77
درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی

بر اساس بحث‌های قرآنی پیشین که بررسی ‌شد، ماهیت امل اساساً خنثا است و این منظرهای متفاوت هستند که آنها را نیکو یا نکوهیده می‌کند. بنابراین، اگر فرد آرزوهای دنیوی را به درازا بکشاند و در تکیه بر آنها زیاده‌روی کند، در دام آرزوهای نکوهیده گرفتار می‌شود؛ و الا بسا آرزوی دنیوی که به شرط وجود معیارهایی اجابت شود: «مَنْ تَمَنَّی شَیئاً وَ هُوَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رِضًی لَمْ یخْرُجْ مِنَ الدُّنْیا حَتَّی یعْطَاه».۱

مهم این است که روشن شود چرا دین اسلام نگاه دوگانه به این مفهوم دارد و ملاک و معیار دنیوی‌شدن یا به افراط کشانده‌شدن امل چیست.

۲. ۱. ۱. ملاک اجتناب یا رویکرد در امل

روان آدمیان از امیال و گرایش‌ها و شناخت‌های مختلف و متنوعی تشکیل شده است که به زندگی او معنا و نیرو می‌بخشد. انسان گاه در گذشته، گاه در حال و گاه در زمان آینده سیر می‌کند. گاهی به داشته‌های موجود خرسند است و گاه از تصورِ خیالی نداشته‌هایی در آینده دور و نزدیک لذت می‌برد و به‌ واسطه این قدرت خیال، سیر در زمان را تجربه می‌کند و گاهی بر اساس آن، تصمیم‌های مهم زندگی را رقم می‌زند. برخی روان‌شناسان (سادِندورف و کاربالیس۲، ۲۰۰۷) از اصطلاح «سیر زمانیِ

1.. «حَدَّثَنَا الْحُسَینُ [الْحَسَنُ] بْنُ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِی عَنِ الْحُسَینِ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَینُ بْنُ إِسْحَاقَ التَّاجِرُ عَنْ عَلِی بْنِ مَهْزِیارَ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَیوبَ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ أَبِی زِیادٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ علیه السلام عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله الخ» ‌(صدوق، ۱۴۰۰: ۵۷۸).

2.. Suddendorf, T.; Corballis, M. C.


درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
76

علی علیه السلام فرمودند: «أَلَا إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیکمْ خَلَّتَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَی وَ طُولُ الْأَمَلِ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَی فَیصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَینْسِی الْآخِرَة»؛ «آگاه باشید بیشترین چیزی که برای شما از آن نگرانم دو ویژگی است: پیروی از هوای نفس و استمرار آرزو؛ اما پیروی از هوا از حق باز می‌دارد و استمرار آرزو، آخرت را از یاد می‌برد».۱

از فحوای کلام دیگر امام علی علیه السلام می‌توان تفسیر «طول امل» و به افراط کشانده‌شدن میل خوشایند را دریافت: «وَ لَا تَقُلْ غَداً أَوْ بَعْدَ غَدٍ فَإِنَّمَا هَلَک مَنْ کانَ قَبْلَک بِإِقَامَتِهِمْ عَلَی الْأَمَانِی وَالتَّسْوِیفِ حَتَّی أَتَاهُمْ أَمْرُ اللَّهِ بَغْتَة»؛ «مگو فردا یا فردای بعد! که افرادِ قبل از تو بدین خاطر هلاک شدند که بر سر آرزوها ماندگار شده و امروز و فردا کردند تا عذاب الهی به‌ناگهان آنها را فرا گرفت».۲ به‌ نظر می‌رسد ماندگاری بر آرزوها و امروز و فردا ‌کردن‌ها، نشان از غرق‌شدن در آرزوهای فرد دارد و این نوعی از به افراط کشانده‌شدن این امیال است.

البته باید توجه کرد که عامل دوم تکمیل‌کننده عامل اول است؛ به‌گونه‌ای که به صرف دنیوی‌بودن امل، نمی‌توان به نکوهیده‌بودن آن حکم کرد؛ چراکه

1.. «عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ سُلَیمِ بْنِ قَیسٍ الْهِلَالِی قَالَ: خَطَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَی عَلَیهِ ثُمَّ صَلَّی عَلَی النَّبِی صثُمَّ قَالَ أَلَا إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیکمْ خَلَّتَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَی وَ طُولُ الْأَمَلِ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَی فَیصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَینْسِی الْآخِرَة» (کلینی، ۱۳۸۸: ۸/۵۸).

2.. «عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ یونُسَ عَنْ أَبِی جَمِیلَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام کتَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام إِلَی بَعْضِ أَصْحَابِهِ یعِظُهُ أُوصِیک وَ نَفْسِی بِتَقْوَی مَنْ لَا تَحِلُّ مَعْصِیتُهُ وَ لَا یرْجَی غَیرُه ... وَ لَا تَقُلْ غَداً أَوْ بَعْدَ غَدٍ فَإِنَّمَا هَلَک مَنْ کانَ قَبْلَک بِإِقَامَتِهِمْ عَلَی الْأَمَانِی وَالتَّسْوِیفِ حَتَّی أَتَاهُمْ أَمْرُ اللَّهِ بَغْتَة» (کلینی، ۱۳۸۸: ۲/۱۲۸).

  • نام منبع :
    درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    حمید رفیعی هنر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 289
صفحه از 157
پرینت  ارسال به