143
خردگرايي در قرآن و حديث

۳۲۳.امام على عليه السلام :خرد، درختى است كه ريشه آن پارسايى ، شاخه هايشْ آزرم و ميوه آن، ورع است . بر اين پايه ، تقوا به سه خصلت فرا مى خواند : فهم دين ، بى رغبتى به دنيا و دلبستگى به خداوند ؛ و آزرم به سه خصلت دعوت مى كند : يقين ، خوش خُلقى و فروتنى ؛ و ورع به سه خصلت فرا خواند : راستگويى ، پيشى گرفتن در نيكى و كنار نهادن امر شبهه ناك .

۳۲۴.امام على عليه السلام :دستاورد خرد ، كسب آبرو و پشتگرمى است و دستاورد نادانى ، غفلت و خودبينى است .

۳۲۵.امام على عليه السلام :خرد آدمى از آراستگى اش به پاكدامنى و قناعت شناخته گردد .

۳۲۶.امام على عليه السلام :بر تو باد بخشندگى، كه نتيجه خرد است .

۳۲۷.امام على عليه السلام :براى خردورزى كافى است كوتاه كردن خواسته ها .

۳۲۸.امام على عليه السلام :خوش رفتارى با مردم، نتيجه خردمندى است .

۳۲۹.امام على عليه السلام :نشانه خردمندى، مدارا كردن با مردم است .

۳۳۰.امام على عليه السلام :هيچ خردمندى يى ، به سان خود را به نادانى زدنْ نيست .

۳۳۱.امام على عليه السلام :خردمندى هرجا باشد، انس و الفت به همراه دارد .

۳۳۲.امام على عليه السلام :بردبارى، دليل خردمندى و نشانه فضيلت است .

۳۳۳.امام على عليه السلام :خردمند شناخته نشود، جز با بردبارى ، كوتاه كردن خواسته و نيكى كردن .

۳۳۴.امام على عليه السلام :هر چيزى زكاتى دارد و زكات خردمندى ، تحمّل نادانهاست .

۳۳۵.امام على عليه السلام :جوانمردى آدمى به اندازه خردمندى اوست .

۳۳۶.امام على عليه السلام :جهاد نفس با دانش ، نشانِ خرد است .


خردگرايي در قرآن و حديث
142

۳۲۳.عنه عليه السلام :العَقلُ شَجَرَةٌ أصلُهَا التُّقى ، وفَرعُهَا الحَياءُ ، وثَمَرَتُهَا الوَرَعُ . فَالتَّقوى تَدعو إلى خِصالٍ ثَلاثٍ : إلَى الفِقهِ فِي الدّينِ ، وَالزُّهدِ فِي الدُّنيا ، وَالاِنقِطاعِ إلَى اللّهِ تَعالى . وَالحَياءُ يَدعو إلى ثَلاثِ خِصالٍ : إلَى اليَقينِ ، وحُسنِ الخُلُقِ ، وَالتَّواضُعِ . وَالوَرَعُ يَدعو إلى خِصالٍ ثَلاثٍ : إلى صِدقِ اللِّسانِ ، وَالمُسارَعَةِ إلَى البِرِّ ، وتَركِ الشُّبُهاتِ ۱ .

۳۲۴.عنه عليه السلام :كَسبُ العَقلِ الاِعتِبارُ وَالاِستِظهارُ، وكَسبُ الجَهلِ الغَفلَةُ والاِغتِرارُ .

۳۲۵.عنه عليه السلام :يُستَدَلُّ عَلى عَقلِ الرَّجُلِ بِالتَّحَلّي بِالعِفَّةِ والقَناعَةِ .

۳۲۶.عنه عليه السلام :عَلَيكَ بِالسَّخاءِ فَإِنَّهُ ثَمَرَةُ العَقلِ .

۳۲۷.عنه عليه السلام :كَفى بِالمَرءِ عَقلاً أن يُجمِلَ في مَطالِبِهِ .

۳۲۸.عنه عليه السلام :ثَمَرَةُ العَقلِ مُداراةُ النّاسِ .

۳۲۹.عنه عليه السلام :عُنوانُ العَقلِ مُداراةُ النّاسِ .

۳۳۰.عنه عليه السلام :لا عَقلَ كَالتَّجاهُلِ .

۳۳۱.عنه عليه السلام :العَقلُ حَيثُ كانَ آلِفٌ مَألوفٌ .

۳۳۲.عنه عليه السلام :الاِحتِمالُ بُرهانُ العَقلِ وعُنوانُ الفَضلِ .

۳۳۳.عنه عليه السلام :ذُو العَقلِ لا يَنكَشِفُ إلاّ عَنِ احتِمالٍ وإجمالٍ وإفضالٍ .

۳۳۴.عنه عليه السلام :لِكُلِّ شَيءٍ زَكاةٌ ، وزَكاةُ العَقلِ احتِمالُ الجُهّالِ .

۳۳۵.عنه عليه السلام :مُرُوَّةُ الرَّجُلِ عَلى قَدرِ عَقلِهِ .

۳۳۶.عنه عليه السلام :جِهادُ النَّفسِ بِالعِلمِ عُنوانُ العَقلِ .

1.المواعظ العددية : ۱۶۰ .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار و عبدالهادی مسعودی، ترجمه: مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4455
صفحه از 516
پرینت  ارسال به