53
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

تعبیر «غني ـ سعه» ياد شده است. نخستین تعبیر در هر کدام از موقعیت‌ها بیانگر وضعیت عینیِ۱ زندگی و تعبیر دوم، بیانگر وضعیت روانی۲ فرد است. بر اين اساس، ياد مرگ از راه تعديل لذّتجويي، تنگناي رواني دوران ناخوشايند را به گشايش روحي و رواني تبديل مي‌كند و انسان را نسبت به آن راضي مي‌سازد. در دوران خوشايند نيز احساس غني را منهدم و گشايش رواني را ـ كه موجب سرمستي و غرور مي‌شود ـ ، تنگ مي‌نمايد و موجب تعديل مي‌شود.
همچنین امام صادق‏ علیه السلام خطاب به ابو بصير مى‏فرمايد:
يا ابا محمّد اذكر تقطع اوصالك في قبرك ورجوع احبابك عنك إذا دفنوك في حفرتك وخروج بنات الماء من منخريك وأكل الدود لحمك؛ فان ذلك يسلّى عنك ما أنت فيه.۳
ای ابا مُحمّد! به یاد بیاور بندبند شدن استخوان‌هایت را، و بازگشت دوستانت از نزد تو وقتی که تو را در قبرت دفن کردند، و خارج شدن موجودات ريز از دو سوراخ بینی‌ات را، و خورده شدن بدنت توسّط کرم-هاي خاکي را؛ که این کار، تو را به خاطر آنچه در آن قرار داری، تسلّی می‌دهد.
ابوبصير مى‏گويد: «به خدا سوگند هيچ گاه مرگ را ياد نكردم مگر آن‏كه اندوهى كه از امر دنيا داشتم، تسكين يافت».
در اين روايت تصريح شده كه ياد مرگ، موجب كاهش فشار رواني مي‌گردد و کاهش فشار روانی، زمینة گرایش به اعتیاد را کاهش می‌دهد.
از آنچه گذشت، روشن شد که یاد مرگ، هم در خوشايند زندگي نقش دارد و هم در ناخوشايند آن و در هر دو موقعیت، موجب مهار پيامدهاي منفي آن مي‌شود. هر كدام از اين دو موقعيت، ممكن است پيامدهاي منفي‌اي داشته باشند؛ تَرَف (خوش‌گذراني) و بَطَر

1.. Objective.

2.. Subjective.

3.. الکافي، ج ۳، ص ۲۵۵، ح ۲۰.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
52

زمینه‌های گرایش به اعتیاد، دوری از الگوی سازندة یاد مرگ است. کسانی که از یاد مرگ غافل‌اند، به سمت لذّت‌ کشیده می‌شوند و بدین وسیلة، زمینة گرایش به اعتیاد فراهم می‌شود. این در حالی است که یاد مرگ، لذّتجویی را تعدیل مي‌کند و زمینة گرایش به اعتیاد را از بین می‌بَرَد. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله با تأكيد بر نقش ياد مرگ در تعديل لذّتجويي، به تأثير آن در دو موقعيت خوشایند و ناخوشایند اشاره مي‌کند و مي‌فرمايد:
اكثروا ذكر هادم اللذات فانه لم يذكره أحد في ضيق من العيش إلاّ وسعه عليه ولا ذكره في سعة إلّا ضيقها.۱
درهم شکنندة لذّت‌‌ها را بسيار یاد کنید؛ که هیچ کس آن را در تنگنای زندگی یاد نمي‌کند، مگر آن که آن را بر وی بگشايد، و در گشایش زندگی یاد نمي‌کند، مگر آن که وضعیت را بر وی تنگ کند.
در برخي ديگر از روايات نيز از پيامبر خدا صلی الله علیه وآله چنين نقل شده است:
اكثروا ذكر الموت؛ فانه یمحص الذنوب ویزهد فی الدنیا. فان ذكرتموه عند الغنى هدمه وإن ذكرتموه عند الفقر أرضاكم بعيشكم.۲
مرگ را بسيار یاد کنید؛ که گناهان را از بین می‌بَرَد، و نسبت به دنیا بی‌رغبت می‌سازد. پس اگر در توانگری آن را یاد کنید، آن را در هم می‌شکند، و اگر در فقر آن را یاد کنید، شما را نسبت به زندگی‌تان راضی می‌سازد.
در اين روايات، دو نكتة اساسي وجود دارد: يكي اين كه از ياد مرگ به عنوان «هادم اللذّات» ـ كه توصيفي براي آن است ـ ، ياد شده است. بر اساس اصل هماهنگي ميان وصف و اثر، معلوم مي‌گردد كه علّت مهار موقعيت خوشايند و ناخوشايند و كنترل واكنش‌ها، تعديل لذّتجويي است. از همين جا و بر اساس يك حركت معكوس مي‌توان فهميد كه يكي از دلايل واكنش منفي، لذّتجويي انسان است.
نكتة دوم اين كه از موقعيت ناخوشایند با تعبير «فقر ـ ضيق» و از موقعیت خوشایند با

1.. کنز العمّال، ج ۱۵، ح ۴۲۰۹۷.

2.. همان، ص ۵۴۲، ح ۴۲۰۹۸.

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16661
صفحه از 245
پرینت  ارسال به