131
درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی

واسطه‏ای را ترجیح داده‏اند.۱ نکته قابل توجه آنکه هر دو گروه مؤیدات روایی دارند و به‏ویژه در تفاسیر اهل سنت بر خلقت بی‏واسطه عرش، عدن، قلم و آدم تأکید بسیاری دیده می‏شود.۲

آیه دیگری که در این دسته جای می‏گیرد، آیه ۲۹ سوره حجر است، این آیه نیز که به خلقت آدم اشاره دارد، دمیده شدن روح الهی در انسان را نشان شرافت یافتن او و سجده ملائکه معرفی می‏کند (فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِى فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ). اضافه روح به خداوند اضافه یکی از مخلوقات خداوند به اوست که برای نشان دادن شرافت و کرامت روح است. این اضافه، ملکی است و غرض از آن تعظیم روح انسانی به جهت انتساب به خداوند است؛۳ نکته قابل استفاده در این آیه در همین اضافه نهفته است.

در قرآن، صفات نیز مانند اسماء دارای تأثیر - از نوع وساطت در آفرینش یا اثری تکوینی - نیستند. تنها در سه آیه ۱۶۶ النساء، (أَنزَلَهُ بِعِلْمِهِ)، ۸۶ یونس، (نَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ) و ۱۹ النمل، (أَدْخِلْنِى بِرَحْمَتِكَ) این احتمال قابل طرح است. مطالعه این آیات نشان می‏دهد، آیه نخست شاهد بر حقانیت پیامبر صلی الله علیه و اله را قرآنی می‏داند که خدا و فرشتگان گواه نزول آن هستند. عبارت «أنزله بعلمه» حال از فاعل و یا مفعول گرفته شده که خداوند را به آنچه نازل فرموده عالم و قرآن را

1.. قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج۲۳، ص۱۱۹؛ شوکانی، فیض القدیر، ج۴، ص۵۱۰؛ بیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التأویل، ج۵، ص۳۴.

2.. طبری، جامع البیان، ج۱۶، ص۲۲۸؛ سیوطی، الدر المنثور، ج۵، ص۳۲۱.

3.. شیخ مفید، تفسیر القرآن المجید، ص۳۱۲؛ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۳۳۲؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۶، ص۵۱۷؛ قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج۱۱، ص۲۴؛ رازی، مفاتیح الغیب، ج۱۹، ص۱۳۹؛ طباطبائی، المیزان، ج۱۲، ص۱۵۴.


درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
130

ذَٰلِكَ لَأَیٰتٍ لِّقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ). درباره نقش عبارت «مِنْهُ» در این آیه نظرات متعددی وجود دارد. برخی آن را خبر برای مبتدای محذوف گرفته‏اند که تقدیر آن این‏گونه است: «مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا [هی] مِنْهُ».۱ گروهی دیگر عبارتی چون «تفضلاً منه علی خلقه» یا «منّ علیهم منةً منه» را در تقدیر گرفته‏اند.۲ این در حالی است که دسته سومی با تحفظ بر معنای ابتداء و منشأ بودن «من»، آن را حال دانسته‏اند که هم خلقت ابتدایی و هم ابداعی انسان را در نظام همگون با وی نشان می‏دهد.۳ در میان احتمالات سه‏گانه، در صدر اول، مفسران (ابن عباس و مجاهد) احتمال دوم را برگزیده‏اند؛ اما احتمال سوم به دلیل عدم نیاز به تقدیر و سازگاری با وضع اولیه، از قوت بیشتری برخوردار است. با این توضیح وجود واسطه در خلق منتفی خواهد بود.

آیه ۷۵ سوره ص، خلقت آدم را به مباشرت خداوند معرفی می‏کند، (قَالَ یٰا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیدَىَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ ٱلْعَالِینَ). در تفسیر عبارت «بِيَدَيَّ»، برخی آن را بیان‏کننده قدرت و قوت و نعمت دانسته و اضافه را نشان دهنده تحقق فعل و حتمیت آن شمرده‏اند؛ شیخ مفید، شیخ طوسی و علامه طباطبایی و آیت اللّٰه مکارم از میان مفسران شیعه و مجاهد و فخر رازی از میان اهل سنت بر این اعتقاد هستند.۴ گروه دیگری مباشرت در خلق و نفی هر

1.. طبرسی، مجمع البیان، ج۴، ص۹۴؛ مکارم، تفسیر نمونه، ج۲۱، ص۲۴۵.

2.. طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۹، ص۲۵۲؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۹، ص۱۱۳.

3.. طباطبائی، المیزان، ج۱۸، ص۱۶۲؛ رازی، مفاتیح الغیب، ج۲۷، ص۶۷۳.

4.. شیخ مفید، تفسیر القرآن المجید، ص۴۴۳؛ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۸، ص۵۸۱؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۸، ص۷۵۸؛ فیض، الصافی، ج۴، ص۳۱۰؛ طباطبائی، المیزان، ج۱۷، ص۲۲۶؛ رازی، مفاتیح الغیب، ج۲۶، ص۴۱۲.

  • نام منبع :
    درآمدی بر نظریه حدوث اسماء الهی
    سایر پدیدآورندگان :
    علیرضا بهرامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1472
صفحه از 312
پرینت  ارسال به