81
درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی

افراد مبنی ‌بر شباهت با قارون و دست‌برداشتن آنها از آن آرزو بعد از روشن‌شدن حقایق (قصص: ۷۹ و ۸۲) را می‌توان یکی از مصادیق آرزوهای جهل‌مدار دانست. به اعتقاد مفسران (طباطبایی، ۱۳۹۴: ۱۶/۱۱۶)، منشأ آرزوی همتایی این افراد در مواجهه با ثروت قارون، در واقع تحریف شناختی بود که برای آنها رخ داده بود. این افراد زندگانی دنیا را هدف نهایی و یگانه غایت خویش می‌دانستند، و غایتی دیگر ورای آن نمی‌دیدند. از این‌رو اموال قارون را سعادتی عظیم می‌شمردند و می‌گفتند ای کاش ما هم آنچه قارون دارد، می‌داشتیم. چون او حظّی عظیم و سعادتی بزرگ دارد.۱ اما هنگامی که به نشانه عذاب الهی، صحنه بلعیده‌شدن قارون در زمین را دیدند، همان‌هایی که آرزو می‌کردند به ‌جای قارون باشند گفتند: «وای بر ما! گویی خدا روزی را بر هر کس از بندگانش بخواهد گسترش می‌دهد یا تنگ می‌گیرد! اگر خدا بر ما منّت ننهاده بود، ما را نیز به قعر زمین فرو می‌برد! ای وای! گویی کافران هرگز رستگار نمی‌شوند».۲

ب. عقل: ملاک رویکردی در امل

وجود رغبت و گرایش به برخورداری از امور خوشایند در آینده، واقعیت روانی همه انسان‌ها است و این میل واقعی را نمی‌توان انکار یا سرکوب کرد. نگاه اسلامی در این زمینه نه انکار و سرکوب، بلکه «مدیریت»،

1.. (فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ فی زینَتِهِ قالَ الَّذینَ یریدُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا یا لَیتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِی قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظیمٍ) (قصص: ۷۹).

2.. (وَ أَصْبَحَ الَّذینَ تَمَنَّوْا مَکانَهُ بِالْأَمْسِ یقُولُونَ وَیکأَنَّ اللَّهَ یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یقْدِرُ لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَینا لَخَسَفَ بِنا وَیکأَنَّهُ لا یفْلِحُ الْکافِرُونَ) (قصص: ۸۲).


درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
80

افراطِ در امل، از جهالت افراد ناشی می‌شود. این مطلب را از روایت حضرت علی علیه السلام می‌توان برداشت کرد: «إِنَّ قُلُوبَ الْجُهَّالِ تَسْتَفِزُّهَا الْأَطْمَاعُ وَ تَرْتَهِنُهَا الْمُنَی وَ تَسْتَعْلِقُهَا الْخَدَائِعُ»؛۱ «قطعاً دل‌های افراد جاهل را طمع‌ها برمی‌انگیزد و آرزوها گروگانشان می‌گیرد و فریب‌ها به دامشان می‌اندازد».

اما با چه تبیینی می‌توان پذیرفت که جهل منجر به افراط در امل می‌شود؟ طبیعی است که اولین بُعد روانی که «جهل» بدان آسیب می‌رساند، «بُعد شناختی» افراد است. به هر میزان که بعد شناختی مختل شود، به همان میزان فرد از واقعیت فاصله خواهد گرفت و حقایق مربوط به نتایج یا پیامدهای آرزو را درک نخواهد کرد. از این‌رو همواره امل و امانیّ با گونه‌ای از تعقل‌نکردن و نشناختن واقعیت همراه است: «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: یا بُنَی إِیاک وَالِاتِّکالَ عَلَی الْأَمَانِی فَإِنَّهَا بَضَائِعُ النَّوْکی»۲ (صدوق، ۱۴۱۳: ۴/۳۸۶). در روایت دیگری، آن حضرت به حقیقت امل این‌گونه اشاره کرده‌اند: «وَ لَولَا الْأَمَلُ عَلِمَ الْإِنْسَانُ حَسَبَ مَا هُوَ فِیهِ»؛ «اگر آرزو نبود، آدمی حقیقت آنچه در او است می‌فهمید» (کلینی، ۱۳۸۸: ۲/۳۹۳).

داستان قارون، دشمن حضرت موسی علیه السلام و فردی جاه‌طلب، بخیل، حسود و بسیار ثروتمند (نک.: http://library.tebyan.net)، در قرآن کریم و جلوه‌گری او با ثروت و مکنت خود در برابر قومش و آرزوی نکوهیده برخی

1.. «عَلِی بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیادٍ عَنِ النَّوْفَلِی عَنِ السَّکونِی عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ الخ» (کلینی، ۱۳۸۸: ۱/۲۳).

2.. «بَضَائِعُ جمع البِضاعة: القِطعة من المال» (ابن‌درید ازدی، بی‌تا: ۱/۳۵۲) «و النُّوک: الحمق والنَّوْکی الجماعة» (فراهیدی، ۱۳۸۴: ۵/۴۱۱)؛ بَضَائِعُ النَّوْکی: کالای احمقان.

  • نام منبع :
    درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    حمید رفیعی هنر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 315
صفحه از 157
پرینت  ارسال به