127
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

تذکر یک نکته ضروری به نظر می‏رسد، سخن از کارکردهای اسمای الهی، گفتگو از رابطه‏ای میان آفریده و آفریننده است و در این پیوند، عبادت بندگان و تسبیح ایشان نسبت به خداوند مطرح شده است.

حقیقت این اسماء در مقام ذات خداوند، متفاوت از مقام جعل این اسماء است؛ بنابراین بین دو مقام استحقاق و انتساب تفاوت روشن است، و بحث کارکردها در حوزه مقام دوم جای دارد و مقام اول، همسان با ذات است و «لیس منذ خلق استحق معنی الخالق».۱ کلینی و صدوق در گزارشی نزدیک به یکدیگر از امام هادی علیه السلام، عالم را برای خداوند قبل و بعد از خلقت اشیاء ثابت می‏دانند که نشان از ادعای فوق است.۲

جریان و سرایت تام اسمای الهی در همه موجودات عالم، زاویه دیگری از بحث است که باید مورد توجه قرار گیرد. در آیات متعددی علم،۳ رحمت۴ و قدرت۵ در برگیرنده همه مخلوقات معرفی شده است؛ علاوه بر این رحمت الهی واسطه درخواست بندگان خدا برای نجات از کافران۶ و درآمدن در زمره صالحان۷ و نیز مایه فرحناکی مؤمنان۸ می‏باشد؛۹ اشاره این آیات به حقایق

1.. صدوق، التوحید، ص۳۸، ح۲.

2.. همان،، ص۱۴۵، ح۱۳؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۷.

3.. به عنوان نمونه، سورۀ بقره، آیۀ ۲۹ و ۲۳۱؛ سورۀ نساء، آیۀ ۳۲؛ سورۀ مائده، آیۀ ۹۷؛ سورۀ انعام، آیۀ ۱۰۱؛ سورۀ نور، آیۀ ۶۴؛ سورۀ عنکبوت، آیۀ ۶۲؛ سورۀ احزاب، آیۀ ۵۴؛ سورۀ حدید، آیۀ ۳؛ سورۀ مجادله، آیۀ ۷.

4.. به عنوان نمونه، سورۀ اعراف، آیۀ ۱۵۶ و سورۀ غافر، آیۀ ۸.

5.. به عنوان نمونه، سورۀ کهف، آیۀ ۴۵، سورۀ شورا، آیۀ ۲۹، سورۀ فتح، آیۀ ۲۱.

6.. سورۀ یونس، آیۀ ۸۶.

7.. سورۀ نمل، آیۀ ۱۹.

8.. سورۀ یونس، آیۀ ۵۸.

9.. این آیات به این قرار است: (وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ)، (وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ)، (قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا). «باء» در این آیات برای سببیت است و معنای آن «متلبساً برحمتک» ذکر شده است. نک: صافی، الجدول فی اعراب القرآن، ج۱۹، ص۱۵۰ ؛( ( درویش، اعراب القرآن و بیانه، ج۷، ص۱۸۰.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
126

ٱدْعُوا ٱللَّهَ أَوِ ٱدْعُوا ٱلرَّحْمَٰنَ أَیا مَّا تَدْعُوا فَلَهُ ٱلْأَسْمَاءُ ٱلْحُسْنَىٰ)۱ دعا و ارتباط زبانی را به واسطه اسماء می‏داند؛ نیز هرگونه انحراف آفرینی در اسمای الهی را گمراهی خوانده، و تسمیه نابجا و تلقی چند خدایی - به جهت تعدد اسماء - را نفی می‏کنند.۲

شاید بتوان گفت صرف وجود و اثبات اسمای حسنا برای خداوند، لزوم و حقانیت عبادت بندگان به واسطه این اسماء در برابر خداوند و انحصار استحقاق عبادت خدا را برای همه مخلوقات آسمان و زمین ثابت می‏کند، چرا که این اسمای حسنا بر معانی وصفیه در غایت جمال برای خداوند دلالت دارد.۳

خلاصه آنکه اسماء وسیله بین خدا و مخلوقاتش قرار داده شده‏اند تا با آنها به درگاهش تضرع کنند؛ گرچه این اسماء متعددند اما همه به ذاتی اشاره دارند که هیچ ائتلاف یا اختلافی در آن راه ندارد.۴

توجه به این دو کارکرد مهم، نقطه محوری شناخت اسمای الهی و کارکرد آن به شمار می‏رود، و بسیاری از شبهات و چالش‏های پیرامون این موضوع را حل می‏کند. مراجعه به روایات نشان می‏دهد، لزوم و وقوع این دو کارکرد، خلق اسماء خداوند را توجیه می‏کند چه آنکه این دو کارکرد در پیوند با انسان که خود مخلوق است تحقق می‏یابد. امام رضا علیه السلام در روایتی خطاب به محمد بن سنان علت اختیار و جعل اسمای الهی را مسئله دعا و خواندن خدا می‏داند و تصریح می‏کند «اگر خداوند به اسمش خوانده نشود، شناخته نمی‏شود».۵

1.. سورۀ اسرا، آیۀ ۱۱۰.

2.. طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۵۳۳؛ طباطبائی، المیزان، ج۸، ص۳۴۱.

3.. طباطبائی، المیزان، ج۱۴، ص۱۲۴.

4.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۱۶، ح۷.

5.. همان، ص۱۱۲، ح۲.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1446
صفحه از 312
پرینت  ارسال به