83
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

امّا براي دنيا آفريده نشده‏ايم.۱ دنيا نيز همه چيز هستي نيست و اين جا همة حيات انسان نيست.۲ اگر زندگي انسان، محدود به اين دنيا نيست و دنيا توقّفگاهي براي حيات جاويد است، پس نه كاستي‏هاي آن آزاردهنده و غير قابل تحمّل است و نه برخورداری‌های آن فریبنده.
بنا بر این، یکی از اقدامات پیشگیرانه، آموزش این حقیقت است که دنيا را بايد گذرگاه آخرت دانست، نه خانة زندگي و قرارگاه حيات. اگر افراد به اين واقعيت، واقف شوند، كاستي‏ها و سختي‏هاي آن را تحمّل خواهند كرد؛ چون موقّت و غير اصيل است. آنچه تحمّل‏ناپذير است، كاستي‏هاي سراي جاويد و اصيل است. در این باره، موارد متعدّدی در روایات اسلامی آمده‌اند که می‌توانند گذرگاه بودن را تبیین کنند و در تهیة بسته‌اي آموزشی کمک نمایند؛ ولی به جهت اختصار، از ذکر آنها خودداری می‌کنیم.۳

دنیا ناچيز است!

يكي از علل نارضایتی از زندگی و بي‏تاب شدن در برابر سختي‏ها اين است كه بهره‏هاي دنيا را بسيار زياد و مهم مي‏شمريم. اگر انسان، چيزي را بسيار مهم بداند، به خاطر به دست نياوردن و يا از دست دادن آن، به شدّت غمين و اندوهگين مي‏گردد. شدّت تنيدگي، بسته به جايگاهي است كه شي‏ء از دست رفته يا به دست نيامده، نزد فرد دارد. كسي كه دنيا و بهره‏هاي دنيا را بزرگ بشمارد، تحمّل فقدان آن را ندارد. امّا اين تصوّر، مطابق واقع نيست. قرآن کریم مسلمانان را ملامت مى‏كند از اين كه آن روزى كه اسلام ضعيف بود،

1.. امام علي‏ علیه السلام: فَفِي الدُّنيا حُيّيتُم ولِلآخِرَةِ خُلِقتُم؛ در دنيا حيات يافتيد و براي آخرت، آفريده شديد
(عيون أخبار الرضا علیه السلام ج‏۱، ص‏۲۹۸، ح‏۵۶؛ الأمالي، صدوق، ص‏۱۱۰؛ مشکاة الأنوار، ص‏۲۶۹).

2.. پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله: إنَّكُم خُلِقتُم لِلآخِرَةِ وَالدُّنيا خُلِقَت لَكُم؛ به درستي كه شما براي آخرت آفريده شده‏ايد و دنيا براي شما آفريده شده است
(شُعَب الايمان، ج‏۷، ص‏۳۶۰، ح‏۱۰۵۸۱؛ تنبيه الغافلين، ص‏۲۳۸، ح‏۳۰۹). امام علي‏ علیه السلام: الدُّنيا خُلِقَت لِغَيرِها ولَم تُخلَق لِنَفسِه (دنيا براي غير آن آفريده شده، و براي خودش آفريده نشده است) .
نهج‌البلاغه، حكمت ۴۶۳؛ بحار الأنوار، ج‏۷۳، ص‏۱۳۳، ح‏۱۳۶).

3.. برای مطالعة بیشتر، ر. ک: رضایت از زندگی، ص ۳۱؛ الگوی اسلامی شادکامی، زیر چاپ؛ دنیا و آخرت از نگاه قرآن و سنت، ج ۱، ص ۲۱.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
82

خوشي‏ها و افسردگي در ناخوشي‏ها.
اين حالت، خود، عاملي براي افزايش فشار رواني در سختي‏هاست. كسي كه در اوج مستي و غرور قرار دارد و انتظار ناخوشي نيز از دنيا ندارد، وقتي با سختي‏هاي زندگي مواجه مي‏شود، رنج او چند برابر مي‏گردد؛ زيرا سختي، خود، رنجي دارد و انتظار ناخوشي نداشتن، عامل ديگري براي افزايش فشار رواني است و رو‌به‌رو با سختي به گاه غرور و سرمستي، رنج موقعيت را به شدّت افزايش مي‏دهد؛ ولي اگر فرد معتاد یا در معرض اعتیاد بپذيرد كه سختي‏ها جزء اجتناب‏ناپذير زندگي ‏اند، بهتر مي‏تواند با آنها كنار آيد و موقعيّت ناخوشايند را مديريت نمايد. همین امر موجب کاهش گرایش به اعتیاد می‌گردد. از این رو در آموزش‌های پیشگیرانه باید افراد را با این واقعیت از دنیا آشنا کرد.۱ اگر افراد بدانند که دنیا جای راحتّي نیست، نارضایتی پیدا نخواهند کرد و در این صورت، زمینة گرایش به اعتیاد از بین می‌رود.

دنیا گذرگاه است!

اگر انسان را موجودي بدانيم كه دنيا، انتهاي زندگي او باشد و بشر، ظرف ديگري براي زندگي نداشته باشد و اگر دنيا را جايگاهي بدانيم كه براي خود اصالت دارد و كمالش در فراهم بودن نعمت‏هايش باشد، در آن صورت، كاستي‏ها و فقدان‏هايش بسيار دردناك و غير قابل تحمّل مي‏شود و برخورداری‌هایش بسیار بااهمیت و سرمست کننده خواهد شد و همین می‌تواند زمینة گرایش به اعتیاد گردد، چه در خوشایندها و چه در ناخوشایندها. امّا آيا تصوّر ما با واقعيت هماهنگ است؟ واقعیت این است که نه دنيا همة هستي است و نه حيات انسان، محدود به اين دنياست. دنيا نه تنها قطعه‏اي از حيات و بلكه مقدّمه و زمينه‏ساز حيات اصيل و پايدار بشر است و انسان، نه تنها محدود به اين دنيا نيست، بلكه دنيا و زندگي دنيوي او مزرعة آخرت است.۲ پس دنيا و زندگي دنيوي انسان اصالت ندارد و همه چيز انسان در آن، تعريف و معنا نمي‏شود. ما اين جا به دنيا مي‏آييم،

1.. رضایت از زندگی، ص ۲۳۷.

2.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: الدُّنيا مَزرَعَةُ الآخِرَةِ.
(عوالي اللآلي، ج ۱، ص ۲۶۷؛ تنبيه الخواطر، ج ۱، ص ۱۸۳).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16404
صفحه از 245
پرینت  ارسال به