75
درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی

می‌آید، از سویی از منظری نکوهیده ویژگی‌هایی چون نفوذ شیطان۱ و دنیایی‌بودن۲ و جاهلانه‌بودن۳ به ‌آن نسبت داده می‌شود و از سوی دیگر با نگاهی نیکو این مفهوم در نجوای بین عبد (انسان) و معبود (خداوند) رُخ می‌نمایاند.۴

نیکو یا نکوهیده‌بودن این میل به دو عاملی بستگی دارد که هر یک لازم است، ولی به‌تنهایی کافی نیستند:

۱. دنیوی یا اخروی‌بودن مأمول (متعلَّق خوشایند میل و انتظار) که روایات نیز مؤید آن هستند: «إِیاکمْ أَنْ تَتَوَثَّقُوا إِلَی أَمَانِی الدُّنْیا»؛ «مبادا به آرزوهای دنیوی اعتماد کنید» (صدوق، ۱۳۹۵: ۲/۵۵۲).

۲. شدت‌یافتن و به‌ افراط کشانده‌شدن میل مذکور در مأمول دنیوی؛ روایاتی که افراد را از «طول امل» واداشته‌اند، مؤید این عامل‌اند. حضرت

1.. (وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّینَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیبَتِّکنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیغَیرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ یتَّخِذِ الشَّیطانَ وَلِیا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبیناً یعِدُهُمْ وَ یمَنِّیهِمْ وَ ما یعِدُهُمُ الشَّیطانُ إِلاَّ غُرُورا) (نساء: ۱۱۹ و ۱۲۰)؛ (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِک مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِی إِلاَّ إِذا تَمَنَّی أَلْقَی الشَّیطانُ فی أُمْنِیتِهِ فَینْسَخُ اللَّهُ ما یلْقِی الشَّیطانُ ثُمَّ یحْکمُ اللَّهُ آیاتِهِ وَاللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ) (حج: ۵۲).

2.. «مُحَمَّدُ بْنُ یحْیی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ أَبِی جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ عَنْ سَلَّامِ بْنِ الْمُسْتَنِیرِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قَالَ إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام ... یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّ الدُّنْیا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ تَفْتِنُ النَّاسَ بِالشَّهَوَاتِ وَ تُزَینُ لَهُمْ بِعَاجِلِهَا وَ ایمُ اللَّهِ إِنَّهَا لَتَغُرُّ مَنْ أَمَّلَهَا وَ تُخْلِفُ مَنْ رَجَاهَا» (کلینی، ۱۳۸۸: ۸/۲۳۱).

3.. «قَالَ علی علیه السلام إِنَّ قُلُوبَ الْجُهَّالِ تَسْتَفِزُّهَا الْأَطْمَاعُ وَ تَرْتَهِنُهَا الْمُنَی وَ تَسْتَعْلِقُهَا الْخَدَائِعُ» (کلینی، ۱۳۸۸: ۱/۲۳).‌

4.. «عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیرٍ عَنْ مُعَاوِیةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا تَوَجَّهْتَ إِلَی مِنًی فَقُلِ اللَّهُمَّ إِیاک أَرْجُو وَ إِیاک أَدْعُو فَبَلِّغْنِی أَمَلِی وَ أَصْلِحْ لِی عَمَلِی» (کلینی، ۱۳۸۸: ۴/۴۶۰).


درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
74

چنین روایت شده است: «مَنْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْیا تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِثَلَاثِ خِصَالٍ هَمٍّ لَا یفْنَی ـ وَ أَمَلٍ لَا یدْرَک وَ رَجَاءٍ لَا ینَالُ» (کلینی، ۱۳۸۸: ۲/۳۱۵). اینجا سخن از «خصلت» است که به صفتی پایدار اشاره می‌کند.

بنابراین، مؤلفه‌های اصلی «امل» بر اساس روایات عبارت‌اند از: «گرایش و رغبت»، «احساس خوشایند»، «زمان آینده»، و «تلاش‌نکردن برای دست‌یابی»، که تداوم این رغبت موقعیت شکل‌گیری خصلتی روانی را برای فرد فراهم می‌کند. در ادامه مفهوم مذکور را تبیین روان‌شناختی می‌کنیم.

۲. تبیین روان‌شناختی امل

تا بدین‌جا به مفهوم‌شناسی «امل» پرداخته شد. اما حال باید تبیینی روان‌شناختی از این مفهوم به دست دهیم. باید مسئله موجود در آموزه امل شناسایی، و نیاز یا دغدغه طرح این آموزه مشخص شود. همچنین، باید ویژگی‌های آدمی در این زمینه روشن و قوانین حاکم بر هستی درباره این موضوع نمایان شود و در نهایت کارکردهای این آموزه مشخص شود. مراحل مذکور را می‌توان مراحل تبیین «چرایی» آموزه‌ای دینی به‌ شمار آورد.

همان‌گونه که در مفهوم‌شناسی لغوی و قرآنی و روایی مشخص شد، «امل» ابتدائاً ماهیتی خنثا دارد که ملاک و معیارهای مختلف، آن را به دو منظر رویکردی (نیکو) و اجتنابی (نکوهیده) تقسیم خواهد کرد. از این‌رو می‌توان چرایی آموزه امل را در قالب دو رویکرد مذکور بررسی کرد.

۲. ۱. منظر اجتنابی و رویکردی به امل

در روایات اسلامی، همچون آیات قرآن کریم، وقتی سخن از «امل» به میان

  • نام منبع :
    درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    حمید رفیعی هنر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 272
صفحه از 157
پرینت  ارسال به