99
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

که مجموعه‏ای از روایات که به خلقت نوری و خلق سعادت و شقاوت می‏پردازد - و خارج از موضوع این نوشته است - ابعاد دیگری از مفهوم خلق را روشن می‏سازد.۱ پس از آنجایی که هر چه اطلاق شیء بر آن شود (غیر از ذات خداوند و کمالات ذاتی آن) متعلق تقدیر و اراده پروردگار است، خلق بر آن صادق خواهد بود.

آن‏گونه که پیداست در حوزه معنایی خلق، مفاهیمی همچون تقدیر، جعل، اراده و مشیت در فهم بهتر خلق مؤثر است؛ پس ضروری است برای تعریف خلق هر چیز به تناسب خود آن تبیین متناسب آورده شود؛ با این وصف تعلق خلق به اسماء، نشانه واقعی بودن این اسماء (در مقابل انتزاعی بودنشان) است. این نکته می‏تواند تکمیل کننده تفاوت میان جعل الهی نسبت به اسماء و صفات، و انتزاع و اطلاق آن توسط بشر نیز به شمار رود.

طبق آنچه گفته شد در معنای خلق، سه حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، اول: گستره خلق که همه موجودات آسمان‏ها و زمین و هرچه اطلاق شی بر آن صادق باشد را (غیر از ذات خداوند)، فرا می‏گیرد. دوم: معنای خلق که در یک طیف معنایی از تقدیر، تعلق اراده و مشیت تا پیدایش خارجی اجسام مادی قابل تعریف است. سوم: ثمره مخلوق بودن اسمای الهی است که غیریت را می‏رساند.

1.. نمونه روشن این مسئله روایات پرتکرار خلقت عقل و استنطاق آن است. (نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰، برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۹۲) این در حالی است که عقل به قوه ادراک خیر و شر و تمییز بینشان اطلاق شده که یکی از ملکات نفسانی بشر است که وی را به خیرات و منافع دعوتمی‏کند. (مجلسی، مرآة العقول، ج۱، ص۲۵) ناگفته نیست ممکن است گروهی مدعی کاربرد صناعات بلاغی مانند تشبیه، استعاره و تشخیص در این گروه از روایات شوند که عدول از معنای حقیقی است و شاهد می‏خواهد.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
98

روح،۱ زمان،۲ قلب،۳ بهشت،۴ اسلام۵ و بالاخره سعادت و شقاوت۶ و... از جمله مخلوقات الهی شمرده شده‏اند. و منشأ خلقت این امور نیز، گاه مورد اشاره قرار گرفته است. به عنوان مثال ملائکه‏ای همچون اسرافیل، جبرائیل و میکائیل از یک تسبیح (قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ) و از نور خلق شده‏اند. اولین مخلوق الهی نیز عقل، قلم و ماء۷ معرفی شده است.۸ گاهی منشأ خلقِ موجوداتی، به شادمانی قلب مؤمن، قطره آب وضو و ذکری از اذکار خداوند نسبت داده شده است.۹ علاوه بر این گستردگی، ظرافت‏های معرفتی خاصی

1.. صفار، بصائر الدرجات، ص۸۷ و ۴۵۵؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۹۳ و ۴۳۸.

2.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۵۰؛ نعمانی، الغیبة، ص۸۴.

3.. همان، ج۲، ص۴۲۱ و ۴۲۲.

4.. همان، ج۷، ص۵۵.

5.. همان، ج۲، ص۴۶.

6.. همان، ج۱، ص۱۵۲؛ برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۷۹.

7.. فیض کاشانی معتقد است اینکه ماء به عنوان اولین مخلوق آمده، به آن جهت است که سؤال کننده در این روایت (مرد شامی) از اولین مخلوق عالم خلق پرسیده نه اولین مخلوق در عالم امر. پس با این توضیح جمع میان عقل و قلم به عنوان مخلوقات عالم امر و ماء به عنوان مخلوق عالم خلق و ماده مشخص می‏شود. نک: فیض کاشانی، الوافی، ج۲۶، ص۴۷۰.

8.. قمی، تفسیر القمی، ج۲، ص۱۹۸؛ مجلسی، بحار الانوار، ج۱، ص۹۷؛ برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۹۶؛ کلینی، الکافی، ج۸، ص۹۳، ح۶۷. برخی منابع اهل سنت نیز متعرض بیان اولین مخلوق شده و آن را قلم معرفی کرده اند. نک: ابن حنبل، مسند احمد، ج۵، ص۳۱۷؛ سجستانی، سنن ابی داود، ج۲، ص۴۱۳، ح ۲۲۴۴؛ حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۲، ص۴۵۴؛ بیهقی، السنن الکبری، ج۹، ص۳.

9.. در این زمینه روایات متعددی گزارش شده است. از جمله این موارد خلق موجودی از سرور ایجاد شده در قلب مؤمن است که با فاعل آن سخن می‏گوید و تا قبر مأنوس او باقی می‏ماند. (کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۹۱) خلق فرشته به ازاء هر قطره آب وضویی مانند وضوی امیرالمؤمنین علیه السلام (الکافی، ج۳، ص۷۱؛ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۴۳) و به شماره موهای زایل شده پس از نوره زدن (کلینی، الکافی، ج۶، ص۵۰۷) و پرندگانی به شماره ذکر «سبحان اللّٰه و الحمد للّٰه و لااله الا اللّٰه و اللّٰه اکبر» (برقی، المحاسن، ج۱، ص۳۷ و ۳۸) از جمله مواردی است که در منابع روایی گزارش شده است.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1491
صفحه از 312
پرینت  ارسال به