65
درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی

جدول (۳ ـ ۲): روایات قطع امل به ‌واسطه یأس


درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
64

۶. روایاتی که «یأس» را به «امل» نسبت داده‌اند (روایت قطع امل) کلاً سه روایت و همگی در قالب حدیث قدسی است و محتوای واحدی دارند (نک.: جدول ۳ ـ ۲).

بر اساس قرائن موجود در روایت قطع امل به‌ واسطه یأس (انتساب یأس به امل) و روایاتی که یأس را به رجا نسبت داده است، می‌توان گفت مقصود از «امل» در این روایت همان «رجا» بوده که مفهوم «یأس» بدان نسبت داده شده است. به‌علاوه، بر اساس جدول (۳ ـ ۲)، روایت مذکور در سه منبع ذکر شده است. روایت کتاب الکافی: الف/۱ از لحاظ سندی ضعف دارد و مرسله است. در سرسلسله سند روایت نقل‌شده در الأمالی طوسی: ب/۲ «أَبِی ‌الْمُفَضَّلِ الشیبانی» وجود دارد که برخی صاحب‌نظران او را تضعیف کرده‌اند۱ و روایت صحیفة الرضا علیه السلام: ب/۳ مرسله و بدون سند نقل شده است.

1.. ابن‌غضائری درباره راوی مذکور می‌گوید: «محمد بن عبدالله بن محمد بن المطلب الشیبانی أبو المفضل. وضاع کثیر المناکیر. رأیت کتبه فیها الأسانید من دون المتون والمتون من دون الأسانید. و أری ترک ما ینفرد به» (واسطی بغدادی، ۱۳۶۴: ۱/۹۹)؛ و شیخ طوسی می‌نویسد: «محمد بن عبد الله بن المطلب الشیبانی یکنی أبا المفضل کثیر الروایة حسن الحفظ غیر أنه ضعفه جماعة من أصحابنا. له کتاب الولادات الطیبة و له کتاب الفرائض و له کتاب المزار و غیر ذلک. أخبرنا بجمیع روایاته عنه جماعة من أصحابنا» (طوسی، ۱۴۱۷: ۴۰۲).

  • نام منبع :
    درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    حمید رفیعی هنر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 375
صفحه از 157
پرینت  ارسال به