187
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

مقید به عدم زیادت نموده و می‏نویسد: «صفات خداوند عین ذات اوست و هیچ کثرتی در ذات پدید نمی‏آورد».۱

قاضی سعید قمی (۱۱۰۷ه‍. ق) با تکیه بر این عبارت، بر این باور است که بایستی همه صفات حسنای پروردگار را به سلب نقایض و نفی مقابلات آن برگرداند، نه آنکه بتوان ذاتی تصور کرد که صفاتی قائم به آن ذات یا قائم به خود دارند؛ او معتقد است ذات بعینه نمی‏تواند به‏گونه‏ای باشد که مصداق صفات واقع شود، به این معنا که گفته شود همان‏گونه که ذات یکی از افراد وجود است، همچنین فردی از افراد عالم و قادر و... نیز هست.۲ این مطلب نزد او قطعی است هنگامی که اسماء کسوت لفظ بپوشند - و دسترسی بشر نیز صرفاً به همین الفاظ است - غیریت آن از خدا روشن است.۳

قول به نظریه نفی صفات و یا به تعبیر خود قاضی سعید، سلب نقائص از ذات پروردگار باعث نشده است ایشان از سایر مدلول‏های روایی نیز غفلت کند و برای تعابیری همچون غیریت و عینیت نیز تفاسیری ذکر کرده است. ایشان سرّ خلق اسماء و صفات را دو چیز می‏داند یکی از جهت علت فاعلی و دیگری از جهت علت غایی. در توضیح این دو جهت، وی به ابزاری بودن اسماء و صفات برای تضرع و عبادت بندگان و نیز برای ادای شکر منعم و استغاثه و... اشاره می‏کند. وی غیریت را ملازم با زیادت نمی‏داند بلکه آن را هم‏خوان با سلب نقائص قلمداد می‏کند. تفسیر قاضی سعید از عینیت (که در برخی روایات به آن اشاره شده است) آن است که استناره از نور ذات الهی بدون

1.. مجلسی، مرآة العقول، ج۱، ص۸۳.

2.. قاضی سعید قمی، شرح توحید الصدوق، ج۳، ص۱۹۷.

3.. همان، ج۲، ص۲۲۲.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
186

می‏کند و ضمن تأکید بر این مطلب که صفت در حقیقت قول واصف است، معتقد است مقصود از صفاتی که خداوند با آنها به قادر و عالم و... خوانده می‏شود حالی است که فاعل ذات به آن اختصاص داده شده است؛ نیز ایشان تفاوتی میان صفات در این معنا قائل نیست.۱

فاضل مقداد نیز با این مقدمه که صفات ثبوتی، وجودی و اشرف از صفات سلبی۲ است؛ ما سوای واجب (از جمله صفات ثبوتی) را ممکن و حادث زمانی می‏داند.۳

علامه مجلسی نفی صفات در روایات شیعه را ناظر به فضای تشبیهی حاکم بر اندیشه اشاعره و کرامیه می‏داند و معتقد است روایات «خلو من خلقه» در رد قائلین به زیادت صفات و اتصاف خداوند به صفات حادث صادر شده است. وی مفاد مجموعه روایات را اثبات صفات می‏داند که البته به معنای مشابهت با مخلوقات و اشتراک با ایشان نیست.۴ علامه مجلسی در شرح روایت عبدالرحمن بن ابی نجران از امام صادق علیه السلام، پاسخ مثبت امام به سؤال راوی در شیء دانستن خداوند «أتوهم شیئاً» و تقیید آن به غیر معقول بودن و غیر محدود بودن خداوند را تأییدی بر مدعای خویش در اشتراک مفهومی از مفاهیم میان خدا و خلق می‏داند. ایشان ضمن نقد بعضی معاصرین خویش، نفی در اندیشه ایشان را ملازم تعطیل معرفت معرفی می‏کند.۵ البته اصرار ایشان بر اصول تنزیهی به‏گونه‏ای است که قول به عینیت را نیز

1.. سید مرتضی، رسائل شریف مرتضی، ج۴، ص۲۶ و ۲۷.

2.. وی تأکید می‏کند صفات سلبی در بیان خواجه به دو دلیل مقدم داشته شده است، یکی مماثله با جسمانیات و دیگری مقایسه با صفات بشری.

3.. فاضل مقداد، الانوار الجلالیة، ص۷۲.

4.. مجلسی، مرآة العقول، ج۱، ص۲۸۲ - ۲۸۳.

5.. همان، ص۲۸۵.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1509
صفحه از 312
پرینت  ارسال به