151
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

از آن سخن گفته علمی است که پس از پیدایش موجودات به آنها تعلق گرفته یا مطلق علم - حتی پیش از پیدایش اشیاء - مدنظر است؟ با توجه به آیه دوازده سوره مبارکه طلاق۱ به نظر می‏رسد این گزارش‏ها در مقام بیان گستره علم الهی و تغییر ناپذیری آن است؛ پس، وزان صفت علم همانند قدرت خواهد بود.

نگاهی به ادعیه‏ای که از رحمت سخن گفته‏اند نیز نشان می‏دهد وسعت رحمت الهی بر همه اشیاء، محور اصلی این دعاهاست. مفاد این ادعیه که نیل به رحمت الهی را منوط به جلب رضایت خداوندی می‏داند و آن را گسترده بر همه عالمیان می‏خواند، مقتبس از آیه (رَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ‏ءٍ)۲ است که نمایانگر رحمانیت خداوند است. این گستره بر خلاف رحیمیت خدا است که خاص بندگان برگزیده است و در دو آیه ۷۴ آل عمران و ۵۸ یونس مطرح شده است.

در مقام جمع بندی مجموعه گزارش‏هایی که از تأثیرات تکوینی اسماء و صفات سخن گفته می‏توان نکاتی را بیان نمود.

۱. این گزارش‏ها گویای پیوند خاص بحث جریان عمومی اسماء و تأثیر آن در عالم خلق به سبب دعاست.

۲. تأثیر تکوینی اسم اعظم امری قطعی است و به نظر می‏رسد گزارش‏هایی که با کلید واژه «باسمک الذی» آمده نیز منصرف به همین اسم باشد.

۳. تأثیرات صفات نیز در دو دسته از گزارش‏ها بیان شده که جمع میان آن نسبت مستقیم تأثیر به خداوند و تأثیر با واسطه به صفات کمالی ذاتی، مطلوب‏تر به نظر می‏رسد.

1.. (للَّهُ الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عِلْما).

2.. سورۀ اعراف، آیۀ ۱۵۶.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
150

سببیت تصریح کرده‏اند، دعای ماه رمضان و دعای کمیل از این نمونه ها هستند. «بعزتك التي قهرت‏ بها كل شي‏ء»۱ و «و بقوتك التي قهرت‏ بها كل شي‏ء و خضع لها كل شي‏ء و ذل لها كل شي‏ء».۲ به‏ویژه این قرینه در عبارت دوم قوی‏تر به نظر می‏رسد، چه آنکه «قهرتَ بها» و «خضع لها» در کنار یکدیگر آمده و قهر و غلبه را به خداوند و خضوع را به صفت نسبت داده است.

نکته دیگر آنکه سخن از قدرت با خلق در این ادعیه پیوند خورده است؛ این خود نشان دهنده مرتبه ابراز صفات در مقام فعل است.

در مورد علم نیز سخن از احاطه عمومی علم خداوند بر همه ممکنات به میان آمده است. این گزارش‏ها نیز در دو دسته قرار می‏گیرند: دسته اول خداوند را به وسعت علمش «ما احاط به علمک»۳ می‏خواند؛ ظاهر این دسته از روایات تعلق عمومی علم خدا به همه موجودات را نشان می‏‏دهد که دربر دارنده ماسوای خداست؛ سوی دیگر روایات از دعا به علمی که بر هرچیز احاطه دارد «بعلمک الذی احاط بکل شیء»۴ سخن به میان آورده است.

بر اساس داده‏های روایات «باب صفات الذات»۵، علم خداوند به ممکنات قبل و بعد از خلق یکسان است. اما سؤال مهم این است: علمی که در این ادعیه

1.. کلینی، الکافی، ج۴، ص۷۲.

2.. طوسی، مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۴۴.

3.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۵۷۸ و ج۳، ص۳۴۳ و ۳۷۴ و ج۴، ص۵۵۸ و ج۵، ص۱۵۷.

4.. کلینی، الکافی، ج۴، ص۷۲؛ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۱۰۲؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۳، ص۹۵ و ۱۰۶، طوسی، مصباح المتهجد، ج۲، ص۵۷۲ و ۶۰۴ و ۸۸۴.

5.. این باب در کتاب کافی شش روایت دارد. در این روایات بر وجود برخی صفات از جمله علم، قدرت، سمع و بصرتأکید شده است و خداوند لم یزل عالم خوانده شده است؛ عالمی که علمش به اشیاء قبل و بعد از پیدایش آنها هیچ تغییری نمی‏کند. نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۷ - ۱۰۸.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1483
صفحه از 312
پرینت  ارسال به