تصريح شده كه مترفين، دشمنان دين و پيامبراناند۱ و سرانجامي شوم و دردناك دارند. ۲ به همين جهت، از نازپروردگي۳ و همنشيني با آنان۴ پرهيز داده شده است.
جالب این که بر اساس متون اسلامی، کسانی که در روزگار خوشایند زندگی، دچار این گونه لذّتهای منفی میشوند، در روزگار ناخوشایند نیز دچار ناامیدی، ناسپاسی و بی-تابی میگردند. بر اساس آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، دست کم پنج الگوی واکنش در دو موقعیت خوشایند و ناخوشایند وجود دارد که طرح و بررسی آنها از عهدة این نوشتار خارج است.۵ آنچه مهم است این که حاکمیت لذّتجویی، از سویی موجب بروز خوشگذرانی در خوشایند زندگی، و از سوی دیگر، موجب بروز بیتابی در ناخوشایندها میگردد؛ و این دو، زمینة گرایش به اعتیاد را فراهم میآورند.
۳. راه چاره
همان گونه که مشهود است، همة این نظریهها به نوعی لذّتگرایی را در شروع و یا تداوم مصرف مواد، دخیل میدانند. این نشان میدهد که برای پیشگیری از گرایش به اعتیاد و یا درمان آن، مسئلة الگوی لذّتجویی، نقش مهمّي دارد. لذا ميتوان با تبیین نظریة اسلامی در تصحیح برخورد با لذّت و امور خوشایند، در مواقع لزوم، تمایل به لذّت بردن صِرف را کاهش داد و در نهایت، به سمت لذّتهای جهتدار و مثبت و متعالی سوق داد.
در این باره، دو راهکار اساسی وجود دارد: یکی تغییر رویکرد و دیگری تعدیل لذّتجویی. در ادامه به بررسی این دو مسئله ميپردازیم:
الف. تغییر رویکرد
برای پیشگیری از اعتیاد باید رویکرد را تغییر داد. تا رویکرد افراد تغییر نکند، امکان گرایش
1.. ر. ك: توسعة اقتصادي بر پاية قرآن و حديث، ص ۱۰۰۰ (المترفون أعداء الانبياء).
2.. ر. ك: همان، ص ۱۰۰۷ (عاقبة الترف)؛ دانشنامة ميزان الحکمه، ج ۳ ص ۱۵۸ (الاتراف).
3.. ر. ك: توسعة اقتصادي بر پاية قرآن و حديث، ص ۹۸۸ (التحذير من الترف).
4.. ر. ك: همان، ص ۱۰۰۳ (التجافي عن مجالسة المترفين).
5.. ر. ک: الگوی اسلامی شادکامی، زیر چاپ.