211
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

چیز باید برخي اطّلاعات در موضوعات خاص ـ که بعداً در بارة آنها سخن خواهیم گفت ـ کسب و سپس هنگام وسوسة اعتیاد، یادآوری شوند. این یادآوری موجب شناخت می-گردد و در نتیجه بازداری را به وجود می‌آورد.

ج. اصول عملی تقوا

در بحث‌های گذشته روشن شد كه عامل اساسي خويشتنداري اخلاقي، عقل است كه از دو مؤلّفة در هم تنيدة «تقوا» و «علم» تشكيل شده است. پرسشي كه رخ مي‌نمايد، اين است كه عقل چگونه موجب كنترل نفس و تنظيم رفتار مي‌گردد. تقوا كه بازوي بازداري عقل است، عنصري عمليّاتي نيست كه در عرض ديگر صفات قرار داشته باشد و مستقيماً به عنوان يكي از عناصر تنظيم رفتار عمل كند. تقوا، مفهومي عام و انتزاعي از مجموعه عناصري است كه به كنترل نفس و تنظيم رفتار مي‌پردازند. بنا بر اين، هر چند تقوا عامل تنظيم رفتار است، امّا مفهومي است عام و داراي برخي نيروهاي عمليّاتي كه در موقعيت‌هاي پيش آمده مداخله مي‌نمايند و به كنترل و تنظيم رفتار مي‌پردازند. از اين امور با نام اصول ياد مي‌كنيم. پس اصول كنترل نفس و تنظيم رفتار، عناصر عمليّاتي و اجرايي تقوا هستند كه در اين بحث برخي از آنها را بررسي مي‌نماييم.

يک. پیامدشناسی

از عوامل مهم و اساسی در تقویت خویشتنداری و پیشگیری از اعتیاد، شناخت پیامدهای اعتیاد است. وقتی فرد نتیجة معتاد شدن را ببیند و آیندة خود را تصوّر کند، قدرت خویشتنداری‌اش تقویت می‌شود. برای این، در معارف اسلامی، دو راه‌کار بیان شده است: عبرت و دورانديشي.

يک / ۱. راه‌های پیامدشناسی

ـ عبرت

یکی از توصیه‌های اخلاقی که در منابع قرآن و حدیث فراوان به چشم می‌خورد، «عبرت»


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
210

همانا اهل تقوا، آن گاه که وسوسه‌های شیطانی را دریافت کنند، خدا را به یاد آورده، به ناگاه بینا مي‌شوند) .
ابو بصير، معناي اين آيه را از امام صادق علیه السلام مي‌پرسد و حضرت در جواب وي مي‌فرمايد:
هو العبد؛ يهم بالذنب ثم يتذكر فيمسك فذلك قوله: (فإذا هم مبصرون) .
۱

اين، [حال] بنده است كه قصد گناه مي‌كند. سپس [خدا را] به ياد مي‌آورد و در نتيجه دست نگه مي‌دارد. اين، [معناي] سخن اوست که : (و به ناگاه بينا مي‌شوند)
.
در روايت ديگري، امام باقر علیه السلام در پاسخ سؤال ابو بصير از معناي «يادكَرد خدا در همه حال» مي‌فرمايد:
يذكر عند المعصية يهم بها، فيحول ذكر الله بينه و بين تلك المعصية، وهو قول الله تعالي: (إن الذين اتقوا إذا مسّهم طائف من الشيطان تذكروا فإذا هم مبصرون)
۲ ؛

هنگامي كه قصد معصيت كرده، [خدا را] به ياد مي‌آورد. از اين رو، ياد خدا ميان او و آن معصيت، فاصله مي‌اندازد. اين، همان سخن خداوند است كه مي‌فرمايد: (در حقيقت، آنان كه اهل تقوايند، آن‌گاه كه وسوسه‌اي از جانب شيطان بديشان رسد، [خدا را] به ياد مي‌آورند و به ناگاه بينا مي‌شوند)
.
در بارة اين آيه و مشابه اين معنا، روايات تفسيري ديگري نيز وجود دارند.۳ مهم، اين است كه معادلة «يادآوري ـ بينش ـ بازداري» مربوط به پرهيزگاران است و نتيجة آن، بازداري است. پس در مقابله با اعتیاد نیز می‌توان از این معادله استفاده کرد. پیش از هر

1.. الكافي، ج ۲، ص ۴۳۵، ح ۷.

2.. مستدرك الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۷۸، ح ۱۳۰۰۵.

3.. در تفسير العيّاشي آمده كه امام صادق علیه السلام در پاسخ زيد بن ابي اسامه در بارة معناي اين آيه فرمود: «هو الذنب يهم به العبد فيتذكر فيدعه؛ مقصود، گناه است كه بنده قصد آن را مي‌كند، اما (خدا را) به ياد مي‌آورد. در نتيجه آن را رها مي‌كند» (تفسير العيّاشي، ج ۲، ص ۴۴، ح ۱۲۸). همچنين حضرت در پاسخ علي بن ابي حمزه مي‌فرمايد: «هو السيء يهم العبد به ثم يذكر الله فيبصر فيقصر؛ مقصود، كار زشت است كه بنده قصد آن را مي‌كند. سپس خدا را به ياد مي‌آورد و در نتيجه بينا مي‌شود و دست مي‌كشد».

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16477
صفحه از 245
پرینت  ارسال به