213
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

خدا به آن علم ندارد؛۱ امّا قیصری این اسم را متعلق به اکوان نمی‏داند گرچه همو و فناری بر این باورند که اسم مستأثر را غیر خدا نمی‏داند و این اسم به مقام غیب الهویه برمی‏گردد.۲ این مقام در اندیشه عرفانی، در رتبه‏ای پیش از مقام واحدیت که مقام اسماء و صفات خوانده می‏شود، قرار دارد و سخن از حدوث در آن راه ندارد و همانند ذات قدیم تصور می‏شود.

این اسم در روایات نیز قابل پی‏جویی است، می‏توان ادعا کرد اسم مستأثر برآمده از دعایی از امام صادق علیه السلام است که می‏فرماید: «اللهم إني أسألك بكل اسم هو لك أنزلته في كتابك أو علمته أحدا من خلقك أو استأثرت‏ به في علم الغيب عندك».۳

باور محدثان نخستین امامیه مانند صفار و کلینی و نیز متأخران همچون شارحان کافی، فیض و مجلسی بر آن است که مقصود از این اسم، همان اسم اعظم است که کارکردی خاص برای صاحبانش به همراه دارد.۴

حدوث و کارکرد اسماء در نگاه سلفی - وهابی

الهیات سلبی نزد سلفیه جایگاهی ندارد و تکیه اصلی ایشان بر صفات کمالی است که در شریعت وارد شده است. به باور شهرستانی جماعت زیادی از

1.. فناری، مصباح الانس، ص۴۷ و ۱۴۷.

2.. قیصری، شرح فصوص الحکم، ص۴۳۱؛ فناری، مصباح الانس، ص۳۱۲.

3.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۵۶۱. این حدیث در منابع حدیثی متعدد اهل سنت از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل شده و در منابع عرفانی نیز به آن حضرت منسوب شده است. نک: ابن حنبل، مسند احمد، ج۴، ص۲۱۵، ح۴۳۱۸؛ ابن ابی شیبة، مصنف، ج۶، ص۴۰، ح ۲۹۳۱۸؛ ابن عربی، الفتوحات المکیة، ج۳، ص۲۶۷؛ قیصری، شرح فصوص الحکم، ص۴۶؛ فناری، مصباح الانس، ص۲۸۷.

4.. نک: صفار، بصائر الدرجات، ص۲۰۸ - ۲۱۰؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۳۰؛ مجلسی، بحار الانوار، ج۲۷، ص۲۵ - ۲۷. در بخش حدوث و کارکرد اسمای الهی در ادعیه به این بحث اشاره شد.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
212

وسیله صور همه اشیاء و حتی مسمای این اسماء را بنگرد. ۱

این نکته در بیان ملاهادی سبزواری با بیانی عرفانی مشاهده می‏شود؛ به باور ایشان بالاترین مرتبه فیض اقدس در انسان کامل محقق می‏شود که از بالاترین مراتب وجودی بهره‏مند است. وی ضمن تقسیم مراتب وجود به شش مرتبه معتقد است مرتبه ششم کون جامع است. وی می‏نویسد:

مرتبه کون جامع کل و «حضرة الخلیفة» و «مرآة الحضرة الالهیة» و «مجلی المرتبة الواحدیة» زیرا که مظهر ذات به جمیع اسماء حسنی «انسان کامل» است (وَ عَلَّمَ ءَادَمَ ٱلْأَسْمَاءَ كُلَّهَا). و گاه او را «مرآت حضرتین» گویند، أعنی حضرتی «الوجوب» و «الامکان» و گاه «مستوی الاسم الاعظم».۲

از آنجا که در این اندیشه، انسان کامل به عنوان کون جامع معرفی می‏شود، سلوک انسان کامل باعث می‏شود که او پس از مظهر شدن برای اسمای ظاهر، مظهر اسمای باطن نیز شود؛ به این ترتیب مظهر کامل و مرآت تام برای ظهور جمیع کمالات از غیب به حقیقت انسان کامل متحقق می‏شود.۳ این عبارات نشان می‏دهد در منظومه عرفانی تمام اسمای لفظی به اسم تکوینی و انسان کامل برمی‏گردد.

جدای از مصداق اسم مستأثر، نسبت این اسم با ذات خداوند و میزان بهره‏مندی از آن بحث دیگری در میان عرفاست.

قونوی اسم مستأثر را ذات احدی مطلق و بدون تعین می‏داند و اطلاق اسم بر آن را به نوعی مسامحه قلمداد می‏کند. فناری برای اسم مستأثر همانند سایر اسماء، اثری قائل است که آن نیز مستأثر بوده و سرّ وجودی است که غیر از

1.. ملاصدرا، مفاتیح الغیب، ص۳۰.

2.. سبزواری، اسرار الحکم، ص۲۳۱.

3.. ابن ترکه، تمهید القواعد، ص۲۱۵ - ۲۱۶.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1423
صفحه از 312
پرینت  ارسال به