بیشترین اهتمام بر بحث خلقت و حدوث اسماء در میان دانشمندان مدرسه معارفی خراسان دیده میشود. میرزا مهدی اصفهانی (۱۳۰۳-۱۳۶۵ ه. ق) در معارف القرآن و ابواب الهدی، شیخ مجتبی قزوینی (۱۳۱۸ - ۱۳۸۶ ه. ق) در کتاب بیان الفرقان فی توحید القرآن و شیخ محمد باقر ملکی میانجی (۱۲۸۴ - ۱۳۷۷ه. ق) در توحید الامامیة و پس از او شاگردان ایشان از جمله استاد محمد بیابانی، طلیعه داران تبیین نظام توحیدی بر پایه حدوث اسماء هستند و طرح حدوث به عنوان یکی از عناصر اصلی دستگاه و نظام فکری، در این جایگاه خاص ویژگی منحصر به فردی است که تنها در میان اندیشمندان این مدرسه قابل مشاهده و پیگیری است.
بی شک دغدغه مهم مدرسه معارفی خراسان را باید در خطر اصالت یافتن فلسفه و عرفان اختراعی بشر، در برابر معارف قرآن تلقی کرد؛و اهتمام ایشان در این راه را مخالفت با در آمیختن معارف کتاب و سنت با فلسفه و عرفان و جزم به عزت و استقلال قرآن دانست.
میرزا مهدی اصفهانی (۱۲۶۴ - ۱۳۲۵ش) بنیانگذار این خط فکری است که تحلیل خود را بر کارکرد معرفتی فطرت و حجیت عقل و علم بهعنوان اساس دین بنیان نهاده است. وی در دو اثر مهم خود، معارف القرآن و ابواب الهدی به تبیین چیستی و جایگاه اسمای الهی بر پایه اصول و مبانی فکری خویش پرداخته است؛ ایشان با طرح برهان حجت ذاتی بودن عقل و علم، علم را زاییده عقل و مایه قوام آن میشمرد؛ وی دو دیدگاه باطل در مسئله اسمای الهی را اثبات با تشبیه و نفی غیر با توهم مراتب میداند و به نقد هریک میپردازد، او اشکال هر دو قول را در لزوم شناخت خدا به واسطه غیر میداند درحالی که