85
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

انديشه فراخوانده شده‌اند و اين، نشان دهندة نقش شناخت در احساس انسان نسبت به برخورداري يا محروميت از دنياست. كساني كه دنيا را ارزشمند و مهم ارزيابي كنند، از به دست آوردن آن خرسند مي‌شوند، در حالي كه واقعيت آن است كه چيز اندك و بي‌ارزشي را كسب كرده‌اند و شايستة خرسندي نيست:
(وَ فَرِحُواْ بِالْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ مَا الْحَيَوةُ الدُّنْيَا فِى الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَـعٌ.۱
آنها به زندگى دنيا سرمست شدند، در حالى كه زندگى دنيا در برابر آخرت، جز متاعى اندك نيست)
.
بر اساس متون ديني، دنيا، در حقيقت، برخوردارى چندروزه‌اى اندك است. سپس، همچون سراب از ميان مى‌رود و به سان ابر، پراكنده مى‌شود.۲ دير فراهم مى‌آيد و اندك به كار مى‌آيد و زود از كف مى‌رود۳ و اوقات دنيا، اگرچه بلند باشد، كوتاه است و بهره‌مندى از آنها، هرچند بسيار باشد، اندك است.۴
اگر فرد معتاد یا در معرض اعتیاد، به اين حقيقت توجّه كند كه آنچه را از دست داده يا به دست نياورده، اندك بوده است، دچار تنيدگي و فشار رواني نمي‌گردد. مهم اين نيست كه در واقع، آن شي‏ء، كوچك است يا بزرگ؛ مهم اين است كه ما آن را كوچك بدانيم يا بزرگ. اگر چيز مهمّي مثل «دين» را از دست بدهيم، ولي آن را ناچيز بشماريم، به خاطر فقدان آن، خيلي ناراحت نمي‏شويم؛ امّا اگر چيز بي‏ارزشي را از دست داده باشيم، ولي آن را مهم بشماريم، به شدّت ناراحت مي‏شويم. پس آنچه در تنيدگي و نارضايتي مهم است، تصوّر ماست. بنا بر این، یکی از اقداماتی که باید در پیشگیری از اعتیاد انجام داد، آموزش ناچیز بودن دنیاست. برای افزایش سطح رضايت از زندگي و مهار تنيدگي در افراد، باید

1.. سورة رعد، آية ٢٦.

2.. امام عليّ علیه السلام: إنَّما الدُّنيا مَتاعُ أيّامٍ قَلائِلَ، ثُمَّ تَزولُ كَما يَزولُ السَّرابُ، وتُقشَعُ كَما يَنقَشِعُ السَّحابُ.
(غرر الحکم، ح ٣٨٩٠؛ عيون الحکم والمواعظ، ص ١٧٨، ح ٣٦٧١).

3.. امام على علیه السلام: إنَّما الحَياةُ الدُّنيا مَتاعٌ؛ ومَتاعُ الدُّنيا بَطيءُ الاِجتِماعِ، قَليلُ الاِنتِفاعِ، سَريعُ الاِنقِطاعِ
(تنبيه الخواطر، ج ٢، ص ١٠٢).

4.. امام على علیه السلام: أوقاتُ الدُّنيا وإن طالَت قَصيرَةٌ، وَالمُتعَةُ بِها وإن كَثُرَت يَسيرَةٌ.
(غرر الحکم، ح ٢١٨٨؛ عيون الحکم والمواعظ، ص ٦٧، ح ١٦٩٨).


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
84

دائم چون و چرا مى‏كردند، كه چرا به ما اجازة قتال داده نمى‏شود؟ ولى همين كه اسلام نيرو گرفت، و مسلمانان، مأمور به جنگيدن شدند، طائفه‏اى از آنان از كفّار به همان مقدار كه از خدا مى‏ترسيدند و بلكه بيش از آن، دچار وحشت شدند و گفتند: چرا نبرد را بر ما واجب كرد، با اين كه عمر آدمى در دنيا كوتاه و اندك است؟ چرا خداى تعالى مضايقه كرد كه از اين عمر كوتاه بهره‏مند شويم؟ و چرا با دستور جنگيدن، اين عمر كوتاه را از ما سلب كرد؟ منشأ اين سخن، علاقه‏اى بوده كه آنان به زندگى در دنيا داشته‏اند، در حالى كه اين زندگى در آموزه‌هاي قرآنى، متاعى است اندک كه چند صباحى مورد بهره‏ورى قرار مى‏گيرد و سپس سريع از بين مي‌رود و اثرى از آن باقى نمى‏ماند، و به دنبال آن، زندگى آخرت است كه حياتى است باقى و حقيقى است. معلوم است كه چنين حياتى از حيات دنيا بهتر است، و به همين جهت در پاسخ مسلمانان كذايى، همين معنا را خاطر نشان ساخته است: «قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ».
در اين جمله به پيامبر خدا صلی الله علیه وآله دستور مى‏دهد كه به افراد ضعيف، جوابى بدهد كه اشتباه آنان را روشن سازد و خطا بودن اين نظرشان را ـ كه زندگى اندك دنيا را بر كرامت جهاد و شرافت كشته شدن در راه آخرت ترجيح داده‏اند ـ توضيح دهد.۱
در اين آيات، به خوبي نقش شناخت و واقع‌گرا بودن يا واقع‌گرا نبودن آن در احساس كاميابي و رضامندي از دنيا روشن است. شناخت نادرست از دنيا، آن را بسيار بزرگ مي-داند و لذا از فقدان آن بي‌تاب مي‌گردد و شناخت واقع‌گرا، آن را اندك مي‌شمرد و لذا از فقدانش بي‌تاب نمي‌گردد.
در آية ۳۹ سورة غافر نيز بر همين بُعد از واقعيت دنيا تصريح شده۲ و به همين جهت در آية ۶۰ سورة قصص تأكيد شده كه آنچه از اين دنيا به انسان برسد، متاعي محدود است و آنچه نزد خداست، خير و پايدار است.۳ جالب اين كه در اين آيه، مردم به تعقّل و

1.. ترجمة تفسير الميزان، ج‏۵، ص ۶ (با كمي تغيير).

2.. (يَـقَوْمِ إِنَّمَا هَـذِهِ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا مَتَـعٌ وَ إِنَّ الآخِرَةَ هِىَ دَارُ الْقَرَارِ) .

3.. (وَ مَا أُوتِيتُم مِّن شَىْ ءٍ فَمَتَـعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ زِينَتُهَا وَ مَا عِندَ الله خَيْرٌ وَ أَبْقَى أَفَلاَ تَعْقِلُونَ) .

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16691
صفحه از 245
پرینت  ارسال به