149
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

خداوند است؟ پاسخ این سؤال که در حقیقت به سخن از استقلال اسماء و یا واسطه بودن آنها میان خالق و خلق بازمی‏گردد دو گروه از گزارش‏ها ادعیه را در مقابل پژوهشگر قرار می‏دهد:

دسته اول، قدرت را واسطه و ابزاری برای قهر و غلبه خداوند بر همه چیر معرفی می‏کند، «فبلغ بقدرته ما یشاء»۱، «قهرتَ کلَّ شیء بعزتک»۲ انتساب قهر و غلبه در این عبارات به خداست و قدرت، صفتی است که با آن این قهر و غلبه محقق می‏گردد. ثمره مهم معرفت‏شناسی در این گونه ادعیه، روشن است که شناخت قدرت، تسلیم و خضوع (همان ویژگی دوم) را در پی خواهد داشت «من یعرف قدرتک و لایهابک؟».۳ بیان دیگر ادعیه، تسلیم و انقیاد هر قدرت و نیرویی در مقابل همین صفت را مطرح می‏کند «و بقدرته التی خضع لها کل جبار عنید».۴

دسته دوم قهر و غلبه را به صفتی مانند قدرت نسبت می‏دهد، «وبقدرتک التی قهرتْ کل شیء».۵ در این گزارش قدرت به عنوان یک حقیقت لحاظ شده که شمول غلبه آن بر همه چیز بیان شده است.

به نظر می‏رسد جمع میان این دو بیان به این صورت امکان‏پذیر است که گفته شود: تسلیم و خضوع حقیقی در مقابل پروردگار است، اما به وسائطی درک می‏شود که یکی از مهم‏ترین این وسائط، توجه به قدرت بی‏کران الهی است. شاهد این مدعا را می‏توان در گزارش‏های متعددی یافت که به این

1.. طوسی، تهذیب الاحکام، ج۳، ص۱۱۰، (دعای افتتاح).

2.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۵۸۲.

3.. طوسی، مصباح المتهجد، ج۲، ص۵۰۸.

4.. صدوق، الامالی، ص۲۲۵.

5.. ابن طاوس، اقبال الاعمال، ج۱، ص۳۳۴.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
148

پاسخ به این سؤالات را در تحلیل نمونه‏ای سه صفت مهم قدرت، رحمت و علم پی‏جویی خواهیم کرد.

تحلیل نمونه‏ای آثار قدرت، رحمت و علم

انتخاب قدرت و علم به عنوان مهم‏ترین صفات الهی در کنار رحمت، می‏تواند به گونه‏ای نمایندگی همه اسماء وصفات الهی را به عهده بگیرد. نکته حائز توجه آنکه شمول صفات فعل خداوند مانند خلق و رزق و... قابل درک عمومی است و دعای به آنها نیز به اعتبار طلب متعلق، تحلیل آثار صفات فعل را آسان می‏کند؛ این در حالی است که تحلیل گستره و آثار صفات ذات - به ویژه با توجه به رواج برخی تفاسیر عرفانی و سابقه تاریخی بحث غلو۱ - دقت بیشتری می‏طلبد.

قدرت، اولین صفتی است که پس از اثبات وجود صانع مورد بحث قرار می‏گیرد،۲ تعابیر متعددی در ادعیه گویای شمول قدرت الهی بر همه ممکنات است؛ نفوذ در همه اشیاء،۳ استسلام و خضوع همه ممکنات و عدم توان مقاومت در برابر این صفت،۴ و ابزار بودن برای قهر و غلبه و اعمال تام اراده الهی در میان بندگان،۵ ویژگی‏های قدرت گسترده خداوند معرفی شده‏اند.

از دقت در این سه ویژگی، این سؤال به ذهن می‏رسد که آیا کرنش موجودات در مقابل خود قدرت است، یا قدرت باعث تسلیم موجودات در برابر

1.. تفصیل این برداشت‏ها در فصل سوم خواهد آمد.

2.. حلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص۳۹۳.

3.. مجلسی، بحار الانوار، ج۹۹، ص۵۵؛ کلینی، الکافی، ج۲، ص۵۴۸؛ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۲۷.

4.. صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۴۲۷؛ طوسی، مصباح المتهجد، ج۱، ص۵۱؛ کلینی، الکافی، ج۳، ص۳۴۶.

5.. طوسی، مصباح المتهجد، ج۱، ص۲۴۰؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۳، ص۱۱۰.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1524
صفحه از 312
پرینت  ارسال به