89
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

در گروه سوم از روایات، به تنوع اسماء و معانی آن اشاره شده است، «الزم العباد اسماء من اسمائه علی اختلاف المعانی».۱

این مجموعه نشان می‏دهد، هر چه اسماء و صفات متعدد بر خداوند اطلاق شود، تغییری در ذات حاصل نمی‏شود و همه این اسماء به همان حقیقت واحد اشاره دارد؛ آموزه توحیدی این روایات تأکید می‏کند، که اختلاف و تعدد اسماء و معانی مترتب آن به تعدد معبود یا همان معنا منجر نمی‏شود؛ با این توضیح به شهادت قواعد وضع میان اسماء و معانی مطابقی آن با حقیقت معبود، غیریت حاکم است.

با نظر بر مجموعه گزارش‏های آمده می‏توان رابطه بین اسم و صفت با ذات را در دو بخش توضیح داد:

بخش نخست: در تبیین این رابطه، توجه به مقام ذات و نسبت اسماء و صفات با آن است. کلینی، صحیحه ابن رئاب و صحیحه هشام بن حکم را در باب المعبود آورده تا غیریت میان اسم و حقیقت ذات پروردگار - که همان معبود است - را نشان دهد. عباراتی همچون «من عبد المعنی بایقاع الاسماء علیه بصفاته التی وصف بها نفسه»۲ و تمثیل جایگاه اسماء در عبارت «الخبز اسم للمأکول»۳ بر این نکته اصرار دارد که پرستش تنها یک متعلق دارد و آن هم ذات پروردگار است و نباید میان متعلق پرستش و ابزار آن خلط نمود. در صحیحه ابن ابی نجران از امام جواد علیه السلام۴ نقل می‏شود: کسی که اسم بدون

1.. کلینی، الکافی، ص۱۲۰.

2.. همان، ص۸۷.

3.. کلینی صحیحه هشام را هم در «باب المعبود» و هم در «باب معانی الاسماء و اشتقاقها» آورده است. همان، ص۸۷ و ۱۱۴. پیوند عمیق این روایت با این دو باب در بخش اعتبار سنجی متون خواهد آمد.

4.. همان، ص۸۸.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
88

تأکید شده «و من عبد المعنی بایقاع الاسماء علیه بصفاته التی وصف بها نفسه»۱ و معتقدان به آن از اصحاب راستین امیرالمؤمنین علیه السلام دانسته شده‏اند.

به نظر می‏رسد برای روشن‏تر شدن ابعاد بحث، توجه به گروه دیگری از روایات نیز لازم است. در مجموعه‏ای از روایات، واژه‏ای به کار رفته که تبیین صحیح آن به روشن شدن رابطه میان اسم و صفت کمک می‏کند؛ این مجموعه بر این نکته تأکید دارد که علی‏رغم تعدد اسماء و صفات، هیچ اختلافی در ذات پروردگار و «معنی» به وجود نمی‏آید، و بررسی کاربردهای واژه «معنی» این نسبت را تبیین می‏کند.

در گروهی از روایات، معنا همانند ذات، احدی و واحدی معرفی شده است و هیچ ترکیب و اختلافی در آن راه ندارد «لامدخل للاشیاء فیه لأنه واحدی الذات واحدی المعنی»۲، «فی صفة القدیم، إنه واحد صمد احدی المعنی لیس بمعانی کثیرة مختلفة»۳، «انه السمیع البصیر العالم الخبیر بلاختلاف الذات و لا اختلاف المعنی».۴

در گروه دیگری از این روایات، مقصود از اطلاق صفات بر خداوند و حتی شیء، اثبات حقیقت شیئیت و معناست «شیء بخلاف الاشیاء. ارجع بقولی إلی اثبات معنیً و أنه شیء بحقیقة الشیئیة».۵ طبق این تفسیر، متعلق عبادت حقیقی بندگان، معناست و اسم، ابزار ارتباطی میان بنده و این حقیقت است «من عبد الاسم دون المعنی فقد کفر».

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۸۷.

2.. همان، ص۱۱۰.

3.. همان، ص۱۰۸.

4.. همان، ص۸۴.

5.. همان، ص۸۱.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1444
صفحه از 312
پرینت  ارسال به