155
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

۱۲. کارکرد اسمای الهی در ادعیه اهل سنت

گرچه حجم اندک ادعیه در منابع روایی اهل سنت قابل مقایسه با منابع شیعی نیست، اما به اختصار به برخی ادعیه مأثور اهل سنت نیز اشاره خواهیم کرد. دعای به اسمای حسنای الهی در کتاب بخاری باب مستقلی را به خود اختصاص داده است۱ و ابن ماجه نیز بابی را تحت عنوان «باب اسم اللّٰه الاعظم» منعقد نموده است.۲ در روایتی نیز درخواست عایشه از پیامبر صلی الله علیه و اله برای تعلیم اسم اعظم خداوند و نیز اثر خاص آن (استجابت قطعی دعا) آمده است.۳

بررسی سه گزارش اصلی در روایات اهل سنت، وجود کارکرد خاص اسمای الهی در ادعیه را نشان می‏دهد.

الف - در دو روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله که در صحیحین، مسند احمد، سنن ابن داود و سنن ترمذی دعای ایشان هنگام رفتن به بستر خواب آمده است. در این روایات ایشان عبارت «باسمک اللهم وضعت جنبی و بک ارفعه» و «اللهم باسمک احیا و باسمک اموت» را فرموده‏اند.۴

از آنجا که این عبارات در مهم‏ترین منابع حدیثی اهل سنت آمده است، توجه شارحان این منابع را به خود جلب کرده است.

ابن حجر در شرح خود بر بخاری سه احتمال را در توجیح این عبارت مطرح

1.. بخاری، صحیح بخاری، ج۸، ص۱۶۹.

2.. قزوینی، سنن ابن ماجة، ج۵، ص۲۴.

3.. همان، ص۲۷، ح ۳۸۵۹.

4.. بخاری، صحیح بخاری، ج۶، ص۱۵۰ و ج۷، ص۱۴۷ و ص۱۴۹ و ص۱۵۰؛ نیشابوری، صحیح مسلم، ج۴، ص۲۰۸۳، ح۲۷۱۱؛ ابن حنبل، مسند احمد بن حنبل، ج۴، ص۲۹۵ و ۳۰۲ [باسمک احیا] و ج۲، ص۱۴۷ و ۲۴۶ [وضعت جنبی]؛ سجستانی، سنن ابی داود، ج۲، ص۴۸۶، ح۵۰۴۹ و ۵۰۵۰؛ ترمذی، سنن ترمذی، ج۵، ص۱۳۹، ح۳۴۶۱ و ص۱۴۶، ح۳۴۷۷. شایان ذکر است هر دو این عبارات با تغیرات اندکی در کتاب کافی از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است. نک: کلینی، الکافی، ج۲، ص۵۳۸ و ۵۳۹.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
154

به‏واسطه اسمی از اسمای حسنایش تلقی می‌شود.

اثر استقلالی و خاص برای اسم اعظم در ادعیه به وضوح قابل پی‏جویی است. شیخ طوسی در گزارشی از دعای بعد از نماز امام علی علیه السلام روایتی از امام صادق علیه السلام نقل می‏کند که اثر تکوینی خاصی برای اسم اعظم در حالت و شرایط ویژه بیان می‏کند: «و اسألک... باسمك المكتوب على جبهة إسرافيل و بقوة ذلك الاسم الذي ينفخ إسرافيل فی الصور».۱ این اسم به عنوان ابزار تحقق قضای الهی در عالم نیز معرفی شده است: «تقضی به ما تشاء بذلک الاسم»۲ نتیجه این گزارش‏ها نشان می‏دهد، دعای به اسم اعظم - همان‏گونه که گذشت - حتما پذیرفته است و نمی‏توان تفاوت خاصی میان انبیاء و دیگر انسان‏ها در حتمیت این استجابت قائل شد، اگرچه دست‏یابی به اسم اعظم از توان انسان‏های عادی خارج شده است.

اگر این نکته را نیز اضافه کنیم که از جمله نکاتی که از ادعیه قابل برداشت است این است که همان‏گونه که هر یک از گناهان اثری دارند و به‏گونه خاصی مانع برسر راه معرفت و خواندن خدا ایجاد می‏کنند، شفای از این امراض نیز با خواندن خدا به یکی از اسمائش تحقق می‏یابد، اعتقاد به تأثیرگذاری اسمای الهی تقویت خواهد شد. جمله معروف «برحمتک أخفیته و بفضلک سترته»۳ نشان می‏دهد در هیچ حالتی انتساب به خدا در فرض قول به تأثیر اسماء از بین نمی‏رود و همچنان منسوب به خود خداوند است. با این توضیح حتی فراگیری برخی اسماء در عالم مانند رحمت، علم، قدرت و عظمت نیز ابزار به معنای واسطه معنا می‏شود نه در قالب عملکرد استقلالی.

1.. طوسی، تهذیب الاحکام، ج۱، ص۲۹۳.

2.. همان، ص۲۹۴.

3.. نک: طوسی، تهذیب الاحکام، ج۳، ص۹۶ و طوسی، مصباح المتهجد، ج۲، ص۵۷۲ و ۸۴۴.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1445
صفحه از 312
پرینت  ارسال به