37
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

خود معتقد است معرفت خداوند فطری و بی‏واسطه است.۱ از دیگر مباحث مطرح در اندیشه ایشان، تکیه و ابتناء تبیین بحث اسمای الهی بر نظریه مباینت میان خالق و مخلوق است؛ این نظریه در اندیشه ایشان مبتنی بر دو اصل است که یکی در جانب خالق و دیگری در جانب مخلوقات جریان دارد؛ اصل جاری در طرف مخلوقات مجعولیت و مخلوقیت، و اصل طرف خالق، شناخت انحصاری توحید با معرفی خداوند «توحیده تعالی لایعرف الا بنفسه» است.۲ این روند که به باور ایشان همان الگوی معرفت فطری است بر این نکته تأکید دارد که خداوند به هیچ‏وجه با توصیفات و تعریفات بشری شناخته نمی‏شود؛ این اصل در نزد میرزا مهدی به منزله محکماتی است که همه متشابهات در روایات باید با آن فهمیده و تفسیر شود. شاید بتوان دغدغه مهم ایشان را پرهیز از طرح و پذیرش توحید بشری در مقابل توحید قرآنی دانست که به عنوان یک کلیدواژه پرتکرار نیز در آثار ایشان قابل مشاهده است. این دغدغه را به‏روشنی می‏توان در مباحثی همچون متد معرفت، فرآیند ادراک و همچنین وضع الفاظ در علوم الهی دریافت.

شیخ مجتبی قزوینی شخصیت دیگر این جریان بر این باور بود که نبایستی تعقل فلسفی صرف، جانشین تعقل الهی و تعبد عقلی شود. در ریشه‏یابی این دغدغه باید گفت، وی تفاوت قرآن و فلسفه و عرفان را منهجی می‏داند و پیامدهای این دو نگاه متفاوت را مخالفت با معارف قرآن در مسائلی همچون معرفت، توحید افعالی، حسن و قبح، معاد جسمانی، قدم عالم، نبوت، خلود

1.. اصفهانی، معارف القرآن، ج۲، ص۱۰ - ۱۱.

2.. همان، ص۲۸.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
36

بیشترین اهتمام بر بحث خلقت و حدوث اسماء در میان دانشمندان مدرسه معارفی خراسان دیده می‏شود. میرزا مهدی اصفهانی (۱۳۰۳-۱۳۶۵ ه‍. ق) در معارف القرآن و ابواب الهدی، شیخ مجتبی قزوینی (۱۳۱۸ - ۱۳۸۶ ه‍. ق) در کتاب بیان الفرقان فی توحید القرآن و شیخ محمد باقر ملکی میانجی (۱۲۸۴ - ۱۳۷۷ه‍. ق) در توحید الامامیة و پس از او شاگردان ایشان از جمله استاد محمد بیابانی، طلیعه داران تبیین نظام توحیدی بر پایه حدوث اسماء هستند و طرح حدوث به عنوان یکی از عناصر اصلی دستگاه و نظام فکری، در این جایگاه خاص ویژگی منحصر به فردی است که تنها در میان اندیشمندان این مدرسه قابل مشاهده و پیگیری است.

بی شک دغدغه مهم مدرسه معارفی خراسان را باید در خطر اصالت یافتن فلسفه و عرفان اختراعی بشر، در برابر معارف قرآن تلقی کرد؛و اهتمام ایشان در این راه را مخالفت با در آمیختن معارف کتاب و سنت با فلسفه و عرفان و جزم به عزت و استقلال قرآن دانست.

میرزا مهدی اصفهانی (۱۲۶۴ - ۱۳۲۵ش) بنیان‏گذار این خط فکری است که تحلیل خود را بر کارکرد معرفتی فطرت و حجیت عقل و علم به‏عنوان اساس دین بنیان نهاده است. وی در دو اثر مهم خود، معارف القرآن و ابواب الهدی به تبیین چیستی و جایگاه اسمای الهی بر پایه اصول و مبانی فکری خویش پرداخته است؛ ایشان با طرح برهان حجت ذاتی بودن عقل و علم، علم را زاییده عقل و مایه قوام آن می‏شمرد؛ وی دو دیدگاه باطل در مسئله اسمای الهی را اثبات با تشبیه و نفی غیر با توهم مراتب می‏داند و به نقد هریک می‏پردازد، او اشکال هر دو قول را در لزوم شناخت خدا به واسطه غیر می‏داند درحالی که

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1537
صفحه از 312
پرینت  ارسال به