فرد بیدین یا ضعیفْ ایمان، ممکن است آن را شرّ تصوّر کند. به طوری که در ظاهر، اتّفاقي ناملایم به نظر ميآید، ولی در واقع چنین نیست؛ بلکه آن پيشآمد، خیر است. این جاست که گروهی از افراد سُسْتایمان و یا نادان، ممکن است به تردید بيفتند و در خیر بودن آن، شک کنند. اصولاً داشتن درک متفاوت از پدیدههای نامطلوب زندگی، یا نیازمند تواناییهای عقلیِ عادی است و یا نیازمند ایماني قلبی به مبدأ هستی و مقصد زندگی. لذا آن گروه از افراد که به دلایل عدم تحوّل استعدادهای خدادادی و یا اختلالات روانشناختيِ حادّ منجر به سایکوز، گرایش به سوء مصرف مواد دارند، به طور طبیعی از مواهب عقل و ایمان خود بهرمند نخواهند بود؛ امّا اگر یک فرد متوسط از نظر رشد عقلی و اعتقاد به ماوراء را در نظر بگیریم، انتظار هست که بتواند درک درستي از پدیدههای طبیعت و زندگی داشته باشد؛ امّا در صورتی که دچار نارسایی در تحوّل عقلی شده باشد یا غفلت و نادانی از لوازم درک عقل وجود داشته باشد، پیشآمدهای متعدد از ناملایمات زندگی، ممکن است به بدبینی آنها نسبت به نظام خلقت و ارادة الهی منجر شود و بقية ایمانشان را هم از دست بدهند. قرآن کریم به این نکته يادآور ميشود که اگر با دستورهايي از خداوند روبهرو شُدید که به نظر شما سخت و ناخوشایند بود، به صِرف این احساس خود، قضاوت نکنید و ممکن است در واقع برایتان خیر باشد:
(عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ.۱
چه بسا چیزی را ناخوش داشته باشید و آن برای شما خیر باشد و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید و آن برای شما شرّ باشد؛ و خدا میداند و شما نمیدانید. )
راز پذیرش تقدیرات الهی به عنوان یک اتفاق حسنه یا امر خیر، نیازمند پذیرفتن این مقدمات است که اوّلاً قاعدة اوّلیه در ذات بشر، خیرپذیری اوست. ثانیاً آنچه خداوند متعال تقدیر و قضا نموده، مبتنی بر خیر است و اصولاً از حکمت خداوند به دور است که جز خیر،