93
خردگرايي در قرآن و حديث

۱۸۵.امام كاظم عليه السلامـ به هشام بن حكم ـ: اى هشام! خداوند ، دو حجّت بر مردم دارد : حجّت آشكار و حجّت پنهان . حجّت آشكار ، رسولان ، پيامبران و امامان اند ، و حجّت پنهانْ عقلهايند .

۱۸۶.امام كاظم عليه السلام :اى هشام! خداوند تبارك و تعالى حجّتها را با عقلْ بر مردم تمام كرد و پيامبران را با سخن يارى رساند و با براهين ، آنان را با ربوبيّت خويش آشنا ساخت .

۱۸۷.ابويعقوب بغدادى :ابن سكّيت به امام رضا عليه السلام عرض كرد : «. . . به خدا سوگند ، مانند شما كسى را نيافتم ؛ امروزه حجّت خداوند بر مردم چيست ؟». فرمود : «خرد ؛ با آن راستگويان بر خداوند شناخته شده ، تصديق مى شوند و دروغگويان ، شناسايى شده ، تكذيب مى شوند» . ابويعقوب مى گويد كه ابن سكّيت گفت : «به خدا سوگند، همين پاسخ [واقعى] است» .

۳ / ۴

نقش خرد در حسابرسى اعمال

۱۸۸.امام على عليه السلام :خداوند، بندگان را به اندازه عقلى كه در دنيا به آنان عطا كرده، حسابرسى مى كند .

۱۸۹.امام باقر عليه السلام ـ به هنگام ياد كردن پاره اى از آنچه بر موسى بن عمران عليه السلام فرود آمد ـ: بر او وحى فرود آمد . . . آن گاه ، خداوند فرمود : «به اندازه عقلى كه به بندگانم دادم ، آنان را حسابرسى مى كنم» .

۱۹۰.امام باقر عليه السلام :خداوند ، در روز رستاخيز به اندازه عقلى كه به بندگان بخشيده ، آنان را در حسابرسى مورد موشكافى قرار مى دهد .


خردگرايي در قرآن و حديث
92

۱۸۵.الإمام الكاظم عليه السلامـ لِهِشامِ بنِ الحَكَمِ ـ: يا هِشامُ ، إنَّ للّهِِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ : حُجَّةً ظاهِرَةً وحُجَّةً باطِنَةً فَأَمَّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَالأَنبِياءُ وَالأَئِمَّةُ عليهم السلام ، وأمَّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ ۱ .

۱۸۶.عنه عليه السلام ـ أيضًا ـ: يا هِشامُ ، إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى أكمَلَ لِلنّاسِ الحُجَجَ بِالعُقولِ ، ونَصَرَ النَّبِيّينَ بِالبَيانِ ، ودَلَّهُم عَلى رُبوبِيَّتِهِ بِالأَدِلَّةِ ۲ .

۱۸۷.أبو يَعقوبَ البَغدادِيُّ :قالَ ابنُ السِّكّيتِ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام : ... تَاللّهِ ما رَأَيتُ مِثلَكَ قَطُّ ، فَمَا الحُجَّةُ عَلَى الخَلقِ اليَومَ ؟ قالَ : فَقالَ عليه السلام : العَقلُ ، يُعرَفُ بِهِ الصّادِقُ عَلَى اللّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَالكاذِبُ عَلَى اللّهِ فَيُكَذِّبُهُ ، قالَ : فَقالَ ابنُ السِّكّيتِ : هذا وَاللّهِ هُوَ الجَوابُ ۳ .

۳ / ۴

دَورُ العَقلِ في حِسابِ الأَعمالِ

۱۸۸.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ اللّهَ عز و جل يُحاسِبُ العِبادَ عَلى قَدرِ ما آتاهُم مِنَ العُقولِ في دارِ الدُّنيا ۴ .

۱۸۹.الإمام الباقر عليه السلامـ في ذِكرِ بَعضِ ما أنزَلَ اللّهُ عَلى موسَى بنِ عِمرانَ عليه السلام ـ: فَانحَطَّ عَلَيهِ الوَحيُ ... فَقالَ لَهُ : أنَا اُؤاخِذُ عِبادي عَلى قَدرِ ما أعطَيتُهُم مِنَ العَقلِ ۵ .

۱۹۰.عنه عليه السلام :إنَّما يُداقُّ اللّهُ العِبادَ فِي الحِسابِ يَومَ القِيامَةِ عَلى قَدرِ ما آتاهُم مِنَ العُقولِ فِي الدُّنيا ۶ .

1.الكافي : ۱ / ۱۶ / ۱۲ عن هشام بن الحكم ، تحف العقول : ۳۸۶ .

2.الكافي : ۱ / ۱۳ / ۱۲ ، تحف العقول : ۳۸۴ وفيه «أفضى إليهم» بدل «نصر النبيّين» .

3.الكافي : ۱ / ۲۴ و ص ۲۵ / ۲۰ ، علل الشرايع : ۱۲۲ / ۶ ، تحف العقول : ۴۵۰ ، الاحتجاج : ۲ / ۴۳۸ / ۳۰۹ .

4.الاُصول الستّة عشر (أصل زيد الزرّاد) : ۴ .

5.المحاسن : ۱ / ۳۰۸ / ۶۰۸ عن عبيداللّه بن الوليد الوصّافي عن الإمام الباقر عليه السلام .

6.الكافي : ۱ / ۱۱ / ۷ ، المحاسن : ۱ / ۳۱۰ / ۶۱۴ كلاهما عن أبي الجارود .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار و عبدالهادی مسعودی، ترجمه: مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4261
صفحه از 516
پرینت  ارسال به