109
خردگرايي در قرآن و حديث

حديث

۲۲۸.ابن دينار :خداوند به موسى وحى كرد : كفش آهنى و عصايى بردار؛ آن گاه در زمين گردش كن و از عبرتها و نشانه ها [ى گذشتگان] جستجو كن تا كفشهايت ساييده شود و عصايت بشكند .

۲۲۹.داوود عليه السلام :به دانشمند بگو كه عصا و كفشى آهنين برگزيند و در جستجوى دانشْ حركت كند تا عصايش بشكند و كفشهايش پاره شود .

و : رايزنى

۲۳۰.امام على عليه السلام :آنكه با خردمندان به رايزنى پردازد ، از پرتوِ خرد ، نورانى گردد .

ز : تقوا

۲۳۱.سيد بن طاووس :كتابى يافتم كه بر آن نوشته شده بود : «سنن ادريس» و در آن چنين بود : بدانيد و يقين كنيد كه تقواى خداوند، بزرگترين حكمت و عظيم ترين نعمت است . همان وسيله اى است كه به خوبى دعوت مى كند و درهاى نيكى ، فهم و خرد را مى گشايد .

ح : جهاد با نفس

۲۳۲.امام على عليه السلام :با شهوتت مبارزه كن و بر خشمت غالب آى و با عادتهاى زشت ، مخالفت كن تا جانت پرورش يابد ، خردت به كمال رسد و پاداش پروردگار را كاملاً دريافت دارى .

۲۳۳.امام صادق عليه السلام :اميرمؤمنان به يكى از يارانش نامه اى نوشت و او را چنين موعظه كرد :
تو را و خودم را سفارش مى كنم به تقواى كسى كه نافرمانى اش روا نيست ؛ اميدى به غير او نيست و بى نيازى ، تنها از اوست .
هر كس تقواى خدا پيشه كند ، بزرگ شود ؛ عزيز گردد ؛ نيرومند گردد ؛ سير و سيراب شود ؛ خردش را از دنيادوستان بازدارد، آن سان كه بدنش با اهل دنياست؛ امّا دل و عقلش آخرت را مى بيند؛ با نور دل ، آنچه چشمانش از دوستى دنيا مى بيند ، خاموش سازد ؛ حرام دنيا را ترك كند ؛ از شبه ها كناره گيرى نمايد؛ از حلالِ گوارا نيز دورى كند ، مگر پاره اى كه خود را بدان استوار نگه دارد و لباسى كه خود را بدان بپوشاند، آن هم از خشن ترين لباسها؛ در نيازمندى ها به كسى تكيه نكند و اميد روا مدارد ، تا تكيه و اميدش بر آفريننده هستى قرار گيرد ؛ تلاش و كوشش كند و بدن خود را به زحمت اندازد ، تا آنجا كه دنده هايش پيدا شود و چشمانش فرو رود . [هركه چنين باشد] ، خداوند ، نيرويى در بدن و قوّتى در خردش جايگزين كند و آنچه در آخرت برايش اندوخته كند ، بيش از اين است .


خردگرايي در قرآن و حديث
108

الحديث

۲۲۸.ابنُ دينارٍ: أوحَى اللّهُ إلى موسى عليه السلام : أنِ اتَّخِذ نَعلَينِ مِن حَديدٍ وعَصًا ، ثُمَّ سِح فِي الأَرضِ ، فَاطلُبِ الآثارَ وَالعِبَرَ ، حَتّى تَحفُوَ النَّعلانِ وتَنكَسِرَ العَصا ۱ .

۲۲۹.داود عليه السلام :قُل لِصاحِبِ العِلمِ يَتَّخِذ عَصًا مِن حَديدٍ ونَعلَينِ مِن حَديدٍ ، ويَطلُبِ العِلمَ حَتّى تَنكَسِرَ العَصا وتَنخَرِقَ النَّعلانِ ۲ .

و : المَشوَرَة

۲۳۰.الإمام عليّ عليه السلام :مَن شاوَرَ ذَوِي العُقولِ استَضاءَ بِأَنوارِ العُقولِ ۳ .

