325
خردگرايي در قرآن و حديث

۱۰۶۳.امام صادق عليه السلام :سكوت ، گنجى فراوان است و [باعث] آرايش بردبار و پوشش نادان .

ه : اعتراف به نادانى

۱۰۶۴.امام على عليه السلام :نهايت خردمندى ، اعتراف به نادانى است .

۱۰۶۵.امام على عليه السلام :دنيا پابرجا نمانده، مگر بر آنچه خدا مقرّر داشته ، از نعمتها و آزمايش و پاداش در روز رستاخيز يا بر آنچه او خواسته از آنچه نمى دانى . پس اگر فهم چيزى از اين امور بر تو مشكل شد ، آن را بر نادانى خود به آن پندار ؛ زيرا تو در نخستين بار كه آفريده شدى ، نادان بودى و سپس دانا شدى؛ وچه بسيار است چيزى كه تو بدان نادانى و انديشه ات در آن سرگردان بوده ، و بينايى ات در آن سرگردان است و سپس، در آن بينا مى شوى .

۱۰۶۶.امام على عليه السلام :بدان، استواران در دانش، كسانى اند كه اقرار و اعتراف به نادانى از تفسير آنچه كه پوشيده و در پرده است، از داخل شدن به درهايى كه جلوى پوشيده ها نصب شده ، بى نيازشان كرده است . پس خداوند متعال، اعتراف ايشان را به ناتوانى از رسيدن به آنچه در علم بدان احاطه ندارند ، ستوده و انديشه نكردن آنان را در چيزى كه بحث از كُنه آن تكليفشان نيست ، رسوخ و استوارى ناميده است .

۱۰۶۷.امام باقر عليه السلام :آنچه مى دانيد، بگوييد و آنچه را نمى دانيد ، بگوييد : «خداوند، داناتر است» .

و : عذرخواهى از نادانى

۱۰۶۸.امام سجاد عليه السلام :بار خدايا! از تو به سبب نادانى ام ، عذر مى خواهم و نسبت به كارهاى زشتم، طلب بخشش دارم .


خردگرايي در قرآن و حديث
324

۱۰۶۳.الإمام الصادق عليه السلام :الصَّمتُ كَنزٌ وافِرٌ ، وزَينُ الحَليمِ ، وسِترُ الجاهِلِ ۱ .

ه : الاِعتِرافُ بِالجَهلِ

۱۰۶۴.الإمام عليّ عليه السلام :غايَةُ العَقلِ الاِعتِرافُ بِالجَهلِ ۲ .

۱۰۶۵.عنه عليه السلام :إنَّ الدُّنيا لَم تَكُن لِتَستَقِرَّ إلاّ عَلى ما جَعَلَهَا اللّهُ عَلَيهِ مِنَ النَّعماءِ وَالاِبتِلاءِ وَالجَزاءِ فِي المَعادِ أو ما شاءَ مِمّا لا تَعلَمُ ، فَإِن أشكَلَ عَلَيكَ شَيءٌ مِن ذلِكَ فَاحمِلهُ عَلى جَهالَتِكَ ، فَإِنَّكَ أوَّلُ ما خُلِقتَ بِهِ ۳ جاهِلاً ثُمَّ عُلِّمتَ . وما أكثَرَ ما تَجهَلُ مِنَ الأَمرِ ( الاُمورِ ) ويَتَحَيَّرُ فيهِ رَأيُكَ ويَضِلُّ فيهِ بَصَرُكَ ثُمَّ تُبصِرُهُ بَعدَ ذلِكَ ! ۴

۱۰۶۶.عنه عليه السلام :اِعلَم أنَّ الرّاسِخينَ فِي العِلمِ هُمُ الَّذينَ أغناهُم عَنِ اقتِحامِ السُّدَدِ المَضروبَةِ دونَ الغُيوبِ الإِقرارُ بِجُملَةِ ما جَهِلوا تَفسيرَهُ مِنَ الغَيبِ المَحجوبِ ، فَمَدَحَ اللّهُ تَعالَى اعتِرافَهُم بِالعَجزِ عَن تَناوُلِ ما لَم يُحيطوا بِهِ عِلمًا ، وسَمّى تَركَهُمُ التَّعَمُّقَ فيما لَم يُكَلِّفهُمُ البَحثَ عَن كُنهِهِ رُسوخًا ۵ .

۱۰۶۷.الإمام الباقر عليه السلام :ما عَلِمتُم فَقولوا ، وما لَم تَعلَموا فَقولوا : «اللّهُ أعلَمُ» ۶ .

و : الاِعتِذارُ مِنَ الجَهلِ

۱۰۶۸.الإمام زين العابدين عليه السلام :اللّهُمَّ إنّي أعتَذِرُ إلَيكَ مِن جَهلي ، وأستَوهِبُكَ سوءَ فِعلي ۷ .

1.الفقيه : ۴ / ۳۹۶ / ۵۸۴۳ ، الاختصاص : ۲۳۲ عن داود الرقّي .

2.غرر الحكم : ۶۳۷۵ .

3.الظاهر زيادة «به» كما في تحف العقول : ۷۲ .

4.نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۹۱ ، تفسير العيّاشي : ۱ / ۱۶۳ / ۵ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عن أبيه عنه عليهم السلام ، التوحيد : ۵۵ / ۱۳ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عنه عليهماالسلام ، وفيهما «من الغيب المحجوب فقالوا : آمنّا به كلّ من عند ربّنا . . .» .

6.الكافي : ۱ / ۴۲ / ۴ ، المحاسن : ۱ / ۳۲۷ / ۶۶۰ كلاهما عن زياد بن أبي رجاء ، منية المريد : ۲۱۵ .

7.الصحيفة السجّادية : ۱۲۶ / الدعاء ۳۱ .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار و عبدالهادی مسعودی، ترجمه: مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4104
صفحه از 516
پرینت  ارسال به