303
خردگرايي در قرآن و حديث

۹۵۳.امام على عليه السلام :نادان، كسى است كه فريفته هواى نفس و فريب آن شود .

۹۵۴.امام على عليه السلام :نادان، كسى است كه خواسته ها او را فريب دهد .

۹۵۵.امام على عليه السلام :همانا نادان، كسى است كه خواسته ها او را به بردگى گيرد .

۹۵۶.امام على عليه السلام :نادان ، فريفته كارهاى به دست نيامدنى و بيهوده گردد .

۹۵۷.امام على عليه السلام :خردمند، بر تلاش خود تكيه مى كند و نادانْ بر آرزوهايش .

۹۵۸.امام على عليه السلام :نادان، بر آرزو تكيه مى كند و در تلاش و كوششْ كوتاهى مى كند .

۹۵۹.امام على عليه السلام :نادان به همانند خودْ ميل و كشش دارد .

۹۶۰.امام على عليه السلام :خردمند، در جستجوى كمال است و نادانْ در پى ثروت .

۹۶۱.امام على عليه السلام :نادان از آنچه حكيم و خردمند با آن مأنوس است ، وحشت دارد .

۹۶۲.امام على عليه السلام :زبان، ترازويى است كه نادانى آن را سبك گرداند و خردمندى آن را سنگين كند .

۹۶۳.امام على عليه السلام :نادان، كسى است كه به خيرخواه ، نيرنگ زند .

۹۶۴.امام على عليه السلام :آنكه از دشمنانش خيرخواهى كند ، نادان است .

۹۶۵.امام على عليه السلام :پيروى از نادان ، نشانه نادانى است .

۹۶۶.امام على عليه السلام :پيروى از نادان و زياده روى هاى بسيار، بر نادانى دلالت دارد .

۹۶۷.امام على عليه السلامـ در حكمتهاى منسوب به ايشان ـ: بر نادان دليل اقامه كردن، آسان است ؛ امّا اعتراف نادان بدان ، سخت است .

۹۶۸.امام على عليه السلامـ در حكمتهاى منسوب به ايشان ـ: بازمى دارد نادان را از اينكه درد حماقت را در جان خود احساس كند ، آنچه بازمى دارد مست را از اينكه فرو رفتن خار را در دست خود، احساس كند .


خردگرايي در قرآن و حديث
302

۹۵۳.عنه عليه السلام :الجاهِلُ مَنِ انخَدَعَ لِهَواهُ وغُرورِهِ .

۹۵۴.عنه عليه السلام :الجاهِلُ مَن خَدَعَتهُ المَطالِبُ .

۹۵۵.عنه عليه السلام :إنَّمَا الجاهِلُ مَنِ استَعبَدَتهُ المَطالِبُ .

۹۵۶.عنه عليه السلام :غُرورُ الجاهِلِ بِمُحالاتِ الباطِلِ .

۹۵۷.عنه عليه السلام :العاقِلُ يَعتَمِدُ عَلى عَمَلِهِ ، الجاهِلُ يَعتَمِدُ عَلى أمَلِهِ .

۹۵۸.عنه عليه السلام :الجاهِلُ يَعتَمِدُ عَلى أمَلِهِ ، ويُقَصِّرُ في عَمَلِهِ .

۹۵۹.عنه عليه السلام :الجاهِلُ يَميلُ إلى شِكلِهِ .

۹۶۰.عنه عليه السلام :العاقِلُ يَطلُبُ الكَمالَ ، الجاهِلُ يَطلُبُ المالَ .

۹۶۱.عنه عليه السلام :الجاهِلُ يَستَوحِشُ مِمّا يَأنَسُ بِهِ الحَكيمُ ۱ .

۹۶۲.عنه عليه السلام :اللِّسانُ مِعيارٌ أطاشَهُ ۲ الجَهلُ وأرجَحَهُ العَقلُ ۳ .

۹۶۳.عنه عليه السلام :الجاهِلُ مَنِ استَغَشَّ النَّصيحَ .

۹۶۴.عنه عليه السلام :قَد جَهِلَ مَنِ استَنصَحَ أعداءَهُ .

۹۶۵.عنه عليه السلام :طاعَةُ الجَهولِ تَدُلُّ عَلَى الجَهلِ .

۹۶۶.عنه عليه السلام :طاعَةُ الجَهولِ وكَثرَةُ الفُضولِ تَدُلاّنِ عَلَى الجَهلِ ۴ .

۹۶۷.عنه عليه السلامـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ: إثباتُ الحُجَّةِ عَلَى الجاهِلِ سَهلٌ ، ولكِنَّ إقرارَهُ بِها صَعبٌ .

۹۶۸.عنه عليه السلامـ أيضًا ـ: يَمنَعُ الجاهِلَ أن يَجِدَ ألَمَ الحُمقِ المُستَقِرِّ في قَلبِهِ ما يَمنَعُ السَّكرانَ أن يَجِدَ مَسَّ الشَّوكَةِ في يَدِهِ ۵ .

1.(۱۰۶۷ ـ ) غرر الحكم : ۱۷۴۸ ، ۶۴۰، ۱۲۸۵، ۱۱۹۰، ۳۸۶۴، ۳۹۱ ، ۱۲۴۰، ۱۹۶۷، ۳۲۷، ۵۷۹، ۱۷۷۲ .

2.الطيش : الخِفّة (النهاية : ۳ / ۱۵۳) .

3.تحف العقول : ۲۰۷ ؛ ربيع الأبرار : ۴ / ۲۵۳ .

4.(۱۰۸۰ ـ ) غرر الحكم : ۱۳۹۴ ، ۶۶۶۳ ، ۵۹۸۸ ، ۵۹۹۸ .

5.(۱۰۸۴ ـ ) شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۲۹۴ / ۳۶۲ و ص ۳۳۳ / ۸۲۲ .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار و عبدالهادی مسعودی، ترجمه: مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4491
صفحه از 516
پرینت  ارسال به