219
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

انواع سوء مصرف متبلا شود. پس لازم است امید و خوش‌باوری نیز به نوبة خود، منطقی و متعادل باشد.

دو. حیا

بررسی لغوی «حیا»، به مفاهیم عمیق و باارزشی از ویژگی‌های ذاتی بشر اشاره می-کند که شاید از نظر روان‌شناختي، کمتر به آنها توجّه شده باشد. معانی به دست آمده از لغت‌نامه‌های مشهور، معانی زیر را به دست می‌دهد: دگرگون ‌شدن و انکسار روانی از رذائل اخلاقی،۱ گرفتگی نفس یا انقباض نفس۲ و وقایه و خودنگهداری.۳ در مجموع به لحاظ لغوی، سه محور «تغییر درونی» و «گرفتگی نفس» و «بازدارندگی»، محورهای اثرگذاری مثبت صفت حیا محسوب می‌شوند. دیدگاه بزرگان از اخلاق و عرفان اسلامی در حوزة حیا، منطبق بر این معانی است و حاکی از جایگاه بلند «حیا» در زمینة کنترل نفس یا خویشتنداری منطقی از گناه است.
از مجموع تعاریف لغوی و اخلاقی به دست می‌آید که عناصر ماهوی حیا، عبارت‌اند از: «احساس حضور یک ناظر»، «علاقه‌مندی و احترام عالی به ناظر»، «وجود سوژة گناه» و «شرم و خودداری از انجام گناه». همچنین در بین این عناصر، روابط ترتیبی حاکم است که از احساس حضور شروع و به ترک گناه به طور مطلق منجر می‌شود. در این جا ترک واجب نیز فعل گناه محسوب می‌شود. متون روایی، سرشار از روایاتی‌اند که به نقش کنترلی حیا در رفتار انسان اشاره می‌کنند. ۴
ناظری که توجّه به او می‌تواند موجب برانگیخته شدن شرم و حيا شود، به دو دستة کلّی تقسیم می‌شود: مردم، و خدا و اولیای او. حرمت و اعتبار انسان نزد دیگران سبب می‌شود که نزد آنان از اقدام به ارتکاب رفتارهای ناشایست خودداری کند. به همین جهت

1.. الحياء تغير و انكسار يعتري الإنسان من تخوف ما يعاب به و يذم (مجمع البحرين، ج‏۱، ص ۱۱۳).

2.. و الحَياءُ: انقباض النّفس عن القبائح و تركه (المفردات فى غريب القرآن، ص ۲۷۰).

3.. المستحيي ينقطع بحيائه عن المعاصي (مجمع البحرين، ج‏۱، ص ۱۱۷).

4.. ر. ک: پژوهشی در فرهنگ حیا؛ اخلاق پژوهی حدیثی، ص ۱۳۹ به بعد.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
218

مطلوب قطعی یا ظنّی» در آینده است.۱ تحلیل حدیث‌شناسان نیز از مفهوم رجا، انتظار امری دوست‌داشتنی و خوشایند است که لذّت‌ و نشاط در قلب ایجاد مي‌کند.۲
امّا نقش بازدارندگی رجا در کنار خوف، محلّ شاهد ما در این بحث است. انسان که به طور فطری به دنبال جلب منفعت است، تمام تلاشش را برای کسب سود قرار می‌دهد. چنانچه او متعاقب رفتاری خاص، انتظار پیامدهای مثبتی داشته باشد، «امید» در او برانگیخته می‌شود و به سوی منبع سود حرکت مي‌کند و به اصطلاح، رفتارش را جهت می‌دهد. خوف و رجا، دو مفهوم کلیدی‌ اند که در جهت واحد، عمل می‌کنند. در موضوع مصرف مواد، فرض بر این است که تصوّر انواع عواقب منفی دنیوی و اخروی مصرف، با ایجاد حالت خوف همه‌جانبه، رفتار مخاطره‌آمیز فرد را کنترل کرده و از سوی دیگر، اشتیاق به زندگی خوبِ ناشی از کنترل، حفظ وضعیّت سلامت، بهره‌مندی از قوای طبیعی و حفظ شخصیّت اجتماعی و همچنین امید به کسب پاداش الهی، خویشتنداری فرد را در جهت ترک مصرف، بالا می‌برد.

ـ آسیب‌شناسی بیم و امید

علی‌رغم تأثیربخشی مثبت این دو عامل در خویشتنداری، از روایات استفاده می‌شود که آسیب‌هایی در به کارگیری خوف و رجا وجود دارند که در صورت عدم دقّت، ممکن است اثر معکوس و منفی بر عملکرد انسان بگذارند. خوف بی‌رویّه و یک‌طرفه، منشأ ناامیدی شده و انگیزة انسان برای زحمت کنترل را سست خواهد کرد و به اصطلاح، در شرایط ناامیدی، فرد مصرف ‌کننده احساس «آب از سر گذشتن» خواهد کرد. همچنین امیدواری بی‌رویه نیز نوعی خوش‌بینی افراطی منجر به ساده‌لوحی است و در اصطلاح متون دینی، چنین فردی مبتلا به «تَجَرّی» خواهد شد و تجرّی، حالت سرکشی و جرئت بر معصیت داشتن است. انسان خوش‌باور و ساده‌لوح نیز ممکن است به دلیل سهل‌گیری خود، به

1.. الْخَوْفُ‏: توقّع مكروه عن أمارة مظنونة، أو معلومة، كما أنّ الرّجاء و الطمع توقّع محبوب عن أمارة مظنونة، أو معلومة، و يضادّ الخوف الأمن، و يستعمل ذلك في الأمور الدنيوية و الأخروية (مفردات ألفاظ القرآن، ص۳۰۳).

2.. بحار الأنوار، ج۷۰، ص۳۵۲.

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16467
صفحه از 245
پرینت  ارسال به