117
درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی

در این رویکرد دیگر فرقی نخواهد کرد که آرزوهای مد نظر، آن‌گونه که برخی روان‌شناسان تفصیل داده بودند، درونی باشند یا بیرونی. در منطق مدل عملکردی اسلامی، «شفقت در حق دیگران» همچون آرزویی درونی یا «ثروت» همچون آرزویی بیرونی، اگر با تشخیص عقل در راستای اهداف متعالی قرار گیرند، هر دو از آرزوهایی خواهند بود که رضایت را افزایش خواهند داد.

در فرآیند دوم، یعنی وقتی عقل آدمی تشخیص دهد که آرزوی فعال‌شده در روان در تعارض با اهداف متعالی او است، توصیه اسلامی در قالب آموزه «قصر امل» تعدیل و جهت‌دهی چنین آرزوهایی است. در واقع، در این حالت، این کوتاه‌کردن آرزوها است که به رضامندی منجر خواهد شد. درباره قصر امل، بعداً بیشتر سخن گفته خواهد شد.

اما طبیعی است که پیامدِ تنظیم و تعدیل‌نکردن هدفمندِ آرزوهای برخاسته از فرآیند دوم، عیناً همان پیامدهای تلخ فرآیند سوم، یعنی «طول امل» خواهد بود. در منطق اسلامی، رضایت اندک از زندگی و لذت‌ نبردن از آن، یکی از پیامدهای عاطفی ناشی از آسیب‌هایِ شناختی طول امل، یعنی نادیده‌گرفتن حقایق است. در این فرآیند نه‌تنها آرزوهای بزرگ رضامندی را افزایش نمی‌دهد، بلکه موجب سختی، مرارت، اندوه و ناامیدی خواهد شد.


درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
116

حال در فرآیند اول (امیال در راستای اهدافِ عقل‌پسند)، بسط و گسترش چنین امیال و آرزوهایی از نگاه اسلامی را می‌توان استنباط کرد، چراکه این کار باعث توسعه وجودیِ آدمی می‌شود، او را به فراتر از مرزهای مادی سوق می‌دهد و به سمت اهداف مطلوبِ خلقت انسان، یعنی کمال الهی، پیش می‌برد؛ انسانی که «خداوند» برترین «آرزوی» او است؛۱ یعنی خواستار آن است که تمام وجود او با مبدأ و معاد هستی، یعنی خداوند متعال درآمیزد و مشتاقانه آرزوی یکی‌شدن با آن ذات بی‌انتها را دارد. چنین انسانی در منطق اسلامی از بیشترین رضایت‌های روانی در زندگی بهره‌مند خواهد بود و هرچه آرزوهای آدمی در همین راستا قرار گیرد،۲ به همان نسبت رضامندی او از زندگی افزایش می‌یابد و نشاط و شادکامی و بهزیستی را خواهد چشید.۳ تحقیقات متعدد علمی مبتنی بر شادکامی انسان‌های دین‌مدار در مقایسه با دیگر افراد، شاهد این مدعا است (علی‌مردانی و دیگران، ۲۰۱۴؛ چانگ۴، ۲۰۰۹؛ اسنوپ۵، ۲۰۰۸؛ عقیلی و کومر۶، ۲۰۰۸).

1.. «یا أَمَلِی یا رَجَائِی ... وَ یا ذُخْرِی وَ ظَهْرِی وَ عُدَّتِی وَ غَایةَ أَمَلِی وَ رَغْبَتِی» (ابن‌طاووس، ۱۳۷۶: ۱/۳۶۳).

2.. «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: ... فَقُلِ اللَّهُمَّ إِیاک أَرْجُو وَ إِیاک أَدْعُو فَبَلِّغْنِی أَمَلِی» (کلینی، ۱۳۸۸: ۴/۴۶۰) و «فَمَنْ أَکرَمُ ـ یا إِلَهِی ـ مِنْک ... فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ هَبْ لِی أَمَلی» (صحیفه سجادیه، دعای ۳۷، ص۱۶۶).

3.. «اللَّهُمَّ ... وَ أَعْطِهِ أُمْنِیتَهُ وَ غَایتَهُ وَ رِضَا نَفْسِهِ وَ مُنْتَهَاهَا» (طوسی، ۱۴۱۱: ۲/۴۹۱) و «یا اللَّهُ ... کلُّ مَرْجُوٍّ دُونَک یخِیبُ رَجَاءُ رَاجِیهِ وَ رَاجِیک مَسْرُورٌ لَا یخِیب» (طوسی، ۱۴۱۱: ۱/۱۷۷).

4.. Chang, W.

5.. Snoep, L.

6.. Aghili, M.; Kumar, G. V.

  • نام منبع :
    درآمدی بر روان‌شناسی آرزوها با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    حمید رفیعی هنر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 991
صفحه از 157
پرینت  ارسال به