65
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

ما گرداند! موسى علیه السلام گفت: پروردگارا! بنى اسرائيل، از كار تو به فرياد آمدند. خدا فرمود: «اى موسى! براى چه؟». گفت: از من درخواست كردند كه از تو بخواهم هر گاه آنان اراده كردند، آسمان را ببارانى و هر گاه اراده كردند، آن را از بارش باز دارى. تو هم پذيرفتى؛ امّا آن را به ضررشان گرداندى! خدا فرمود: «اى موسى! من براى بنى اسرائيل، تقدير كرده بودم؛ ولى آنان به مقدّرات من راضى نشدند. پس، خواسته‌شان را پذيرفتم و نتيجه‌اش اين شد كه ديدى».۱

خلاصة بحث

از مجموع آنچه گذشت، معلوم شد که رویکرد لذّتجویی در زندگی، از عوامل اساسی در گرایش به اعتیاد است. اگر فلسفة لذّت‌، مبنای زندگی باشد، انسان را در خوشی و ناخوشی به سمت اعتیاد سوق می‌دهد؛ در خوشی‌ها لذّت‌جویی بی‌حساب، و در ناخوشی‌ها، بی‌تابی و نابردباری موجب گرایش به اعتیاد می‌گردد. از این رو، باید رویکرد را تغییر داد. بدین منظور، اقدام‌هایی باید صورت گیرد که یکی از آنها دادن اطلاعات کافی به فرد معتاد یا در معرض اعتیاد است. تجربه، تغییر رویکرد را به دانش روان‌شناسی تحمیل کرده است و امروزه روان‌شناسان نیز معتقدند فلسفة زندگی نباید بر لذّت‌ صِرف قرار گیرد. اسلام نیز از آغاز، فلسفة خود را بر لذّت‌ قرار نداده و با تقسیم لذّت‌ به مثبت و منفی، استفاده از نوع مثبت آن را جزئی از زندگی خوب دانسته و منفی آن را موجب ویرانی شمرده است.
اقدام دیگر، تعدیل لذّتجویی است؛ یعنی تقلیل لذّتجویی و تنظیم آن بر اساس منطق صحیح اسلامی. بدین منظور می‌توان از دو روش استفاده نمود: یکی روش تنظیم رغبت است که از آن به «زهد» یاد می‌شود و دیگری روش «یاد مرگ». اگر لذّتجویی انسان تعدیل گردد و به میزان منطقی آن تقلیل یابد، زمینة گرایش به اعتیاد نیز کاهش می‌یابد.
گام سوم، ایجاد و تقویت فلسفة خیر است. همان گونه که ‌مشخّص شد، اسلام، نه فلسفة لذّت‌ را مبنای زندگی می‌داند، و نه فلسفة‌ رنج را؛ بلکه فلسفة زندگی را بر «خیر»

1.. الکافي، ج ٥، ص ٢٦٢، ح ٢؛ بحار الأنوار، ج ١٣، ص ٣٤٠، ح ١٧.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
64

آنچه مهم است این که مرکز ثقل آموزه‌های اسلام، لذّت‌ نیست؛ بلکه خیر و صلاح انسان است. این، رویکردی دیرین است که پيشينة آن به همة ادیان آسمانی الهی و پیامبران الهی باز می‌گردد. بنا بر این، باید نظام ارزیابی و داوری افراد مستعد یا مبتلا به اعتیاد را تغییر داد. اساساً یکی از موضوعاتی که در اعتیاد قابل بررسی میدانی است، نظام داوری و ارزیابی افراد است. به نظر می‌رسد افراد معتاد، از نظام داوریِ لذّت‌‌گرا استفاده می‌کنند و به همین جهت، افرادی نیز که چنین نظامی داشته باشند، بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد قرار خواهند گرفت و می‌توان از این سنجش، به عنوان پیش‌بینی کنندة اعتیاد استفاده نمود.

استفاده از نمونه‌ها

اقدام دیگری که مي‌تواند در این زمینه مؤثّر باشد، استفاده از نمونه‌های تجربه شده و نشان دادن این نکته است که آنچه ما تصوّر می‌کنیم، هميشه درست و به مصلحت ما نيست. این روش در پیشوایان دین نیز مشاهده می‌شود. این نمونه‌ها مي‌توانند سرگذشت پیشینیان و یا افراد حاضر باشند. در ادامه، حکايت جالبي را که امام صادق علیه السلام گزارش کرده است، بیان مي‌کنيم.
ايشان مي‌فرمايد: بنى اسرائيل نزد موسى علیه السلام آمدند و از او خواستند كه از خداوند عزوجل درخواست كند تا هر گاه آنان اراده كردند، آسمان را برايشان بباراند و هر گاه آنان اراده كردند، آن را از باريدنْ باز دارد. موسى علیه السلام نيز خواستة آنان را از خداوند عز و جل برايشان درخواست نمود. خداوند فرمود: «اى موسى! باشد [پذيرفتم]».
موسى علیه السلام آنان را باخبر كرد. پس به كشت همة دانه‌ها پرداختند و چيزى را فروگذار نكردند. سپس بر پاية اراده‌شان، بارش باران را درخواست نمودند و بر پاية اراده‌شان از آن جلوگيرى كردند. در نتيجه، كشتزارهايشان چنان پُربار شد كه محصول آنها همانند كوه‌ها و نيزارها گرديد. سپس درويدند و كوبيدند و باد دادند؛ امّا چيزى به دست نياوردند. پس نزد موسى علیه السلام فرياد و ناله سر دادند و گفتند: ما از تو درخواست كرديم از خدا بخواهى كه هر گاه ما اراده كرديم، آسمان را بر ما بباراند. خدا خواستة ما را پذيرفت و سپس آن را بر ضرر

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16434
صفحه از 245
پرینت  ارسال به