اين هرج و مرج عجيبى بوده است كه در بين هر جمعى از آنان، به صورتى جلوه مى كرده و در هر ناحيه اى از سرزمين شبه جزيره عربستان، با آداب و مراسم عجيب و عقائد خرافى آنان، به وضعى در مى آمده است گذشته از اين، همه آنها گرفتار بلاى بزرگ بى سوادى بودند و تعليم و تعلّم، حتّى در شهرهاى آنان وجود نداشته است تا چه رسد به عشاير و قبائل.
تمام اين احوال و اعمال و عادات و رسومى كه براى آنان ذكر كرديم، از امورى هستند كه از آيات قرآن و خطاباتى كه متوجّه آنها شده است، به خوبى استفاده مى شود.
تدبّر در آيات و خطاباتى كه نخست در مكّه و سپس بعد از قدرت يافتن اسلام در مدينه نازل شد و اوصاف آنها را مورد بررسى قرار داده است؛ همچنين دقّت در مذمّت و سرزنش هايى كه نسبت به آنان شده و مطالعه در نهى هاى شديد و ضعيفى كه متوجّه آنان گشته است. بزرگ ترين سند صحّت مطالبى است كه به آنان نسبت داديم. گذشته از آنكه تاريخ نيز تمام اين مطالب را ذكر كرده است و آنچه را هم كه ما به موجب اجمال و اختصار آيات بيان نكرديم، به طور مفصّل تذكّر مى دهد. مختصرترين كلمه اى كه به خوبى همه اين امور را مى رساند، همان است كه قرآن اين دوره را به نام دوره جاهليت نامگذارى كرده است و تنها همين تعبير مختصر، تمام آن معانى دامنه دار را در بردارد. اين وضع عرب در آن روزگار بود.