به مرور زمان، کاستیهای لذّتگرایی مشخّص شد و مشاهدات و مطالعات تجربی نشان داد که لذّتگرایی نمیتواند شادکامی و سعادتمندی را به ارمغان آوَرَد و به همین جهت، آرام آرام مخالفتها با این رویکرد شکل گرفت. دكتر اديت ويكوف جولسون، استاد روانشناسي دانشگاه جورجيا در اين باره ميگويد: «فلسفة كنوني ما در بارة بهداشت روان، بر اين پايه استوار است كه مردم بايد شاد و خوشحال زندگي كنند و غم و اندوه، نشانة ناسازگاري و عدم انطباق با زندگي است. اين اعتقاد و نظام ارزشها بايد خود را در برابر كساني كه درد و رنجي اجتنابناپذير دارند، مسئول بداند؛ زيرا اين شيوة انديشه، موجب ميشود كه افراد دردمند، به خاطر اينكه شاد نيستند، اندوهناكتر نيز بشوند».۱
این حقیقت، موجب شکلگیری رویکرد دوم شد. بر اساس نظر يورگنسن و نفستاد،۲ آلان کار و ساير روانشناسان مثبتگرا، رویکرد دوم در نگاه به زندگي خوب و شادكامي، رويكرد سعادتگرا۳ است. آلان کار، معتقد است که سنّت سعادتگرا، شادماني و زندگي خوب را براساس دستيابي به توان بالقوّة کامل فرد، تعريف ميکند. ۴ این رویکرد نیز ريشه در آراي ارسطو دارد. هم در نظرية ارسطو و هم در شارحان بعدي او، سعادت آدمي به آن است كه بتواند در طي زندگي، تواناييهاي بالقوّه و فضايل نهفته در خود را بالفعل کند و به رشد و كمال برساند. اگر آدمي در اين مسير موفّق شد، به زندگي خوب دست يافته است. ۵
دو. رویکرد اسلام
اسلام، نه لذّتگراست و نه محنتگرا؛ بلکه رویکردی خیرگرا دارد. هر چند اسلام، با لذّتهای مشروع مخالف نیست و بلکه بر آن تأکید دارد، امّا با این حال، رویکرد مبتنی بر
1.. معنادرمانی، ص۱۷۳.
2.. Jorgensen,I. S. , Nafstad,H. E. (۲۰۰۴). Positive Psychology: Historical,Philosophical, and Epistemological Perspectives. In P. Alen Linley and S. Joseph(Eds. ), Positive Psychology in Practice. New Jersy: John Wiley Sons.
3.. eudaimonia.
4.. روانشناسي شادي، ص ۹۸.
5.. کلّ این بحث، با استفاده از رسالة دکتر براتی تدوین شده است (ر. ک: اثربخشي مداخلات روانشناسيِ مثبتگرا جهت افزايش نشاط، خشنودي از زندگي، معناداريِ زندگي و کاهش افسردگي؛ تدوين مدلي براي اقدام، ص ۳۹ و ۴۰).