189
خردگرايي در قرآن و حديث

۵۵۷.امام على عليه السلام :خستگى دنيا بر خردمند است و نادان، سبكبار است .

۵۵۸.امام على عليه السلام :مردمان سه گروه اند ، خردمند ، نادان و بدكار . آيين خردمند، ديندارى است، و سرشت او بردبارى ، و انديشه كردن، طبيعت اوست ؛ اگر مورد پرسش واقع شود ، پاسخ دهد ؛ اگر تكلّم كند، به درستى سخن گويد ؛ اگر گوش كند ، هشيار باشد ؛ اگر سخن گويد، راست گويد ؛ اگر كسى به وى اعتماد كند ، خواسته اش را روا سازد .
نادان اگر به امر نيكويى آگاه شود ، غفلت ورزد، و اگر از جايگاه نيكويى فرو آورده شود ، فرود آيد ، و اگر او را به نادانى وا دارند ، نادان شود ، و اگر سخن گويند، دروغ گويد . وى ، آگاه نيست و اگر او را آگاه سازند ، آگاه نشود .
بدكار را اگر امين شمرى، خيانت ورزد، و اگر او را همراهى كنى ، رسوايت سازد، و اگر بدو اعتماد ورزى، خيرخواهى ات نكند .

۵۵۹.امام حسن عليه السلام :خردمند ، كسى را كه از او خيرخواهى كند ، فريب ندهد .

۵۶۰.امام حسن عليه السلام :به شما خبر دهم از برادرى كه بزرگترين مردمان در چشم من بود . اساس آنچه او را در چشم من بزرگ كرده بود ، كوچكى دنيا در چشم او بود . او از سيطره نادانى رهيده بود ؛ پس دستش را دراز نمى كرد، مگر به سوى منفعت مطمئن .

۵۶۱.امام حسين عليه السلام :اگر بر خردمند مصيبتى وارد شود ، اندوه را با دورانديشى از ميان بردارد و خرد را به چاره انديشى وا دارد .

۵۶۲.امام صادق عليه السلام :خردمند ، بخشاينده است و نادان، فريبكار .

۵۶۳.امام صادق عليه السلام :انسان فهميده و خردمند ، دردمند و غمين و شب زنده دار است .

۵۶۴.امام صادق عليه السلام :خردمند، از يك سوراخ، دو بار گزيده نشود .

۵۶۵.امام صادق عليه السلامـ در سخنى منسوب به ايشان در مصباح الشريعة ـ: خردمند در برابر حق ، فروتن است و در سخن، انصاف را رعايت كند و بر باطل، سركش است و با سخن خود، حجّت مى آورد ؛ دنيا را رها مى كند، ولى از دينش دست برنمى دارد .


خردگرايي در قرآن و حديث
188

۵۵۷.عنه عليه السلام :كَلُّ الدُّنيا عَلَى العاقِلِ ، وَالأَحمَقُ خَفيفُ الظَّهرِ ۱ .

۵۵۸.عنه عليه السلام :الرِّجالُ ثَلاثَةٌ : عاقِلٌ وأحمَقُ وفاجِرٌ . فَالعاقِلُ الدّينُ شَريعَتُهُ ، وَالحِلمُ طَبيعَتُهُ ، وَالرَّأيُ سَجِيَّتُهُ ، إن سُئِلَ أجابَ ، وإن تَكَلَّمَ أصابَ ، وإن سَمِعَ وَعى ، وإن حَدَّثَ صَدَقَ ، وإنِ اطمَأَنَّ إلَيهِ أحَدٌ وَفى . وَالأَحمَقُ إنِ استُنبِهَ بِجَميلٍ غَفَلَ ، وإنِ استُنزِلَ عَن حَسَنٍ نَزَلَ ، وإن حُمِلَ عَلى جَهلٍ جَهِلَ ، وإن حَدَّثَ كَذَبَ ، لا يَفقَهُ ، وإن فُقِّهَ لا يَتَفَقَّهُ . وَالفاجِرُ إنِ ائتَمَنتَهُ خانَكَ ، وإن صاحَبتَهُ شانَكَ وإن وَثِقتَ بِهِ لَم يَنصَحكَ ۲ .

۵۵۹.الإمام الحسن عليه السلام :لا يَغُشُّ العاقِلُ مَنِ استَنصَحَهُ ۳ .

۵۶۰.عنه عليه السلام:أيُّهَا النّاسُ ، أنَا اُخبِرُكُم عَن أخٍ لي كانَ مِن أعظَمِ النّاسِ في عَيني ، وكانَ رَأسُ ما عَظُمَ بِهِ في عَيني صِغَرَ الدُّنيا في عَينِهِ . . . كانَ خارِجًا مِن سُلطانِ الجَهالَةِ ، فَلا يَمُدُّ يَدَهُ إلاّ عَلى ثِقَةٍ لِمَنفَعَةٍ ۴ .

۵۶۱.الإمام الحسين عليه السلام :إذا وَرَدَت عَلَى العاقِلِ مُلِمَّةٌ قَمَعَ الحُزنَ بِالحَزمِ ، وقَرَعَ العَقلَ لِلاِحتِيالِ ۵ .

۵۶۲.الإمام الصادق عليه السلام :العاقِلُ غَفورٌ ، وَالجاهِلُ خَتورٌ ۶ .

۵۶۳.عنه عليه السلام :صاحِبُ الفِقهِ وَالعَقلِ ذو كَآبَةٍ وحُزنٍ وسَهَرٍ ۷ .

۵۶۴.عنه عليه السلام :لا يُلسَعُ العاقِلُ مِن جُحرٍ مَرَّتَينِ ۸ .

۵۶۵.عنه عليه السلامـ فيما نُسِبَ إلَيهِ في مِصباحِ الشَّريعَةِ ـ: العاقِلُ مَن كانَ ذَلولاً عِندَ إجابَةِ الحَقِّ ، مُنصِفًا بِقَولِهِ ، جَموحًا عِندَ الباطِلِ ، خَصيمًا بِقَولِهِ ، يَترُكُ دُنياهُ ولا يَترُكُ دينَهُ ۹ .

1.نثر الدرّ : ۱ / ۲۸۰ .

2.الخصال : ۱۱۶ / ۹۶ عن ثعلبة بن ميمون عن الإمام الصادق عليه السلام .

3.تحف العقول : ۲۳۶ .

4.الكافي: ۲ / ۲۳۷ / ۲۶ ، تحف العقول : ۲۳۵ ، مشكاة الأنوار : ۲۴۰ وفيه «من كلام أميرالمؤمنين خطب به الحسن عليهماالسلام» ، بحارالأنوار : ۶۹ / ۲۹۴ / ۲۴ .

5.إحقاق الحقّ : ۱۹ / ۴۲۲ نقلاً عن التذكرة الحمدونيّة .

6.الكافي : ۱ / ۲۷ / ۲۹ عن مفضّل بن عمر ، تحف العقول : ۳۵۶ .

7.الكافي : ۱ / ۴۹ / ۵ عن عليّ بن إبراهيم رفعه ، الخصال : ۱۹۴ / ۲۶۹ عن سعيد بن علاقة ، روضة الواعظين : ۱۴ كلاهما عن الإمام عليّ عليه السلام وفيهما «... تراه ذا كآبة وحزن» بدل «ذو كآبة وحزن وسهر» .

8.الاختصاص : ۲۴۵ ، راجع ص ۲۰۷ ح ۱۰۲۱ .

9.مصباح الشريعة : ۲۲۲ .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار و عبدالهادی مسعودی، ترجمه: مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4467
صفحه از 516
پرینت  ارسال به