39
درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی

نمایان شود». به تبع این تعریف، می‌توان گفت متعلَّق علاقه‌ای که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد، «منیه» یا «أمنیه» قلمداد می‌شود.

۴. ۳. مقایسه دو مفهوم «امل» و «مُنیه»

در مقایسه مفهوم «امل» و «مُنیه» باید گفت هر دو مفهوم مشتمل بر میل و علاقه به امری خوشایند هستند، اما حوزه «منیه» از دو جهت گسترده‌تر از حوزه «امل» است: یکی از جهت زمانی؛ چراکه «امل» مربوط به موضوعات آینده است اما «منیه» به امور گذشته نیز تعلق می‌گیرد. دیگری از جهت امکان متعلَّق علاقه که در «امل» صرفاً اسباب دست‌یابی به آن فراهم نیست، اما در «منیه» ممکن است متعلَّق علاقه از امور معدوم باشد و دست‌یابی به آن محال. البته شناخت و تصور متعلَّق علاقه نیز در «مُنیه» پررنگ‌تر از «امل» است. علاوه ‌بر این، مصطفوی مدعی است «امنیه» معنای مبالغه‌ایِ اضافه بر «مُنیه» دارد و در واقع «امنیه» مصداق تام «تمنی» است (مصطفوی، ۱۳۶۰: ۱۱/۱۸۷). از این‌رو شاید بتوان گفت سه مفهوم «امل»، «مُنیه» و «امنیه» به ترتیب در یک پیوستار بر اساس شدت امکان متعلَّق علاقه از محتمل تا محال گسترانده شده‌اند.


درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
38

الزبیدی، بی‌تا: ۲۰/۲۰۲) و اساساً از نگاه اهل لغت (مقری فیومی، ۱۴۱۴: ۲/۵۸۲؛ ابن‌فارس، ۱۴۰۴: ۵/۲۷۶؛ و الازهری، بی‌تا: ۱۵/۳۸۳) ریشه مصدری «مُنیه» و «أمنیه»، «الْمَنَا» به معنای «القَدَرُ: در نظر گرفتن»۱ است.

البته این امر غیرحقیقی و معدومِ تصورشدنی و میل، لزوماً ذاتی نیست بلکه می‌تواند حادث شده باشد. از این‌رو صاحب فروق فی اللغة مدعی است «تمنّی» حالتی در نفس است که هنگام از بین ‌رفتن موقعیت انجام‌دادن کارِ سودمند، خواه در گذشته یا در آینده، برای فرد ایجاد می‌شود (عسکری، ۱۴۱۲: ۱۱۶).

درباره «تمنی» و «ترجّی»، تهانوی می‌گوید فرقشان در این است که در «ترجّی» امکان متعلَّق رجاء شرط است، برخلاف «تمنّی» که نه‌تنها امکان متعلَّق تمنّی شرط نیست (تهانوی، ۱۹۹۸: ۱/۴۱۵)، بلکه در صورت علم به ناممکن‌بودن نیز این حالت می‌تواند حاصل شود (همان: ۱/۵۰۹). وی، به نقل از سکاکی، می‌نویسد زمانی که متعلَّق تمنّا ممکن شود و فرد منتظر وقوع آن باشد، حالت فرد به ترجّی تبدیل می‌شود (همان).

۴. ۲. ۱. جمع‌بندی دیدگاه‌های لغت‌شناسان

در جمع‌بندی نگاه اهل لغت و با در نظر گرفتن سه نگاه شناختی و عاطفی و رفتاری به این مفهوم، می‌توان «تمنّی» را این‌گونه تعریف کرد: «تصور متعلَّق علاقه‌ای که یا از ابتدا معدوم بوده یا بعداً معدوم شده، ولی فرد به آن تعلق خاطر پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که ممکن است این میل در کلام او نیز

1.. «الْمَنَا وَ هُوَ القَدَرُ لِأَنَّ صَاحِبَهُ یقَدِّرُ حُصُولَهُ» (مقری فیومی، ۱۴۱۴: ۲/۵۸۲).

  • نام منبع :
    درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    حمید رفیعی هنر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 797
صفحه از 157
پرینت  ارسال به