فِي الآخِرَةِ مِن عَذابِها ۲ .

۴۸.الإمام عليّ عليه السلامـ فِي الدّيوانِ المَنسوبِ إلَيهِ ـ:

وأفضَلُ قِسمِ اللّهِ لِلمَرءِ عَقلُهُفَلَيسَ مِنَ الخَيراتِ شَيءٌ يُقارِبُهُ
إذا أكمَلَ الرَّحمنُ لِلمَرءِ عَقلَهُفَقَد كَمُلَت أخلاقُهُ ومَآرِبُهُ ۳

۲ / ۳

أصلُ الإِنسانِ

۴۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يا مَعشَرَ قُرَيشٍ ، إنَّ حَسَبَ الرَّجُلِ دينُهُ ، ومُروءَتَهُ خُلُقُهُ ، وأصلَهُ عَقلُهُ ۴ .

۵۰.الإمام عليّ عليه السلام :أصلُ الإِنسانِ لُبُّهُ ، وعَقلُهُ دينُهُ ، ومُرُوَّتُهُ حَيثُ يَجعَلُ نَفسَهُ ۵ .

۵۱.عنه عليه السلام :الكَيِّسُ أصلُهُ عَقلُهُ ، ومُروءَتُهُ خُلُقُهُ ، ودينُهُ حَسَبُهُ ۶ .

1.(۴۹ ـ ) غرر الحكم : ۴۹۴۷ ، ۹۳۰۰ ، ۲۸۸۱ ، ۳۳۵۴ ، ۱۰۶۷۲ .

2.إرشاد القلوب : ۱۹۹ .

3.الديوان المنسوب إلى الإمام عليّ عليه السلام : ۶۶ .

4.الكافي : ۸ / ۱۸۱ / ۲۰۳ ، الأمالي للطوسي : ۱۴۷ / ۲۴۱ كلاهما عن سدير الصيرفي عن الإمام الباقر عليه السلام ، روضة الواعظين : ۳۱۰ عن الإمام الباقر عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله .

5.روضة الواعظين : ۸ ، الأمالي للصدوق : ۳۱۲ / ۳۶۱ عن جميل بن درّاج عن الإمام الصادق عنه عليهماالسلاموفيه «عقله ودينه» بدل «عقله دينه» والظاهر زيادة الواو وأنّها اشتباه من المصحّح ؛ إذ أنّ المستنسخ وضع ضمّة كبيرة على هاء كلمة «عقلهُ» في الطبعة القديمة والحجريّة ، فظنّ المصحّح أنّها واوٌ ، وفي بحارالأنوار : ۱ / ۸۲ / ۲ نقل الحديث أيضًا عن الأمالي من دون واوٍ . راجع في خصوص هذه المسألة الأحاديث الواردة في : تحف العقول : ۲۱۷ والفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام : ۳۶۷ وبحارالأنوار : ۷۵ / ۱۰۸ / ۱۱ .

6.غرر الحكم : ۱۷۳۹ .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار و عبدالهادی مسعودی، ترجمه: مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4163
صفحه از 516
پرینت  ارسال به