109
درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی

فَاکذِبُوا الْأَمَلَ»؛ «بندگان خدا بدانید حتماً آرزو، وعده را دروغ می‌شمارد، پس شما آرزوها را دروغ بشمارید» (ابن‌شعبه حرانی، ۱۴۰۴: ۱۴۹).

الف. شقاوت: پیامد عاطفی‌رفتاری انکار قطعیات

همان‌طور که گفته شد، هر یک از پیامدهای شناختی طول امل، خود منجر به پیامدهای عاطفی و رفتاری و شناختی دیگری نیز می‌شود. از این‌رو شاید بتوان رهاوردِ شوم انکار قطعیات را مبتلا شدن به «شقاوت» دانست. تلخ‌ترین پیامد عاطفیِ «انکار واقعیات» شقاوت است؛ حالتی که در منطق اسلامی فرد از تحت ولایت «الله» جلّ جلاله خارج شده، به ولایت شیطان درمی‌آید. رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمودند: «إِذَا اسْتَحَقَّتْ وَلَایةُ اللَّهِ وَالسَّعَادَةُ جَاءَ الْأَجَلُ بَینَ الْعَینَینِ وَ ذَهَبَ الْأَمَلُ وَرَاءَ الظَّهْرِ وَ إِذَا اسْتَحَقَّتْ وَلَایةُ الشَّیطَانِ وَالشَّقَاوَةُ جَاءَ الْأَمَلُ بَینَ الْعَینَینِ وَ ذَهَبَ الْأَجَلُ وَرَاءَ الظَّهْر»؛ «هنگامی‌ که (انسان) مستحق ولایت الهی و سعادت شود، مرگ در جلوی چشمان او می‌آید و آرزو در پشت سرش قرار می‌گیرد و هنگامی که مستحق ولایت شیطان و شقاوت شود، آرزو در جلوی چشمانش قرار گرفته و (یاد) مرگ به پشت سر او می‌رود» (کلینی، ۱۳۸۸: ۳/۲۵۰).

در روایت دیگری از رسول خدا صلی الله علیه و اله آمده است: «أَرْبَعُ خِصَالٍ مِنَ الشَّقَاوَةِ جُمُودُ الْعَینِ وَ قَسَاوَةُ الْقَلْبِ وَ بُعْدُ الْأَمَلِ وَ حُبُّ الْبَقَاء»؛ «چهار ویژگی از (نشانه‌های) شقاوت است: خشکی چشم و سنگ‌دلی و گستردگی آرزو و عشق ماندن (در دنیا)» (صدوق، ۱۴۱۳: ۴/۳۶۰).

از این‌رو در منطق اسلام انسان شقی، انسان سنگ‌دلی است که از منبع


درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
108

حال از نگاه منابع دینی برخی حالات روانی مثل طول امل، می‌تواند باور به این قطعیات را خدشه‌دار کند، به ‌گونه‌ای که فرد را به «فراموشی» و حتی «انکار» این اعتقادات سوق دهد. از این‌رو می‌توان سومین پیامدِ شناختی طول امل را «انکار قطعیات» نامید.

«مرگ» یکی از همین امور قطعی است که در نتیجه آسیب شناختیِ واردشده بر عقل بر اثر به‌ افراط‌ ‌کشاندن آرزوها، به فراموشی کشانده می‌شود. در خطبه حضرت علی علیه السلام خطاب به مردم آمده است: «فَإِنَّمَا أَهْلَک مَنْ کانَ قَبْلَکمْ أَمَدُ أَمَلِهِمْ وَ تَغْطِیةُ الْآجَالِ عَنْهُمْ حَتَّی نَزَلَ بِهِمُ الْمَوْعُودُ»؛ «حتماً علت هلاکت پیشینیان شما گستراندن آرزویشان و مخفی‌ماندن مرگ‌ها (از نظرگاهشان) بود تا اینکه آنچه وعده داده شد بر آنها فرود آمد» (کلینی، ۱۳۸۸: ۸/۳۸۶). در روایات دیگرِ منسوب به آن حضرت بیان شده است که: «الْأَمَلُ ینْسِی الْأَجَلَ»؛ «آرزو مرگ را از یاد می‌برد» (تمیمی آمدی، ۱۳۶۶: ۳۱۳، ح۷۲۶۵)؛ و «الْأَمَلُ حِجَابُ الْأَجَلِ»؛ «آرزو پوشاننده مرگ است» (همان: ۳۱۳، ح۷۲۶۵).

اما فراموشی مرگ زمینه‌های انکار زندگی پس از مرگ را نیز فراهم خواهد کرد. از این‌‌رو «معاد»، یکی دیگر از امور قطعی، ممکن است بر اثر طول امل فراموش و حتی انکار شود، به‌ گونه‌ای که صراحتاً در روایت رسول خدا صلی الله علیه و اله آمده است: «طُولُ الْأَمَلِ ینْسِی الْآخِرَةَ»؛ «طول امل، آخرت را از یاد می‌برد» (کلینی، ۱۳۸۸: ۱/۴۴) و حضرت علی علیه السلام یکی از نتایج مبتلاشدن به آمالِ جهل‌مدار را تکذیب‌کردن وعده‌های قطعی الهی همچون قیامت و بهشت و جهنم معرفی می‌کنند: «اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْأَمَلَ... یکذِّبُ الْوَعْدَ...

  • نام منبع :
    درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    حمید رفیعی هنر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 826
صفحه از 157
پرینت  ارسال به