231
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

شرافت عجین شده است.۱ لذا قرآن در توصیف اشخاص باتقوا می‌فرماید:
(إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ.
گرامى‏ترين شما نزد خداوند، باتقواترين شماست. خداوند، دانا و آگاه است)
.
بر اين اساس، والاترین ارزش و شرافت با صفت «تقوا» مرتبط است که خویشتنداری انسان است؛ چرا که بالاترین ارزش در یک انسان تقواست که او را از هر گونه لغزش و انحراف باز می‌دارد. این مطلب اثبات می‌کند که میزان خویشتنداری، به میزان دریافت احساس ارزشمندی افراد بستگی دارد.
ارزشمندی‌ ذاتی آدمي، جوانب متعدّدی دارد. انسان به لحاظ اندام و مستوی القامه بودن، بهره‌مندی از قوّة اختیار و تعقّل، داشتن تمایلات متعالی مانند حقیقت‌طلبی، احساس نیازمندي به خدا، درک زیبایی و... ، از تمام جانداران متمایز می‌شود؛ امّا آنچه از فرهنگ قرآن می‌فهمیم، راز اصلی مقام بشر، استعداد خلیفة الهی بودن اوست. در قرآن آمده که انسان بعد از خلقتش تحت تعلیم خداوند قرار گرفته و «اسماء الهی» به او آموخته شده است. از بیان علّامه طباطبايي در تفسیر آیة خلافت۲ فهمیده می‌شود که اوّلاً راز خلافت، به تعلیم علم اسماء برمی‌گردد. ثانیاً دلایلی در خود قرآن اثبات می‌کند که خلافت منحصر در شخص ابو البشر (حضرت آدم علیه السلام) نبوده و همة انسان‌ها شایستگی ذاتی و بالقوّة خلافت الهی را دارند.۳ ثالثاً علمی که از طرف خدا به انسان داده‌ شده، مربوط به حقیقت اموری بوده که از همة آسمان‌ها و زمین و حتّي ملائکه پنهان بوده و فقط خداوند از آنها اطّلاع داشته است. شهید استاد مطهّری در باب کرامت ‌نفس معتقد است که این کرامت و بزرگی، به خاطر احساس ارزشی است که در مقابل خودداری از برخی صفات پست و

1.. همان‌جا.

2.. (وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً؛ [به خاطر بياور] هنگامى را که پروردگارت به فرشتگان گفت: من در روى زمين، جانشينى (نماينده‏اى) قرار خواهم داد)
(سورة بقره، آية ۳۰).

3.. ترجمة المیزان، ج۱، ص ۱۷۹-۱۸۰.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
230

به «خودفراموشى» گرفتار کرد. آنها فاسقان‌اند. )
۱
اين آيه، فراموش کردن خدا را دلیل از دست دادن كرامت نفْس ذكر مى‏كند و تلویحاً به این امر اشاره دارد که ياد داشتن خدا و توجّه‌ داشتن به حق نیز موجب ياد خود بودن و احساس كرامت و ارزش است.۲

چهار/ ۱. کرامت‌ انسان

در فرهنگ قرآن، مقام «کرامت» برای توصیف انسان، به کار برده شده است.۳ این توصیف، اصلی‌ترین دلیل اثبات ارزشمندی‌ ذاتی برای بشر است. همچنین اصل كرامت نفس، در شناخت انسان و تربیت اخلاقی، مبنا و محور، اوّلین اصل و امّ القضاياى دستورها و توصيه‏ها در اخلاق اسلامى محسوب ‌شده است.۴ واژة «کرامت» در لسان متون دینی (قرآن و حديث)، هر گاه در توصیف خداوند به کاررود، به معنای بذل احسان و نعمت‌‌های آشکار است و اگر در توصیف انسان به کار رود، به معنای شخصی است که دارای صفات و سجایای اخلاقی شایسته است.۵ مادّة «کرم» در زبان عرب‌ها با احسان‌های بزرگ و با

1.. سورة حشر، آية۱۹.

2.. يادداشت‌ها، ج‏۶، ص ۴۹۰.

3.. (وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً؛ ما آدمي‌زادگان را گرامى داشتيم و آنها را در خشکى و دريا [بر مرکب‌هاى راهوار] حمل کرديم و از انواع روزي‌هاى پاکيزه به آنان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از موجوداتى که خلق کرده‏ايم، برترى بخشيديم)
(سورة اسرا، آية۷۰).

4.. يادداشت‏ها، ج‏۶، ص ۴۸۶.

5.. الْكَرَمُ‏ إذا وصف اللّه تعالى به فهو اسم لإحسانه و إنعامه المتظاهر، نحو قوله: (فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌ‏ كَرِيمٌ)
‏ (سورۀ نمل/ آیۀ ۴۰)، و إذا وصف به الإنسان فهو اسم للأخلاق و الأفعال المحمودة التي تظهر منه، و لا يقال: هو كريم حتى يظهر ذلك منه. قال بعض العلماء: الْكَرَمُ‏ كالحرّيّة إلّا أنّ الحرّيّة قد تقال في المحاسن الصّغيرة و الكبيرة، و الكرم لا يقال إلا في المحاسن الكبيرة، كمن ينفق مالا في تجهيز جيش في سبيل اللّه، و تحمّل حمالة ترقئ دماء قوم، و قوله تعالى: (إِنَ‏ أَكْرَمَكُمْ‏ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ‏)
[سورۀ حجرات / آیۀ ۱۳] فإنما كان كذلك لأنّ‏ الْكَرَمَ‏ الأفعال المحمودة، و أكرمها و أشرفها ما يقصد به وجه اللّه تعالى، فمن قصد ذلك بمحاسن فعله فهو التّقيّ، فإذا أكرم الناس أتقاهم، و كلّ شي‏ء شرف في بابه فإنه يوصف‏ بِالْكَرَمِ‏. قال تعالى: (فَأَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ زَوْجٍ‏ كَرِيمٍ‏)
[سورۀ لقمان/ آیۀ ۱۰]، (وَ زُرُوعٍ وَ مَقامٍ‏ كَرِيمٍ‏)
[سورۀ دخان / آیۀ ۲۶]، (إِنَّهُ لَقُرْآنٌ‏ كَرِيمٌ)
‏ [سورۀ واقعة/ آیۀ ۷۷]، (وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً)
[سورۀ اسرا/ آیۀ ۲۳]

(مفردات الفاظ قرآن، ص ۷۰۸).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16466
صفحه از 245
پرینت  ارسال به