كه در پي سراب است، او را ناكام ميکند۱ و جز بر شدّت درد و رنجش نميافزايد.۲
از بررسي اين نكات به دست ميآيد كه ميتوان مجموعة اين ويژگيها را در دو گروه تقسيم كرد: يكي داشتههاي حال (نعمت) و ديگري نداشتههاي آرزو شده. در بخش داشتهها سبب ميشود كه يك انسان آنچه را دارد، كوچك و بياهميت بشمارد و در نتيجه، احساس محروميت كند و كسي كه احساس محروميت كند، از زندگي ناراضي خواهد شد. از سوي ديگر، انسان از لذّت بردن از نعمتهاي موجودش نيز محروم ميگردد و همين، سبب محروميت از نشاط و افزايش غم و اندوه ميگردد. لذا موجبات نارضايتي را فراهم ميسازد و این هر دو، زمینة گرایش به اعتیاد را فراهم میآورد.
امّا در بخش نداشتهها، از يك سو به دليل اين كه آرزوي دور، حدّ توقف ندارد، پيوسته دامنة آرزو گسترده ميشود و از سوي ديگر چون آرزوها دستنايافتنياند، فرد در به دست آوردن خواستههايش ناكام و نااميد ميگردد و دچار حسرت ميشود. با چنين وضعيتي وي هر چه تلاش كند، جز بر درد و رنج خود نميافزايد. لذا سطح رضامنديِ او كاهش مييابد و احتمال گرایش به اعتیاد افزایش مییابد.
دو. منطقی کردن آرزوها
بنا بر این، برای پیشگیری از اعتیاد یا درمان آن، باید آرزوها را مدیریت و تنظیم نمود تا داشتهها را ناچیز نسازد و نارضایتی را به وجود نیاورد. راه آن را نیز باید در «تقویت شناخت» جستجو كرد. آرزوهاي طولاني و پايانناپذير، پديدهاي خلاف واقعيتهاي زندگي است و آنچه خلاف واقعيتها باشد، محال و دستنايافتني است و اين، ناشي از جهل و ضعف شناخت است. اين، يك اصل است كه محال را آرزو كردن، نشانة ناداني و جهالت است.۳ بنا بر اين، اصلاح باورها و شناخت واقعيتها، راه حل اين ناهنجاري است. بايد
1.. امام على علیه السلام: من أمل الري من السراب، خاب أمله و مات بعطشه
(غرر الحکم، ح ۲۳۷۴؛ عيون الحکم والمواعظ، ص ۴۲۵).
2.. امام علي علیه السلام: من سعى في طلب السراب طال تعبه و كثر عطشه
(غرر الحکم، ح ۲۳۷۵؛ عيون الحکم والمواعظ، ص ۴۲۵).
و: من كثر مناه كثر عنائه
(غرر الحکم، ح ۷۳۰۶؛ عيون الحکم و المواعظ، ص ۴۵۹).
3.. امام علي علیه السلام: رَغبَتُكَ فِي المُستَحيلِ جَهلٌ
(غرر الحکم، ح۷۲۱۸؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۲۶۹).