157
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

ب - احمد بن حنبل در روایتی دعای پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله را هنگام خروج از منزل نقل می‏کند. ایشان در فرازی از این دعا می‏فرماید: «باسمک ربی إنی اعوذ بک أن أزلّ او أضل... ».۱ این جمله گویای کارکرد ابزاری اسمای الهی است، تعویذ به اسماء خداوند برای پناه بردن به خدا از لغزش‏ها و گمراهی‏ها و... در این روایت مورد تأکید قرار گرفته است.

ج - گزارش دیگری در کتاب مصنف عبدالرزاق و نیز مصنف ابن ابی شیبه آمده که در آن کعب الاحبار از تورات در دعای هنگام صبح چنین گزارش می‏کند: «اللهم إنی اعوذ بک و بأسمائک و بکلماتک التامه من شر ما تجلی به النهار... »؛۲ گرچه در این عبارت تعویذ به خداوند و به اسمای الهی جداگانه ذکر شده، اما گزارش کعب الاحبار و مستند بودن آن به تورات پذیرش آن را سخت می‏کند.

برآیند گزارش‏های منابع اهل سنت از کارکرد اسمای الهی در ادعیه نشان می‏دهد وجود تأثیر و قول به آن در میان اهل سنت نیز وجود دارد. مرحله بعد پژوهش درون متنی این روایات و میزان دلالت آن و تأثیر عناصر دخیل است که گمان می‏رود از الگویی همانند آنچه در روایات شیعه گذشت، پیروی می‏کند.۳

1.. ابن حنبل، مسند احمد بن حنبل، ج۶، ص۳۱۸.

2.. صنعانی، المصنف، ج۱۱، ص۳۴، ح۱۹۸۳۰؛ ابن ابی شیبة، المصنف، ج۷، ص۴۳.

3.. نک: همین نوشته ص۲۵، پیشینه‌شناسی.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
156

می‏کند. احتمال اول، عبارتی است که به قرطبی و عمده شارحان نسبت داده شده و بر عینیت اسم و مسمی تکیه دارد، بر اساس این احتمال وزان این عبارت همانند آیه شریفه (سَبِّحِ ٱسْمَ رَبِّكَ ٱلْأَعْلَى)۱ است و تقدیر جمله این‏گونه خواهد بود «باسمک المحیی أحیا و باسمک الممیت اموت». احتمال دوم زائده بودن واژه «اسم» است که شواهدی از شعر عربی نیز آن را تأیید می‏کند، نظر برگزیده نزد وی آن است که ذکر اسم خداوند موجب احیا و اماته است.۲

وی در ادامه به نظر طیبی اشاره می‏کند که باء را برای استعانت می‏داند. اما ابن بطال - از دیگر شارحان بخاری - بر این باور است که در رفع و وضع از ذات استعانت می‏شود، نه از اسم. او عبارت «الحمد للّٰه الذی احیانا بعد ما اماتنا» را - که احیاء و اماته را به ذات نسبت داده - دلیل مدعای خویش معرفی می‏کند.۳

عینی نیز ضمن اشاره به احتمالات فوق تقدیر جمله را «مستعیناً باسمک یا رب» می‏داند و نظری همانند ابن حجر را برمی‏گزیند.۴

نووی در شرح مسلم و مبارکفوری و عظیم آبادی نیز در شروح خود بر سنن ترمذی و سنن ابی داود همین قول را برگزیده‏اند.۵ روشن است که این قول وجود اثر برای اسمای الهی را تأیید می‏کند، تنها نکته باقی مانده تفاوت میان دو جمله گزارش شده است، معنای استعانت در جمله اول (وَضَعْتُ جَنبِی و بِکَ ارفَعُهُ)، در حوزه افعال انسان قرار گرفته اما احیاء و اماته خارج از آن تعریف می‏شود.

1.. سورۀ اعلی، آیۀ ۱.

2.. عسقلانی، فتح الباری، ج۱۱، ص۱۱۴ و ۱۲۷.

3.. همان، ج۱۳، ص۳۸۰.

4.. عینی، عمدة القاری، ج۲۲، ص۲۸۴ و ۲۸۹.

5.. نووی، شرح صحیح مسلم، ج۱۷، ص۳۵؛ مبارکفوری، تحفة الاحوذی، ج۹، ص۲۳۶ و ۲۴۴ و ۲۵۶؛ عظیم‌آبادی، عون المعبود، ج۱۳، ص۲۶۶.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1412
صفحه از 312
پرینت  ارسال به