41
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

است.۱ در تعریف حدیث نیز همین معنا مورد عنایت است؛ جمال الدين قاسمی در تعریف حدیث می‏نویسد: «حدیث در مورد کلام به کار می‏رود (چه کم و چه زیاد)، چراکه‏ اندک اندک ایجاد می‏شود».۲

استعمالات قرآنی و روایی این ماده علاوه در این مورد، در موارد دیگری نیز دیده می‏شود که به مفهوم شناسی روشن آن کمک می‏کند:

الف - حکایت فرازهایی از زندگی انبیاء و یا اقوام گذشته و نیز وقایع روز قیامت با کلید واژه (هَلْ أَتَاكَ حَدِیثُ) در چهار آیه۳ مورد توجه قرار گرفته است. این عبارت سرآغاز حکایتی درس‏آموز از زندگی پیامبران و اقوام گذشته و یا حوادث مهم قیامت است. در دو آیه قرآن، به فرجام انکارکنندگان پیامبران، نابودی ایشان و خرابی سرزمینشان از همین ماده استفاده و تأکید شده که تمام آثار این اقوام (از جمله قوم سبأ) به کلی از بین رفته و از وجود چنین اقوامی تنها نام و داستانی برای عبرت آیندگان باقی مانده است.۴ علامه طباطبایی نیز معنای حوادث و وقایع را در تفسیر (تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ) ترجیح داده است؛۵ همین اطلاق در داستان موسی و خضر نیز به کار رفته و بیان و ذکر علت کارهای عجیب خضر از منظر موسی با عبارت (حَتَّىٰ أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْرًا )۶ گزارش شده است.

1.. شاهد روشن این اطلاق آیه ۳۴ سورۀ طور است: (فَلْیأْتُوا بِحَدِیثٍ مِّثْلِهِ) است که بر کلامی مانند قرآن تفسیر شده است. نک: طوسی، التبیان فی تفسر القرآن، ج۹، ص۴۱۴ و ثعلبی، الکشف و البیان، ج۹، ص۱۳۱.

2.. قاسمی، محاسن التاویل، ج۶، ص۱۴۸.

3.. سورۀ طه، آیۀ ۹، سورۀ ذاریات، آیۀ ۲۴، سورۀ بروج، آیۀ ۱۷، سورۀ غاشیة، آیۀ ۱.

4.. سورۀ مؤمنون، آیۀ ۴۴، سورۀ سبأ، آیۀ ۱۹.

5.. ایشان اینکه مراد از حدیث در این آیات، کلام فرشته یا شیطان باشد را رد می‏کند و معتقد است حوادث و وقایع که انسان تصور می‏کند مقصود از احادیث در این آیات است. طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۱، ص۸۰.

6.. سورۀ کهف، آیۀ ۷۰.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
40

این مفهوم، راه را برای عرضه آن به سایر اندیشه‏ها و استنتاج نظر پایانی ایشان هموار می‏سازد.

۲. واژه‏پژوهی

این نوشته بر اصل «حدوث الاسماء» بنیان شده است. اولین نکته حائز توجه در این عنوان واژه حدوث است که علی‏رغم استفاده در منابع متعدد، گزارش روایی مشتمل بر آن در دسترس نیست؛ بلکه در عوض، واژه «خلق» به‏کار رفته است؛ می‏توان گمانه زد این عنوان در کتاب کافی، بیشتر متأثر از نزاعی است که بر سر کلام الهی میان معتزله و اهل حدیث (در قدیم و یا حادث دانستن کلام الهی و سایر اسماء) رواج داشته است. البته این تأثیرپذیری، سبب غفلت از دقت معنایی نهفته در هر یک از واژه‏های حدوث و خلق نیست و هر کدام از مفردات این عنوان توجه خاص می‏طلبد.

۱ - ۲. حدوث

حدوث در لغت از ماده «ح د ث» گرفته شده است، وجود بعد از عدم، نقطه مشترک معانی مطرح شده درباره حدوث است که منابع لغت از این ماده ارائه داده‏اند.۱ این تعبیر در آیات و روایات برای اسماء به کار نرفته بلکه از جانشین پرکاربرد آن یعنی «خلق» استفاده شده است؛ گرچه پیدایش موجودات مادی معنای روشنی دارد، اما مراد از خلق اسماء و یا برخی امور غیر مادی دیگر نیازمند تبیین دقیق در منظومه اعتقادی شیعه است.

ماده حدوث در قرآن بیشتر در مورد کلام خداوند و بندگان به کار رفته

1.. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص۲۲۲.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1555
صفحه از 312
پرینت  ارسال به