از آن سخن گفته علمی است که پس از پیدایش موجودات به آنها تعلق گرفته یا مطلق علم - حتی پیش از پیدایش اشیاء - مدنظر است؟ با توجه به آیه دوازده سوره مبارکه طلاق۱ به نظر میرسد این گزارشها در مقام بیان گستره علم الهی و تغییر ناپذیری آن است؛ پس، وزان صفت علم همانند قدرت خواهد بود.
نگاهی به ادعیهای که از رحمت سخن گفتهاند نیز نشان میدهد وسعت رحمت الهی بر همه اشیاء، محور اصلی این دعاهاست. مفاد این ادعیه که نیل به رحمت الهی را منوط به جلب رضایت خداوندی میداند و آن را گسترده بر همه عالمیان میخواند، مقتبس از آیه (رَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ)۲ است که نمایانگر رحمانیت خداوند است. این گستره بر خلاف رحیمیت خدا است که خاص بندگان برگزیده است و در دو آیه ۷۴ آل عمران و ۵۸ یونس مطرح شده است.
در مقام جمع بندی مجموعه گزارشهایی که از تأثیرات تکوینی اسماء و صفات سخن گفته میتوان نکاتی را بیان نمود.
۱. این گزارشها گویای پیوند خاص بحث جریان عمومی اسماء و تأثیر آن در عالم خلق به سبب دعاست.
۲. تأثیر تکوینی اسم اعظم امری قطعی است و به نظر میرسد گزارشهایی که با کلید واژه «باسمک الذی» آمده نیز منصرف به همین اسم باشد.
۳. تأثیرات صفات نیز در دو دسته از گزارشها بیان شده که جمع میان آن نسبت مستقیم تأثیر به خداوند و تأثیر با واسطه به صفات کمالی ذاتی، مطلوبتر به نظر میرسد.