ز : التَّقوى

۲۳۱.السَّيِّدُ ابنُ طاووسٍ: وَجَدتُ في كِتابٍ ... عَلَيهِ مَكتوبٌ «سُنَنُ إدريسَ» وكانَ فيهِ : اِعلَموا وَاستَيقِنوا أنَّ تَقوَى اللّهِ هِيَ الحِكمَةُ الكُبرى ، وَالنِّعمَةُ العُظمى ، وَالسَّبَبُ الدّاعي إلَى الخَيرِ ، وَالفاتِحُ لِأَبوابِ الخَيرِ وَالفَهمِ وَالعَقلِ ۴ .

ح : مُجاهَدَةُ النَّفسِ

۲۳۲.الإمام عليّ عليه السلام :جاهِد شَهوَتَكَ وغالِب غَضَبَكَ وخالِف سوءَ عادَتِكَ ، تَزكُ نَفسُكَ ويَكمُل عَقلُكَ وتَستَكمِل ثَوابَ رَبِّكَ ۵ .

۲۳۳.الإمام الصادق عليه السلام :كَتَبَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام إلى بَعضِ أصحابِهِ يَعِظُهُ : اُوصيكَ ونَفسي بِتَقوى مَن لا تَحِلُّ مَعصِيَتُهُ ولا يُرجى غَيرُهُ ولاَ الغِنى إلاّ بِهِ ، فَإِنَّ مَنِ اتَّقَى اللّهَ ، جَلَّ وعَزَّ وقَوِيَ وشَبِعَ ورَوِيَ ورُفِعَ عَقلُهُ عَن أهلِ الدُّنيا ، فَبَدَنُهُ مَعَ أهلِ الدُّنيا وقَلبُهُ وعَقلُهُ مُعايِنُ الآخِرَةِ ، فَـأَطفَأَ بِضَوءِ قَلبِهِ ما أبصَرَت عَيناهُ مِن حُبِّ الدُّنيا فَقَذَّرَ حَرامَها ، وجانَبَ شُبُهاتِها ، وأضَرَّ وَاللّهِ بِالحَلالِ الصّافي ، إلاّ ما لابُدَّ لَهُ مِن كَسرَةٍ (مِنهُ) يَشُدُّ بِها صُلبَهُ ، وثَوبٍ يُواري بِهِ عَورَتَهُ مِن أغلَظِ ما يَجِدُ وأخشَنِهِ ، ولَم يَكُن لَهُ فيما لا بُدَّ لَهُ مِنهُ ثِقَةٌ ولا رَجاءٌ ، فَوَقَعَت ثِقَتُهُ ورَجاؤُهُ عَلى خالِقِ الأَشياءِ ، فَجَدَّ وَاجتَهَدَ وأتعَبَ بَدَنَهُ حَتّى بَدَتِ الأَضلاعُ وغارَتِ العَينانِ ، فَأَبدَلَ اللّهُ لَهُ مِن ذلِكَ قُوَّةً في بَدَنِهِ وشِدَّةً في عَقلِهِ ، وما ذَخَرَ لَهُ فِي الآخِرَةِ أكثَرُ ۶ .

1.تفسير الدرّ المنثور : ۶ / ۶۱ نقلاً عن ابن أبي الدنيا في كتاب التفكّر ، وراجع ص ۳۹۵ ح ۱۶۸۶ .

2.سنن الدارمي : ۱ / ۱۴۷ / ۵۷۱ عن عبداللّه بن عبدالرحمن التستري ، الفردوس : ۱ / ۱۴۰ / ۴۹۷ عن أبي بكرة نحوه .

3.غرر الحكم : ۸۶۳۴ .

4.بحار الأنوار : ۱۱ / ۲۸۳ / ۱۱ .

5.غرر الحكم : ۴۷۶۰ .

6.الكافي : ۲ / ۱۳۶ / ۲۳ ، مشكاة الأنوار : ۲۶۷ كلاهما عن أبي جميلة .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار و عبدالهادی مسعودی، ترجمه: مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4160
صفحه از 516
پرینت  ارسال به