کاری انجام دهد. ثالثاً خیر بودن امور، همیشه آشکار نیست و گاهی پنهان است و این نیز یک واقعیت است. با توجّه به این نکته، تناقضی که در بدو امر به ذهن ميآمد، برطرف ميشود.۱ از آن جا که فرد معتاد یا در معرض اعتیاد، معمولاً زود قضاوت ميکند و از اسرار امور، ناآگاه است، اغلب به قضاوت ظاهری خود اکتفا ميکند و از پرداختن به تفکّر بیشتر و رمزگشایی امور ناملایم، طفره ميرود. واقعیتهای زندگی انسان، شامل لایههای عمیقتری است که با ظاهر آن متفاوت است. در صورت توجّه فرد معتاد یا در معرض اعتیاد به این امور پنهان و پذیرش قلبی آنها ضمن ایجاد رضایت واقعی از زندگی، احساس وجدان و سپاس و ستایش نسبت به خداوند، حاصل خواهد شد و بدین سان، زمینة گرایش به اعتیاد از بین میرود. البته ممکن است حمکت بسیاری از تقدیرها برای انسان معلوم نشود و در حدّ فهم او نباشد؛ ولی انسان مؤمن در چنین مواردی، با استعانت از ایمان و یقینی که به مبدأ آفرینش خود و صفات واقعی او دارد، مطمئن ميشود که در امور پیشآمدهای که خود سبب نبوده و به تقدیر مستند است، حکمت الهی، جاری است.
حکمت الهی در منتهای درجة خود، مملو از خیر است و تصوّر شر در آن محال است. در نتیجه، یکی از نتایج خیرپنداری و خیرگرایی در مقدّارت زندگی، علاوه بر رضامندی از زندگی و افزایش میزان صبر در مشکلات، این است که موجبات سپاسگزاری یا شکرگزاریِ بندة معتقد به خدا را فراهم ميسازد؛ سپاس از وجود نعمتهای موجود و قابل درک و نیز سپاس از نعمتهای بیانتهای الهی که قابل درک نيستند، ولی با اعتقاد به تدبیر حکیمانه و خضوع در برابر خیر مطلق، در حقّ بندگان جاری شده است. بدیهی است که چنین دیدگاهی موجب رضامندی از زندگی ميگردد و تصوّرات منفی را دور میکند و در نتیجه، از ابتلا به اعتیاد پیشگیری مینماید.
ب. خیرشناسی
پيشتر گفتيم كه به عنوان يك واقعيت، قضاي الهي، هميشه مبتني بر خير است و خير