۶. روایاتی که «یأس» را به «امل» نسبت دادهاند (روایت قطع امل) کلاً سه روایت و همگی در قالب حدیث قدسی است و محتوای واحدی دارند (نک.: جدول ۳ ـ ۲).
بر اساس قرائن موجود در روایت قطع امل به واسطه یأس (انتساب یأس به امل) و روایاتی که یأس را به رجا نسبت داده است، میتوان گفت مقصود از «امل» در این روایت همان «رجا» بوده که مفهوم «یأس» بدان نسبت داده شده است. بهعلاوه، بر اساس جدول (۳ ـ ۲)، روایت مذکور در سه منبع ذکر شده است. روایت کتاب الکافی: الف/۱ از لحاظ سندی ضعف دارد و مرسله است. در سرسلسله سند روایت نقلشده در الأمالی طوسی: ب/۲ «أَبِی الْمُفَضَّلِ الشیبانی» وجود دارد که برخی صاحبنظران او را تضعیف کردهاند۱ و روایت صحیفة الرضا علیه السلام: ب/۳ مرسله و بدون سند نقل شده است.