113
درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی

آنها به ‌طور معناداری پایین‌تر از دانش‌آموزان هم‌تراز آنها از نژادهای دیگر بود (استرند۱، ۲۰۰۷).

برخی دیگر از محققان (اینگلهارت۲، ۲۰۱۰: ۳۶۹) در تبیین این یافته علمی که چرا باورهای دینی منجر به بهزیستی می‌شود، گفته‌اند اگر سطح بهزیستیِ فاعلی شخص، تعادل بین آرزوها و موفقیت‌ها باشد، فرد می‌تواند با تعدیل آرزوها شادکامی خود را افزایش دهد و ادیان همواره انسان‌ها را به تعدیل آرزوها ترغیب کرده‌اند. از این‌رو باورهای دینی به بهزیستی بهتر منجر می‌شود.

۲. ۱. ۳. به آرزوها باید از دو منظر توجه کرد

کاسر و ریان۳ (۲۰۰۱) بین دو نوع آرزو که منجر به دو نوع هدف در زندگی می‌شود، تمایز قائل شدند: درونی و بیرونی. اهداف درونی آنهایی هستند که مستلزم رشد شخصی و صمیمیت هیجانی و خدمت‌رسانی اجتماعی هستند، در حالی ‌که اهداف بیرونی شامل موفقیت مالی (ثروت) و جذابیت فیزیکی و شهرت اجتماعی‌اند (اینگرید و دیگران، ۲۰۰۹). از آرزوهای بیرونی با نام‌های «آرزوهای مادی»۴ یا «رؤیاهای آمریکایی»۵ نیز یاد می‌شود (زگیف و دیگران۶، ۲۰۰۴: ۶۸).

1.. Strand, S.

2.. Inglehart, R. F.

3.. Kasser, T.; Ryan, R. M.

4.. materialistic aspirations

5.. American dreams

6.. Sagiv, L.; Roccas, S.; Hazan, Osnat


درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
112

۲. ۱. دیدگاه‌های روان‌شناختی

واقعیت آن است که هنوز بین پژوهشگران درباره نحوه ارتباط بین آرزوها و رضایت از زندگی اختلاف نظر وجود دارد. آن مقدار که مؤلف تتبّع کرده است، دست‌کم سه دیدگاه در این زمینه وجود دارد:

۲. ۱. ۱. آرزوها شادکامی را افزایش می‌دهند

از سویی برخی نویسندگان (وینهاون۱، ۲۰۱۰: ۳۳۴) با ردّ این موضوع که شادکامی۲ لزوماً مبتنی بر این نیست که فرد به خواسته‌هایش برسد، مدعی شده‌اند که افراد با آرزوهای کام‌نایافته، شادتر از افراد بدون آرزو هستند و هر چه آرزوهایشان بیشتر باشد شادترند. از سوی دیگر، به ادعای برخی مؤلفان (گاتمن و آکرمن۳، ۲۰۰۸) آرزوهای بزرگ، هم علت و هم اثر پیشرفت پیشین هستند. به‌ عبارت دیگر، آرزوها، هم پیش‌بینی‌کننده و هم محصول توانایی‌ها، اسنادهای شخصی، اجتماعی‌شدن و تجارب شخص‌اند.

۲. ۱. ۲. آرزوها شادکامی را پیش‌بینی نمی‌کنند

برخلاف نگاه پیشین، برخی محققان با انجام‌دادن پژوهش‌هایی به این نتیجه رسیده‌اند که آرزوها لزوماً پیش‌بینی‌کننده پیشرفت‌ها و در نتیجه شادکامی‌ها نیستند. برای مثال، دانش‌آموزان سیاه کارائیبی و دانش‌آموزان سیاه آفریقایی با زمینه‌های خوب اقتصادی‌اجتماعی آرزوهای فراوانی داشتند، اما پیشرفت

1.. Veenhoven, R.

2.. happiness

3.. Gutman, L.; Akerman, R.

  • نام منبع :
    درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    حمید رفیعی هنر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 841
صفحه از 157
پرینت  ارسال به