55
درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی

امید (رجا) خود را از دست دهد، ممکن است دچار یأس شود. اما شدیدترین حالت یأس «قنوط» است (همان). بنابراین دو مفهوم «خیبه» و «یأس» را می‌توان از لحاظ لغوی متضاد «امل» و «رجا» تلقی کرد.

البته، با نگاه دقیق‌تر، «خیبه» در واقع متضاد «ظَفَرُ الأمل: دست‌یابی به آرزو» است که با مسامحه متضاد «امل» به ‌شمار آمده است، همان‌گونه که «یأس» نیز حالتی است که در فرد پس از دست‌نیافتن به موضوعی که بدان امید (رجا) دارد ایجاد می‌شود. از این‌رو صاحب فروق فی اللغة می‌گوید: «الرجاء والیأس نقیضان یتعاقبان کتعاقب الخیبة والظفر، والخائب المنقطع عما أمل» (همان). بنابراین، «یأس» و «خیبه» هر دو نقیضی هستند که به‌ترتیب در پی رجا و ظفر الأمل می‌آیند. مصطفوی نیز در تبیین آیه (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها) (شمس: ۱۰) به ظفر و امل اشاره می‌کند و می‌نویسد: «ای و قد منع و حرم و لم یظفر بما یطلب و یأمل و لم یحصل له ما یتوقّع حصوله؛ یعنی به تحقیق ممنوع و محروم شد و به آنچه آرزو و مطلوبش بود دست نیافت و به آنچه انتظار حصولش را می‌کشید نرسید» (مصطفوی، ۱۳۶۰: ۳/۱۵۷).

اما نکته مهم‌تر این است که بر اساس تتبعاتی که صورت گرفت، لغت‌شناسان هیچ گاه برای تبیین مفهوم «خیبه» از مفاهیم «رجا» و «طمع» استفاده نکرده‌اند و فقط از مفاهیم مرتبط به «امل» و «منیه» سود جسته‌اند. بنابراین، از لحاظ لغوی، نمی‌توان «خیبه» را بدون واسطه به دو مفهوم «طمع» و «رجا» نسبت داد (برای نمونه نک.: فراهیدی، ۱۳۸۴: ۴/۳۱۵؛ ابن‌فارس، ۱۴۰۴: ۲/۲۳۲؛ مقری فیومی، ۱۴۱۴: ۲/۱۸۵؛ عسکری، ۱۴۱۲: ۲۴۰؛ زمخشری، بی‌تا: ۱۷۸).


درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
54

به ‌هر حال، با وجود صراحت یا ظاهر بیشتر روایات مذکور می‌توان استنباط کرد که «رجا» و «امل» دو مفهوم مجزا، اما مرتبط به هم هستند، به ‌گونه‌ای که یکی از مفاهیم چیزی بیش از مفهوم دیگر است که در بررسی‌های بعدی بدان اشاره خواهیم کرد.

۱. ۲. ۲. مفاهیم متضاد امل و رابطه آنها در روایات

در گام بعدی بررسی مفهومی «امل» لازم است معانی مقابل این مفهوم را در روایات بررسی کنیم. لغت‌شناسان گاه برای تبیین مفهومی از معانی ضد آن سود می‌جویند. صاحب الفروق فی اللغة در معرفی مفهوم «امل» می‌گوید اگر دست‌یافتن به آن چیزی که آرزو بوده است ناممکن شود، فرد دچار حالتی به نام «خیبه» می‌شود. این حالت فقط بعد از امل شکل می‌گیرد؛ چراکه خیبه یعنی «امتناع از رسیدن» و «خائب» کسی را می‌گویند که از آنچه آرزوی آن را داشته منقطع شده است (عسکری، ۱۴۱۲: ۲۳۹). از سوی دیگر، «رجا» و «یأس» نقیض هم‌اند (همان: ۲۴۰) و در جایی که فرد

  • نام منبع :
    درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    حمید رفیعی هنر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 788
صفحه از 157
پرینت  ارسال به